2008
Tre broer
April 2008


Vi lytter til profetens røst

Tre broer

Taget fra en tale holdt ved oktoberkonferencen 2003.

Billede
President Thomas S. Monson

For mange år siden læste jeg en bog med titlen The Way to the Western Sea, af David S. Lavender. Den giver en fascinerende beretning om Meriwether Lewis og William Clarks episke rejse, da de ledte deres ekspedition tværs over det nordamerikanske kontinent for at finde en landrute til Stillehavet.

Deres tur var et mareridt med udmattende arbejde, dybe kløfter, som skulle krydses, og store strækninger, der skulle klares til fods, mens de bar deres både, der var fyldt med udstyr, for at finde den næste flod, som de kunne sejle på.

Da jeg læste om deres oplevelser, tænkte jeg: »Hvis der bare havde været moderne broer, der kunne strække sig over kløfterne eller de frådende vande.« Jeg tænkte på de storslåede broer fra vor tid, som med lethed kunne udfylde denne opgave: Den smukke Golden Gate Bridge i San Francisco, den robuste havnebro i Sydney i Australien og andre i mange lande.

I virkeligheden er vi alle rejsende – udforskere af jordelivet. Vi har ikke gavn af tidligere personlig erfaring. Vi skal gå over stejle klipper og urolige vande i vores egen rejse her på jorden.

Vor Herre og Frelser, Jesus Kristus var den største brobygger for jer, for mig, for hele menneskeheden. Han har bygget broer, som vi må krydse, hvis vi skal nå vor himmelske Faders hjem.

Jesus sørgede for Lydighedens bro. Han var et ufejlbarligt eksempel på personlig lydighed, da han lød sin Faders befalinger.

Den anden bro, som Mesteren har bedt os om at krydse er Tjenestens Bro. Vi ser hen til Frelseren som vores eksempel på tjeneste. Selv om han kom til jorden som Guds Søn, tjente han ydmygt sine omgivelser. Han velsignede de syge, fik de lamme til at gå, de blinde til at se og de døve til at høre. Han vakte endda de døde til live igen.

Til sidst giver Herren os Bønnens bro. Frelseren sagde: »Bed altid, så vil jeg udøse min Ånd over dig, og stor skal din velsignelse være« (L&P 19:38).

Jesus, Brobyggeren, byggede bro over den dybe kløft, vi kalder døden. »For ligesom alle dør med Adam, skal også alle gøres levende med Kristus« (1 Kor 15:22). Han gjorde det for os, som vi ikke kunne gøre for os selv, derfor kan menneskeheden krydse de broer, han byggede – ind til evigt liv.

Udskriv