2009
1 Tim 4:12
Jan. 2009


Linje på linje

1 Tim 4:12

Dette års GUF-tema fortæller os, hvordan vi skal være et eksempel for verden.

12. Lad ingen ringeagte dig, fordi du er ung, men vær et forbillede for de troende i tale, i adfærd, i kærlighed, i troskab, i renhed.

Lad ingen ringeagte dig, fordi du er ung

Paulus fortalte Timotheus, at hans relativt unge alder ikke betød noget, når det gjaldt om at efterleve evangeliet og tjene i Kirken. Mange unge mennesker har haft stærke åndelige oplevelser. Slå disse henvisninger op og læs om nogle af dem: 1 Sam 17:12-49 (David), 2 Ne 2:4 (Jakob), Morm 1:15 (Mormon), og JS-H 1:7-20 (Joseph Smith).

Hvordan kan du på dette tidspunkt i dit liv vise din hengivenhed over for evangeliet? Skriv om det i din dagbog.

Eksempel

Billede
President Thomas S. Monson

»Vi behøver ikke vente på en epokegørende begivenhed, en dramatisk hændelse i den verden, vi lever i, eller en særlig indbydelse til at være et eksempel – ej heller et forbillede at følge. Vore muligheder ligger foran os her og nu. Men de er forgængelige. De findes sandsynligvis i vores eget hjem og i vore hverdagshandlinger. Vor Herre og Mester banede vejen: ›[Han] færdedes overalt og gjorde vel‹ (ApG 10:38). Han var på enhver måde det forbillede, vi skal følge – ja, et forbillede for de troende.

Er vi det?«

Præsident Thomas S. Monson, »Et forbillede for de troende«, Stjernen, jan. 1993, s. 95-97.

Ord

Vi udviser stor selvdisciplin, når vi mestrer vore ord (se Jak 3:2). Snarere end et nedbryde andre, burde vore ord opbygge dem (se Ef 4:29, L&P 108:7). For at forbedre jer på dette område kunne I f.eks. nedskrive specifikke mål med hensyn til at give komplimenter, tale venligere til familiemedlemmer, tale i en mere behagelig tone med venligere udtryk og undgå banden og stødende sprog.

Konversation

Det græske ord betyder opførsel eller adfærd.

Næstekærlighed

Billede
Elder Joseph B. Wirthlin

»Vi bør så kærlighedens sædekorn i vore hjerter, Kristi rene kærlighed. Han er det fuldkomne eksempel på kærlighed. Hele hans liv, især hans sonoffer, er en undervisning i kærlighed. Enhver af hans gerninger afspejler en absolut og utvetydig kærlighed til hele menneskeheden og til hver enkelt af os. Hans eksempel lærer os, at kærlighed betyder, at man tilsidesætter personlige interesser i sin villighed til med glæde at gøre godt for andre. Jeg tror, at vores fremgang mod ophøjelse og evigt liv afhænger af, hvor godt vi lærer og efterlever kærlighedens princip.«

Ældste Joseph B. Wirthlin fra De Tolv Apostles Kvorum, »De fornyende sædekorn«, Stjernen, juli 1989, s. 6.

Tro

For at være et forbillede i tro må vi følge apostlen Jakobs formaning: »Så skal jeg med mine gerninger vise dig min tro« (Jak 2:18).

Renhed

Læs teksten til »Mer hellighed giv mig« (Salmer og sange, nr. 63) og overvej, hvad det vil sige, at være et forbillede på renhed.

Fotografi af præsident Monson: David Newman

Udskriv