2009
Vår Guds store plan
Februar 2009


Vår Guds store plan

Fra en tale holdt under en andakt ved Brigham Young University 30. oktober 2007.

Bilde
Elder L. Tom Perry

I dagens hurtige tempo overlater mange livets erfaringer til tilfeldigheter, uten tilstrekkelig planlegging og forberedelse. Jeg oppdager at når jeg spør noen studenter om hvilket hovedfag de har valgt, får jeg ofte svaret: «Jeg har ikke bestemt det ennå. Jeg vil ta den avgjørelsen senere.» Jeg har sett familier og enkeltpersoner falle for den snare gjeld er fordi de ikke har hatt en sunn plan for sin økonomi og har levd utover grensen for sine midler. Andre engasjerer seg altfor mye i aktiviteter, kurs, klubber og sport. Selv om det absolutt er bra å delta i slike organisasjoner, kan det fort bære galt avsted hvis vi engasjerer oss uten å planlegge. Når vi unnlater å planlegge, taper vi vår evige fremtid av syne.

Vi kan finne det ypperste eksempel på planlegging i Skriftene. I Moses 1:39 erklærer Herren: «For se, dette er min gjerning og min herlighet – å tilveiebringe mennesket udødelighet og evig liv.» Hans store plan, som omfatter sonofferet, er å gi alle mennesker udødelighet. Gjennom prestedømmets gave og kraft vil de som retter seg etter og følger hans plan, motta evig liv, den største gave Gud kan gi sine barn (se L&p 14:7). Skriftene inneholder mangfoldige henvisninger til denne planen.

En historie om prosessen med å følge denne planen vitner i sannhet om at den er fullstendig og konsekvent. Herren har omhyggelig belært sine barn om evangeliets plan gjennom tidsperioder som kalles evangelieutdelinger, perioder da «Herren har minst én bemyndiget tjener på jorden med nøklene til det hellige prestedømme. …

”…Når Herren organiserer en utdeling, blir evangeliet åpenbart på ny slik at menneskene i denne utdeling ikke behøver å være avhengige av tidligere utdelinger for å ha kunnskap om frelsesplanen.»1

Hver utdeling har en spesiell lærdom vi kan ta med i våre personlige planer når vi forbereder oss til vår evige fremtid.

Adams evangelieutdeling – bli som vår Fader i himmelen

I den første evangelieutdelingen skapte Herren Adam og Eva, plasserte dem på jorden og ga dem muligheter til å velge (se Moses 3:17). De ble befalt ikke å spise av frukten på treet til kunnskap om godt og ondt, for de ble fortalt at de ville bli kastet ut av hagen hvis de spiste av den. Men hvis de spiste av frukten, ville de bli dødelige. De spiste av frukten.

Fallet var ingen katastrofe. Det var ikke en feiltagelse eller en ulykke. Det var en forsettlig del av Herrens frelsesplan. Som et resultat av fallet er vi underlagt fristelse og lidelser som en pris for å verdsette ekte glede. Uten å smake det bitre ville vi aldri være i stand til å verdsette det søte (se 2. Nephi 2:15). Vi trengte jordelivets disiplin og lutring for å ta det neste steg i vår utvikling for å bli mer lik vår Fader.

Hva lærer denne første evangelieutdelingen oss? Vi er i bokstavelig forstand vår himmelske Faders åndelige avkom. Når vi blir født på jorden, mottar vi et fysisk legeme som er skapt i hans bilde (se 1. Mosebok 1:27). Vi er lovet at hvis vi mottar de nødvendige ordinanser, holder paktene og adlyder Guds bud, vil vi oppnå opphøyelse og bli ham lik.

Vi lærer også at som en evig Faders sønner og døtre, kan vi kommunisere med ham gjennom bønn og motta svar gjennom inspirasjon og åpenbaring. Vår plan for livet skulle inneholde konstant og regelmessig kommunikasjon med vår Fader.

Enoks og Noahs evangelieutdelinger – velg rettferdighet fremfor ugudelighet

Den annen evangelieutdeling er kjent som Enoks utdeling, han som «vandret med Gud» (1. Mosebok 5:24). Han opprettet byen Sion, som ble et mektig symbol på den rettferdighet som kan oppnås på jorden så vel som i himmelen (se Moses 7:18-21).

Den neste er Noahs evangelieutdeling. Noah levde på en tid med stor ugudelighet, og selv om han ropte til folket at de måtte omvende seg, ga de ikke akt på hans ord. Da flommen kom, ble bare Noah og hans familie reddet (se 1. Mosebok 7:23).

Den annen og tredje evangelieutdeling lærer oss mye om resultatet av å velge det gode fremfor det onde. Enok og de som var med ham, ble rikelig velsignet på grunn av sin rettferdighet. De som ikke ville følge Noah, oppdaget at ødeleggelse kommer over synderen.

Disse to evangelieutdelingene lærer oss å søke etter det som er godt og gagnlig. I vår plan for livet vil vårt mål med sikkerhet være å ta til oss så mye av det gode som vi kan finne på denne jord. Vi kan finne mye av dette gode ved daglig å granske Skriftene. De vil lede oss til evig liv.

Abrahams evangelieutdeling – inngå og hold pakter

Den neste evangelieutdeling var Abrahams utdeling. I likhet med Adam, Enok og Noah mottok Abraham et guddommelig oppdrag fra Herren. Herren inngikk også pakter – eller bindende, faste avtaler –med Abraham:

«Dra bort fra ditt land og fra din slekt og fra din fars hus til et land som jeg vil vise deg. …

Og jeg vil gjøre deg til en stor nasjon, og jeg vil velsigne deg overmåte og gjøre ditt navn stort blant alle nasjoner, og du skal være en velsignelse for din ætt etter deg, så de i sine hender skal bære denne tjenestegjerning og dette prestedømme ut til alle nasjoner.

Og jeg vil velsigne dem gjennom ditt navn, for så mange som tar imot dette evangelium, skal kalles etter ditt navn og skal regnes til din ætt, og de skal stå frem og velsigne deg som sin far.

Og jeg vil velsigne dem som velsigner deg og forbanne dem som forbanner deg, og i deg (det vil si i ditt prestedømme) og i din ætt (det vil si ditt prestedømme) – for jeg gir deg det løfte at denne rettighet skal fortsette i deg og i din ætt etter deg (det vil si de direkte eller kjødelige etterkommere) -- skal alle jordens familier velsignes, ja, med evangeliets velsignelser som er frelsens velsignelser, ja, det evige livs velsignelser» (Abraham 2:3, 9-11).

Siste-dagers-hellige er et paktsfolk. Vi har inngått avtaler med Herren der han lover oss mange velsignelser på betingelse av at vi forplikter oss til å adlyde hans lover og bud. Vår plan for livet skulle omfatte at vi inngår og holder pakter. Vi kan til dels gjøre dette ved alltid å leve verdig til å ha en gyldig tempelanbefaling.

Moses’ evangelieutdeling – følg Herrens profeter

Moses er en av de største menn som noensinne har levd. Han vandret og samtalte med Gud. Gud valgte ham til å befri Israel fra fangenskapet i Egypt (se 2. Mosebok 6:13). Han fikk det privilegium å motta for menneskeheten den store lov som finnes i de ti bud (se 2. Mosebok 19; 20). På grunn av disse og annen lærdom fra Herren ble Moses en effektiv leder.

Vi kan også bli effektive ledere. Lederskap fordrer balanse i vårt liv. President Gordon B. Hinckley (1910-2008) skisserte ansvaret vi skulle ta i betraktning når vi bestemmer vår bruk av tid og prøver å finne riktig balanse for å oppnå suksess:

  • Ansvar overfor vår familie.

  • Ansvar overfor våre arbeidsgivere.

  • Ansvar for Herrens verk.

  • Ansvar for oss selv. Dette var spesielt interessant for meg. President Hinckley bemerket at vi må sette av tid til hvile, mosjon, avkobling, studium, meditasjon og tempelarbeid for å ha balanse i livet.2

Moses’ evangelieutdeling lærer oss og forbereder oss til å følge profeters lederskap og utvikle oss til mer effektive redskaper når det gjelder å bygge opp vår himmelske Faders rike på jorden.

Tidens midte – La ditt lys skinne

Den største evangelieutdeling er naturligvis tidens midte, da Frelseren kom til jorden. Jesus Kristus står sentralt i vår lære. Han var mer enn bare syndfri, god og kjærlig. Han var mer enn bare en lærer. Han tjente på jorden som et menneske, selv om han var Guds Sønn. Han døde, ble begravet og oppsto den tredje dag for å utføre sonofferet for hele menneskeheten, så ikke døden skulle ha makt for alltid. Takket være denne handling ville alle juble og glede seg over udødelighet.

Blant alt det Frelseren lærte oss, var at vi er verdens lys, og at vi skulle la vårt lys skinne for andre (se Matteus 5:14-16). Vi har blitt velsignet med å motta hans evangelium. La deres lys skinne så andre kan se deres gode gjerninger og ønske å lære mer om Guds evige plan.

Evangelieutdelingen i tidenes fylde – fryd deg over evangeliets fylde

Vi lever i den betydningsfulle tidsalder som er tidenes fyldes evangelieutdeling, da Jesu Kristi evangelium er gjengitt i sin fylde (se L&p 27:13). Vår generasjon nyter også godt av alle tidligere evangelieutdelinger, som vi kan bygge vårt liv på når vi forstår Guds handlemåte med sine barn.

Herrens ord, slik hans hellige profeter har gitt oss dem gjennom alle tidsaldre, har veiledet oss i en plan Herren har fastsatt for oss. Denne planen er fullstendig fra tidenes morgen og helt til vi, hvis vi er verdige, får anledning til å bo hos ham i de kommende evigheter.

Dere er løftets barn. Jeg håper dere ikke planlegger å være bare alminnelige, men at dere planlegger å utmerke dere. Det er ikke plass i denne verden for middelmådighet. Vi må strebe etter fullkommenhet. Dere kan oppnå fullkommenhet på så mange områder når dere søker og arbeider mot målene dere har satt dere.

Dere har en rik arv. Vær ikke redde for å tenke og handle ifølge evangeliets prinsipper og nyte dets velsignelser mens dere oppfyller deres skapelses mål som et Guds barn. Gud velsigne dere så dere kan ønske å gå fremover og søke frelse under den store plan han har gitt oss.

Noter

  1. Veiledning til Skriftene, «Evangelieutdeling»; også på www.lds.org i Gospel Library under «Scriptures» .

  2. Se Gordon B. Hinckley: «Fryd dere over privilegiet det er å tjene», Globalt opplæringsmøte for ledere,21. juni 2003, 22-23.

Adam

Enok

Noah

Abraham

Moses

Jesus Kristus

Joseph Smith

T.h.: Kristi bilde, av Heinrich Hofmann, gjengitt med tillatelse fra C. Harrison Conroy Co.; under, fra v.: Adam og Eva i hagen, av Lowell Bruce Bennett; byen Sion blir tatt opp til himmelen, av Del Parson; Noahs forkynnelse blir hånet, av Harry Anderson

Fra v.: Abraham i Mamres terebintelund, av Grant Romney Clawson; Moses skiller Rødehavet, av Robert Barrett; Lys og sannhet, av Simon Dewey; Bror Joseph, av David Lindsley; Kristus i Getsemane, av Heinrich Hofmann, gjengitt med tillatelse fra C. Harrison Conroy Co.

Joseph Smith, av Alvin Gittins

Den største evangelieutdeling er tidens midte, da Frelseren kom til jorden. Jesus Kristus står sentralt i vår lære.

Frelseren døde, ble begravet og oppsto den tredje dag for å utføre sonofferet for hele menneskeheten, så ikke døden skulle ha makt for alltid. Takket være denne handling ville alle juble og glede seg over udødelighet.

Vi lever i den betydningsfulle tidsalder som er tidenes fyldes evangelieutdeling, da Jesu Kristi evangelium er gjengitt i sin fylde.

Skriv ut