2010
Frågor och svar
December 2010


Frågor och svar

”Jag har svårt att motivera mig att läsa skrifterna. Hur kan jag hitta motivationen?

Det kan vara svårt att studera skrifterna till en början. Det finns så många begrepp att lära sig, och människorna och platserna verkar så främmande. Men om du bara fortsätter att studera skrifterna kommer det att bli en givande upplevelse.

Pröva experimentet som Alma beskriver (se Alma 32:27–34). Han sade att om du ”ger plats” i ditt liv för Guds ord så kommer det att utvidga din själ och upplysa ditt förstånd. Det kommer också att motivera dig att fortsätta läsa skrifterna eftersom, som Alma lovade, Guds ord då börjar bli välbehagligt för dig (se Alma 32:28).

Ett annat sätt att få motivation är att söka efter de många välsignelser som kommer när man studerar skrifterna:

  • Regelbundna och uppriktiga skriftstudier inbjuder Anden i ditt liv, besvarar dina frågor, hjälper dig ha rena tankar, motiverar dig att tjäna andra, hjälper dig be mer innerligt och bygger upp ditt vittnesbörd om Jesus Kristus och återställelsen.

  • Skrifterna lär dig hur man stärker tron, hur man känner igen den Helige Anden och hur man omvänder sig. De lär dig varför vi behöver en Frälsare, varför motgångar är nödvändiga, varför jorden skapades och mycket mer.

När du får de här välsignelserna behöver du inte tvinga dig själv att läsa — du ser fram emot det.

I skrifterna finns svaren

Genom att läsa 2 Nephi 32:3 kan du genast förstå varför vi behöver läsa och studera skrifterna. Jag vet att skrifterna innehåller svaren på alla våra frågor! Vi bör inse att vi har fått skrifterna för att de ska hjälpa oss utvecklas mot fullkomlighet, vilket är en sådan viktig del av det här livet. Vi har alla några minuter vi kan använda till att läsa skrifterna varje dag.

Sergij C., 21 år, Novosibirsk, Ryssland

Ett starkare vittnesbörd

Jag hade inte läst skrifterna innan min president för Unga kvinnor föreslog att jag skulle arbeta på min personliga tillväxt. Jag uppmanades att läsa skrifterna varje dag i några veckor. När jag hade gjort det slutade jag inte att läsa i dem. Mitt bästa råd är att du arbetar på Personlig tillväxt- eller Plikt mot Gud-programmet. Om du utmanar dig själv att läsa skrifterna mer och mer så märker du en förändring inom dig. Jag säger det här utan tvivel — du kommer att märka att du får ett starkare vittnesbörd.

Paola S., 16 år, Cortés, Honduras

Be om insikt

Även när jag har många projekt och uppgifter i skolan sätter jag dem åt sidan och läser skrifterna först. Jag börjar med en bön för att inbjuda den Helige Anden så att jag kan förstå Guds ord. Och med hjälp av seminarieböckerna har min motivation att läsa skrifterna stärkts och fortsätter att stärkas.

Elieser N., 16 år, Ilocos Norte, Filippinerna

Guds vapenrustning

Nyckeln till att utveckla en vana är att man vill göra det. Gör det till en önskan att läsa varje dag. För anteckningar över hur mycket du läser och försök läsa vid samma tid varje dag. Det hjälper dig att utveckla en regelbundenhet. Att läsa skrifterna är som att sätta på sig Guds vapenrustning. Du skulle inte gå ut i strid utan din rustning. Gå inte ut i en värld av synd utan Guds vapenrustning. Skydda dig — läs skrifterna.

Andrew G., 18 år, Maine, USA

Någonting för alla

Det hjälper mig att tänka på vad som finns i skrifterna. De innehåller inte bara evangeliet, Kristi lärdomar och buden utan de är också äventyrsböcker. Särskilt Mormons bok. De är fulla av krig, hjältar, bra människor och skurkar. Skrifterna har något för alla.

Eve W., 15 år, Nevada, USA

Inte bara en bok

Tänk inte på skrifterna som bara en bok du måste läsa i seminariet eller för att det förväntas av dig. Du får möjlighet att läsa Guds ord. Den innehåller äventyr, motgångar, krig. Skrifterna är ett vittnesbörd om Jesus Kristus — att han är vår Frälsare, att han blödde och dog för oss. Profeterna profeterade om hans gudomlighet. Många dog för att de inte ville förneka det som de visste var sant. Deras tro var orubblig. Vi bör alla sträva efter att vara lika trofasta som de var.

Kaleb L., 14 år, Utah, USA

Han vill prata med dig

Vår himmelske Fader har svar på varje fråga du ställer till honom. Det enda du behöver göra är att läsa skrifterna och tillämpa dem i ditt liv. Vetskapen om att din himmelske Fader vill prata med dig och besvara dina böner hjälper dig att söka honom i skrifterna varje dag. När du följer hans ord förbättras ditt liv och du hittar en tillflykt och lugn och ro. Du blir glad när du hör hans röst.

Elberth R., 18 år, Ixtapaluca, Mexiko

Skapa en läsvana

Det kan vara till stor hjälp att skapa en vana. Börja försiktigt. Läs kanske ett kapitel eller två varje dag. Snart bör du ha skapat en vana att läsa skrifterna. Jag läser oftast några kapitel varje kväll och sjunger en psalm. Den rutinen upplyfter mig och gör att jag ser fram emot vad nästa dag för med sig. Jag förstår lektionerna i seminariet mycket bättre. Skrifterna är en välsignelse. Dra nytta av dem.

Taylor C., 15 år, Washington, USA

Råd för hela livet

I skrifterna finns berättelser om människor som går igenom svårigheter som liknar våra egna. När du ska börja läsa skrifterna så be en bön och ha tro på att du kommer att få råd som gäller ditt liv. Skrifterna är ett av sätten som vår himmelske Fader kommunicerar med sina barn på. Skrifterna ger oss styrka att möta alla slags svårigheter, och jag bär vittnesbörd om att när vi tar till oss lärdomarna så kan vi skilja på gott och ont och undvika Satans snaror.

Anderson F., 19 år, São Paulo, Brasilien

Skriv ut