2012
Första Korintierbrevet 15:20–22
December 2012


Rad på rad

Första Korintierbrevet 15:20–22

I de här verserna förkunnar aposteln Paulus att Kristi uppståndelse innebär att alla ska uppstå en dag.

Bild
Christ leaving the tomb

Han lever, av Simon Dewey

20 Men nu har Kristus uppstått från de döda som förstlingen av de insomnade.

21 Ty eftersom döden kom genom en människa, så kom också de dödas uppståndelse genom en människa.

22 Liksom i Adam alla dör, så skall också i Kristus alla göras levande.

Nu har Kristus uppstått från döden

Bild
President Thomas S. Monson

”Inga ord i kristendomen betyder mer för mig än de som sades av ängeln till den gråtande Maria från Magdala och den andra Maria när de på veckans första dag kom till graven för att vårda Herrens kropp. ’Varför söker ni den levande bland de döda? Han är inte här, han har uppstått’ (Luk. 24:5–6).

Med det tillkännagivandet hade de som levt och dött, de som nu lever och en dag kommer att dö, och de som ännu inte fötts och ännu inte dött just räddats.

Resultatet av Kristi seger över graven är att vi alla kommer att uppstå. Detta är själens återlösning.”

President Thomas S. Monson, ”Han är inte här, han har uppstått”, Liahona, apr. 2011, s. 4.

Förstlingen av de insomnade

Förstlingen — den frukt, de grönsaker, den säd osv. som mognar först av skörden.

Under moselagen offrade man förstlingen som ett heligt offer till Herren för att visa tacksamhet och hängivenhet. Eftersom förstlingen är ett tecken på att skördetiden har börjat, och att det kommer mycket mer gröda, säger aposteln Paulus att Jesus Kristus var förstlingen av de döda (”de insomnade”) som uppstod och att många fler kommer att uppstå.

Liksom i Adam alla dör

Eftersom Adam och Eva föll måste människorna lida fysisk död (se 2 Nephi 9:6; Mose 6:48).

I Kristus [skall] alla göras levande

Bild
Äldste Dallin H. Oaks

”Jag undrar om vi tillfullo uppskattar den ofantliga betydelsen av vår tro på en bokstavlig, allmän uppståndelse? Löftet om odödlighet är grundläggande för vår tro …

På vår eviga färd är uppståndelsen det viktiga vägmärke som markerar slutet på dödligheten och början på odödligheten … Vi vet också genom nutida uppenbarelse att utan att vår ande och kropp förenas i uppståndelsen skulle vi inte kunna motta ’glädjens fullhet’ (L&F 93:33–34).”

Äldste Dallin H. Oaks i de tolv apostlarnas kvorum, ”Uppståndelsen”, Liahona, juli 2000, s. 17–18.

Skriv ut