2013
Hjælp unge til at blive bedre til at lære og undervise
Januar 2013


Hjælp unge til at blive bedre til at lære og undervise

De nye materialer for unge Kom og følg mig: Undervisningsmateriale for unge, fremhæver fire måder, hvorpå forældre, lærere og ledere effektivt kan hjælpe unge med at blive omvendt til evangeliet.

I Bibelens beretning om Jesu Kristi ungdom lærer vi, at den 12-årige Frelser blev fundet »i templet siddende blandt lærerne, og de lyttede til ham og stillede ham spørgsmål.

Alle, der hørte det, undrede sig meget over hans indsigt og de svar, han gav« (JSO, Luk 2:46-47).

Frelseren deltog aktivt allerede i en tidlig alder i evangelisk læring og undervisning. Frelseren underviste i evangeliske principper templet. Han underviste mennesker, som blev anset for langt mere lærde og erfarne, end han var. Alligevel forstod han, at læring og undervisning i evangeliet var en del af at være sammen med Faderen (se Luk 2:49) og centralt for hans guddommelige mission på jorden.

Jesus var utvivlsomt en fremragende studerende og lærer i evangeliet allerede i en tidlig alder, men alligevel udviklede han sin evne til at forstå og undervise i læresætningerne. Skriften fortæller os, at »han fortsatte fra nåde til nåde, indtil han modtog en fylde« (L&P 93:13). Når de unge i dag hele tiden tilpasser deres tilværelse til det, de ved, er sandt, kan de også blive virkelig omvendt til Frelseren og hans evangelium og gå fremad i visdom »linje på linje, forskrift på forskrift« (2 Ne 28:30).

I en vejledning til de nye undervisningsmaterialer for unge udtaler Det Første Præsidentskab: »I er kaldet af Herren til at hjælpe de unge med at blive omvendt til evangeliet.«1 Når vi studerer og følger Frelserens tjenestegerning, bliver vi i stand til effektivt at støtte vore unge på deres rejse med at lære, efterleve og undervise i Jesu Kristi evangelium. Ligesom Frelseren kan vi forberede os åndeligt, reagere på vore unges behov, opmuntre dem til at opdage evangeliske sandheder og udfordre dem til at blive omvendt, efterhånden som de handler i tro.

Åndelig forberedelse

Frelseren forberedte sig åndeligt gennem omfattende studium, bøn og faste forud for sin tjenestegerning på jorden. Jesus blev »af Ånden ført ud i ørkenen for at være sammen med Gud«, og han fastede »i fyrre dage og fyrre nætter« (JSO, Matt 4:1; Matt 4:2). Frelseren blev ved afslutningen af sin faste mødt med en række fristelser fra modstanderen. Tidlig skriftstudium hjalp Jesus med at imødegå hver fristelse med vers fra skriften (se Matt 4:3-10). Åndelig forberedelse gjorde ikke kun Jesus i stand til med held at bekæmpe fristelse hele sit liv, men også til med stor kraft at undervise i evangeliet, mens han var på jorden.

Undervisning af unge kræver mere forberedelse end et hurtigt blik i et undervisningshæfte, få øjeblikke før vi begynder at undervise. Herren har befalet: »Søg ikke at kundgøre mit ord, men søg først at få mit ord« (L&P 11:21). Vi forbereder os åndeligt ved i bøn at studere skrifterne og de levende profeters ord for at lære den sande lære. Når vi forbereder os på denne måde, bekræfter Helligånden sandheden af lærdommen og tilskynder os til at huske oplevelser ved efterlevelse af lærdommen, som vi kan fortælle andre.

Da Estefani Melero fra Surco Stav i Lima i Peru underviste de unge piger om betydningen af personlig åbenbaring, blev hun tilskyndet til at fortælle om sin oplevelse med at søge et vidnesbyrd, da hun var 14 år. Hun vidnede for de unge piger om, at da hun bad inderligt om at vide, om evangeliet var sandt, syntes en stemme at hviske i hendes hjerte disse ord, som hun aldrig har glemt: »Du ved, det det er sandt, Estefani. Du har altid vidst det.«

Når vi studerer og efterlever de læresætninger, som vi underviser i, bliver vi mere end lærere – vi bliver vidner om sandheden.

Spørgsmål til overvejelse: Hvilke andre skriftsteder viser, hvordan Frelseren forberedte sig til at undervise? Hvordan har jeres indsats med at forberede jer til at undervise påvirket styrken i jeres budskab?

Fokus på behov

Frelseren viste i sin samtale med den rige rådsherre, at han forstod behovene hos dem, han underviste. Rådsherren indledte med et spørgsmål: »Hvad skal jeg gøre for at arve evigt liv?« Da Frelseren havde belært om vigtigheden af at adlyde befalingerne, svarede rådsherren: »Det har jeg holdt alt sammen lige fra min ungdom.« Jesus vidste, at rådsherren i sit hjerte stadig manglede »én ting«, så han udfordrede manden til at sælge alt, hvad han havde, dele det ud til de fattige og følge ham (se Luk 18:18-23). Når vi beder om åbenbaring og bliver opmærksomme på de unges interesser, håb og ønsker, vil vi vide – ligesom Frelseren gjorde – hvordan vi skal undervise og udfordre dem til at efterleve evangeliet på måder, der er personlige og menigsfulde.

Præsident Boyd K. Packer, præsident for De Tolv Apostles Kvorum, har udtalt, at vore »unge vokser op i fjendeland.«2 Vi må som forældre og lærere forstå de vanskeligheder, som vore unge møder. Kevin Toutai, der er søndagsskolelærer i Columbine Stav i Colorado, har sagt: »De udfordringer, som de unge møder, kan ikke løses ved undervisning ud fra et hæfte. Det kræver personlig åbenbaring, som vi som lærere modtager til at gå ud og kunne forberede vore unge til at kæmpe mod Satan hver dag. Jeg har indset, at man ikke kan nøjes med at møde op om søndagen med et undervisningshæfte og stå der en time.«

At hjælpe unge med at lære og efterleve evangeliet kræver en kombineret indsats af forældre, ledere, vejleder og lærere. Når vi søger inspiration fra Helligånden, kan vi undervise i lærdommene på en effektiv måde, der vil forberede de unge på de fristelser og udfordringer, som de møder.

Spørgsmål til overvejelse: Hvordan er verden i dag anderledes, end da I var unge? Hvilke udfordringer ser I, at de unge møder? Hvilke evangeliske lærdomme kan, når de forstås, hjælpe dem til at klare udfordringerne?

Tilskynd de unge at blive sig bevidst om evangeliske sandheder

Frelseren underviste sine disciple på måder, der opfordrede dem til at finde sandheden og få et personligt vidnesbyrd. Da han underviste nefitterne, sagde han:

»Jeg fornemmer, at I er svage, at I ikke kan forstå alle mine ord, som jeg er blevet befalet af Faderen at tale til jer på dette tidspunkt.

Gå derfor til jeres hjem, og grund over det, som jeg har sagt, og bed Faderen i mit navn om, at I må forstå, og bered jeres sind til morgendagen« (3 Ne 17:2-3).

Kristuslignende undervisning involverer mere end blot at videregive information. Det involverer at vejlede de unge til selv at forstå lærdommene. Selv om vi kan blive fristet til at forelæse for dem om evangeliet, er vi mest effektive, når vi hjælper dem til selv at finde svarene, gøre dem i stand til at opnå deres egne vidnesbyrd og underviser dem i, hvordan de finder svar, når de har andre spørgsmål. Som det fremhæves i de nye materialer for unge Kom og følg mig: Undervisningsmaterialer for unge, kan vi også opfordre dem til at fortælle om deres oplevelser med at efterleve evangeliet og vidne for deres venner om det, de ved er sandt.

Ældste Kim B. Clark, der er områdehalvfjerdser og rektor på BYU-Idaho, fortalte for nylig en historie om et kvorum af diakoner, hvor deres vejleder talte med dem om bøn. Helt uventet løftede diakonernes kvorumspræsident sin hånd og sagde: »Jeg vil gerne stille kvorummet et spørgsmål. Hvor mange af jer er villige til at forpligte jer til at bede morgen og aften hver dag i denne uge?« Alle kvorumsmedlemmerne på nær én ung mand løftede deres hånd, han var ikke sikker på, at han kunne gennemføre udfordringen. Vejlederen lænede sig tilbage og betragtede dem, mens kvorummet underviste i og vidnede for deres ven om bøn, hvor de hjalp ham til at have tilliden til at modtage udfordringen.

Spørgsmål til overvejelse: Nævn nogle måder, som I har set lærere opmuntre klassens deltagere til at tage aktiv del i læringen. Hvordan kan I hjælpe de unge, som I arbejder med, til at udvikle evangeliske studievaner? På hvilke måder kan I involvere de unge i at lære om evangeliet, foruden samtaler?

Tilskynd til omvendelse

Omvendelse er en livslang proces, der involverer både læring og efterlevelse af evangeliet hver dag. Omvendelse kræver mere end blot kendskab til evangeliet. Det »kræver, at vi gør, og at vi bliver.«3 Da Frelseren havde undervist sine disciple om den barmhjertige samaritaners barmhjertighed, udfordrede han dem: »Gå du hen og gør ligeså!« (Luk 10:37). Han opmuntrede dem til at være mere end blot hørere af ordet og til at handle i tro i forbindelse med hans lærdomme.

Vi må opfordre de unge til omhyggeligt at efterleve evangeliet, idet omvendelse normalt ikke sker i løbet af en undervisningssituation. Omvendelse foregår bedst, når unge forstår den sande lære og etablerer vaner med studium af evangeliet og retskaffen levevis, som vi opfordrer dem til at gøre i Kom og følg mig.

Krista Warnick, der er præsident for Unge Piger i Arapahoe Stav i Colorado, har sagt: »De unge i dag møder en syndflod af udfordringer, som jeg slet ikke havde hørt om, før jeg var meget ældre. Jeg udviklede stort set mit vidnesbyrd, da jeg flyttede hjemmefra og kunne arbejde videre med og indarbejde det, jeg havde lært i Unge Pigers klasser. Når vi giver de unge udfordringer og muligheder for at udvise deres tro, vil det hjælpe dem til at udvikle grundlaget for deres vidnesbyrd i en meget tidligere alder.«

Udfordringen med omvendelse er ikke kun, at vi skal lære om evangeliet, men også at vi forandrer os på grund af det, vi lærer. Vi må hjælpe vore unge til at forstå, at deres »mægtige forandring« (Alma 5:14) i hjertet måske ikke sker med det samme, men kan komme gradvist, når de udvikler regelmæssige studievaner, beder altid og holder befalingerne. Når de gør alt dette, vil de bemærke, at deres ønsker, indstillinger og handlinger forandrer sig og afspejler vor himmelske Faders vilje.

Spørgsmål til overvejelse: Hvilken rolle spillede jeres indsats for at lære om og efterleve evangeliet i jeres egen omvendelse? Har jeres forældre og lærere og ledere i Kirken styrket jer?

Støt vore unge

Kom og følg mig repræsenterer kun en del af indsatsen for at støtte de unge. Ud over den unges personlige ansvar for at blive fuldt omvendt, har forældre »det primære ansvar for at hjælpe deres børn til at lære vor himmelske Fader og hans Søn, Jesus Kristus, at kende.«4 Vi, der arbejder med unge, er i stand til at støtte forældre og følge Frelserens eksempel, når vi forbereder os åndeligt, fokuserer på de unges behov, opfordrer dem til at opdage evangeliske sandheder og giver dem muligheder for at handle i tro og blive omvendt. Når vi stræber efter at følge Jesu Kristi eksempel, bliver vi bedre til at lære og undervise, og vi hjælper de kommende ledere af vore lokalsamfund og vores kirke til selv at blive bedre til at lære og undervise.

Noter

  1. Undervisning i evangeliet på Frelserens måde (en vejledning til Kom og følg mig: Undervisningsmaterialer for unge, 2012), s. 2.

  2. Boyd K. Packer, »Råd til de unge«, Liahona, nov. 2011, s. 16.

  3. Dallin H. Oaks, »En udfordring til at blive«, Liahona, jan. 2001, s. 41.

  4. Håndbog 2: Forvaltning af Kirken, 2010, 1.4.1.

Åndelig forberedelse – studium, bøn og faste – hjælper både læreren og den studerende til at mærke Åndens indflydelse.

Kristus i Emmaus, af Walter Rane © IRI

De unge styrker hinanden, når de fortæller om deres oplevelser med at efterleve evangeliet.

Fotoillustration: Craig Dimond

Forældre er primært ansvarlige for at hjælpe deres børn med at opdage evangeliske sandheder, og hver enkelt unge pige og unge mand har et personligt ansvar for at blive omvendt fuldt ud. De unges ledere og lærere støtter i denne indsats.

Fotoillustration: Richard Romney