2013
Herrens røst
Januar 2013


Budskab fra Det Første Præsidentskab

Herrens røst

Billede
Præsident Henry B. Eyring

Lære og Pagter indbyder alle mennesker overalt til at høre Herren Jesu Kristi røst (se L&P 1:2, 4, 11, 34; 25:16). Den er fyldt med hans budskaber, advarsler og opmuntrende formaninger, der blev givet ved åbenbaring til udvalgte profeter. I disse åbenbaringer ser vi, hvorledes Gud besvarer vore bønner af tro med budskaber, der indeholder vejledning, fred og advarsel.

Gennem vore bønner søger vi at vide, hvad Gud ønsker af os, hvad vi bør gøre for at finde fred og glæde i dette liv og det kommende, og hvad der venter os. Lære og Pagter er fyldt med svar på sådanne spørgsmål, der blev stillet af almindelige mennesker og profeter i ydmyg bøn. Det kan være os en værdifuld vejledning i, hvordan man modtager svar på spørgsmål om vores timelige velbefindende og evige frelse.

Ydmyghed og tro på Herren Jesus Kristus er elementært. Oliver Cowdery modtog svar fra Herren angående sit ønske om at hjælpe med oversættelsen af Mormons Bog: »Husk, at uden tro kan du intet gøre; bed derfor i tro. Tag ikke let på dette; bed ikke om det, som du ikke bør« (L&P 8:10).

Herren kræver gang på gang i Lære og Pagter tro og ydmyghed, før han giver sin hjælp. En af årsagerne til dette er, at hans svar måske ikke kommer på den måde, som vi forventer det. Ej heller vil de altid være lette at acceptere.

Kirkens historie og vore forfædres erfaringer illustrerer denne virkelighed. Min oldefar Henry Eyring bad indtrængende om at vide, hvad han skulle gøre, da han hørte om det gengivne evangelium i 1855. Svaret kom i en drøm.

Han drømte, at han sad til bords med ældste Erastus Snow fra De Tolv Apostles Kvorum og med en ældste, der hed William Brown. Ældste Snow underviste om evangeliets principper i, hvad der syntes som en time. Så sagde ældste Snow: »Jeg befaler dig i Jesu Kristi navn at blive døbt, og denne mand [ældste Brown] … skal døbe dig.«1 Min familie er taknemlig for, at Henry Eyring havde tro og ydmyghed til at blive døbt af ældste Brown kl. 7:30 om morgenen i en tank med regnvand i St. Louis i Missouri i USA.

Svaret på hans bøn kom ikke gennem Herrens tydelige røst. Den kom i en åbenbaring og drøm om natten, som den gjorde med Lehi (se 1 Ne 8:2).

Herren har belært os om, at svar også kan komme i form af følelser. I Lære og Pagter lærte han Oliver Cowdery: »Ja, se, jeg vil tale til dig i dit sind og i dit hjerte ved Helligånden, som skal komme over dig, og som skal bo i dit hjerte« (L&P 8:2).

Og han opmuntrede Oliver på følgende måde: »Gød jeg ikke fred i dit sind angående sagen? Hvad større vidnesbyrd kan du få end et fra Gud?« (L&P 6:23).

Lære og Pagter, Kirkens historie og den beretning, der blev optegnet af Henry Eyring på hans mission, ikke længe efter han var blevet døbt, har lært mig, at svar kan føles som advarsler såvel som fred.

I april 1857 deltog ældste Parley P. Pratt fra De Tolv Apostles Kvorum i en konference i, hvad der i dag kendes som Oklahoma i USA. Henry Eyring nedskrev, at ældste Pratts »sind var fyldt med dystre anelser … og ikke var i stand til at se fremtiden eller en udvej.«2 Henry nedskrev de sørgelige nyheder om apostlens martyrium, der fandt sted lige efter. Ældste Pratt havde fortsat sin kurs trods bange anelser, præcis som profeten Joseph havde gjort det på vej til Carthage.

Det er mit vidnesbyrd, at Herren altid besvarer den ydmyge bøn, der er opsendt i tro. Lære og Pagter og vores personlige erfaring lærer os, hvorledes man genkender disse svar og accepterer dem med tro, uanset om de kommer som vejledning, bekræftelse af en sandhed eller advarsel. Jeg beder til, at vi altid må lytte efter og genkende Herrens kærlige røst.

Noter

  1. »Henry Eyrings dagbog: 1835-1902« (ikke offentliggjort tekst i forfatterens besiddelse).

  2. »Henry Eyrings dagbog: 1835-1902.«

Undervisning ud fra dette budskab

1. Overvej at læse afsnittene om bøn i dette budskab sammen. Bed, når I læser, familiens medlemmer om at lytte nøje efter, hvordan Gud besvarer bønner. Overvej at vidne om bønnens vigtighed.

2. Lære og Pagter er fyldt med svar på spørgsmål, der blev stillet af mennesker i bøn. Hvad, hvis svarene på deres spørgsmål (åbenbaringerne) aldrig var blevet nedskrevet? Tilskynd familien til at lære at genkende og følge Åndens tilskyndelser. De kan måske nedskrive deres tanker om bøn i deres dagbog.

Til venstre: I denne dagbog optegnede Henry Eyring (foto til venstre) begivenhederne, der fulgte ældste Parley P. Pratts martyrium (foto under Henry Eyring). Dagbogssiden til venstre nævner martyriet. Under dagbogen ligger en udgave af Lære og Pagter fra 1890.

Foto af Parley P. Pratt stillet til rådighed af Kirkens Historiske Bibliotek; dagbog og foto af Henry Eyring er stillet til rådighed af University of Utah Marriott Library Special Collections; foto: David Stoker

Udskriv