2015
Tie turvaan
Lokakuu 2015


Kunnes taasen kohdataan

Tie turvaan

Puheesta ”Turvalliset neuvot”, Valkeus, heinäkuu 1997, s. 23–25.

Yksi tapa tietää, että varoitus tulee Herralta, on se, että on noudatettu todistajien lakia, valtuutettujen todistajien lakia.

Kuva
Images from the April 2013 general conference.

Vapahtajan halu johdattaa meidät turvaan näyttää olevan loputon. Ja Hän ohjaa meitä polulle alituisesti. Hän kutsuu useammalla kuin yhdellä tavalla, niin että kutsu tavoittaa ne, jotka haluavat ottaa sen vastaan. Noihin keinoihin kuuluu sanoman lähettäminen Hänen profeettojensa suulla aina kun ihmiset ovat kelvollisia siihen, että heidän keskuudessaan on Jumalan profeettoja. Näiden valtuutettujen palvelijoiden velvollisuutena on aina varoittaa ihmisiä ja kertoa heille turvaan vievästä tiestä.

Kun jännitys oli korkealla Pohjois-Missourissa syksyllä 1838, profeetta Joseph Smith kutsui kaikkia pyhiä kokoontumaan turvaan Far Westiin. Monet olivat syrjäisillä maatiloilla tai hajallaan olevissa siirtokunnissa. Erityisesti hän antoi neuvon Jacob Haunille, pienen Haun’s Milliksi kutsutun siirtokunnan perustajalle. Eräässä senaikaisessa aikakirjassa kerrotaan seuraavaa: ”Veli Joseph oli lähettänyt myllyn omistajan Haunin välityksellä sanan tiedottaakseen siellä asuville veljille, että heidän tuli lähteä ja tulla Far Westiin, mutta herra Haun ei toimittanut sanomaa perille” (Philo Dibble artikkelissa ”Early Scenes in Church History”, julkaisussa Four Faith Promoting Classics, 1968, s. 90). Myöhemmin profeetta Joseph kirjoitti historiaansa: ”Tähän päivään asti Jumala oli antanut minulle viisautta pelastaa ihmiset, jotka ovat noudattaneet neuvoa. Kukaan, joka oli noudattanut neuvoani, ei ollut saanut surmaansa.” (History of the Church, osa 5, s. 137.) Sitten profeetta kirjasi sen surullisen tosiasian, että viattomia ihmishenkiä olisi voinut säästyä Haun’s Millissä, jos hänen neuvonsa olisi otettu vastaan ja niitä olisi noudatettu.

Meidän omana aikanamme meitä on varoitettu ja meille on sanottu, mistä me löydämme turvan synniltä ja murheelta. Nämä varoitukset voi tunnistaa muun muassa siitä, että niitä toistetaan. Olette esimerkiksi kuulleet profeettamme sanovan näissä yleiskonferensseissa useammin kuin kerran, että hän toistaa aiemman profeetan sanoja ja on siksi toinen todistaja ja joskus jopa kolmas. Apostoli Paavali kirjoitti, että ”jokainen asia on vahvistettava kahden tai kolmen todistajan sanalla” (2. Kor. 13:1). Yksi tapa tietää, että varoitus tulee Herralta, on se, että on noudatettu todistajien lakia, valtuutettujen todistajien lakia. Kun profeettojen sanat tuntuvat toistolta, sen pitäisi kiinnittää meidän huomiomme ja täyttää sydämemme kiitollisuudella siitä, että saamme elää näin siunattua aikaa. – –

Taivaallinen Isämme rakastaa meitä. Hän lähetti ainosyntyisen Poikansa meidän Vapahtajaksemme. Hän tiesi, että me olisimme suuressa vaarassa kuolevaisuudessa, jossa pahinta olisi kammottavan vastustajan kiusaukset. Juuri siksi Vapahtaja on antanut pappeuden avaimet, niin että ne, joilla on korvat kuulla ja uskoa totella, voisivat mennä turvapaikkoihin.

Tulosta