2017
Oppimista koko sielulle
August 2017


Oppimista koko sielulle

Herra toimii voimalla kirkossaan, jotta te saisitte sen koulutuksen, jonka Hän haluaa teidän saavan.

Kuva
young woman and young man looking at computer screen

Tämä sanoma on nuorille ja nuorille aikuisille Herran kirkossa. Monia vuosia sitten sain voimakkaan vaikutelman teistä ja tästä ajasta. Oli kuin olisin nähnyt lapsia Alkeisyhdistyksessä kaikkialla maailmassa. Tiesin, että he tekisivät liittoja Herran kanssa ja pitäisivät ne. Ja tiesin, että Herra siunaisi heitä tilaisuuksilla syvälliseen hengelliseen ja ajalliseen oppimiseen ja kasvattaisi heistä mahtavan, suuren joukon, joka rakentaisi Hänen valtakuntaansa ja valmistaisi maailmaa Hänen paluutaan varten.

Te olette noita lapsia, ja tämä on teidän aikaanne.

Tämä on hienoa aikaa Jumalan valtakunnassa, aikaa, joka on teille täynnä mahdollisuuksia oppia ja kasvaa sekä kokea iloa ja onnea. Merkittäviä haasteita on varmasti. Mutta sovituksensa lunastavilla ja vahvistavilla voimilla, loistavan evankeliuminsa sekä todellisen ja elävän kirkkonsa avulla Jeesus Kristus avaa jatkuvasti ovia ja valmistaa teille keinon tehdä parannusta, oppia syvällisesti, kasvaa hengellisesti ja kokea syvempi kääntymys Häneen. Herra valmistaa valtakuntaansa ja kansaansa paluutaan varten, ja teillä nousevalla sukupolvella on keskeinen rooli tuossa suuressa työssä.

Tämä on ihmeiden aikaa. Uudet teknologiat mahdollistavat sen, että oppiminen ja koulutus voivat kukoistaa. Tämä pätee sekä maalliseen että hengelliseen tietoon. Herra toimii voimalla kirkossaan, jotta te saisitte sen koulutuksen, jonka Hän haluaa teidän saavan.

Tämä kaikki on osa käskyä, jonka Herra antoi profeetta Joseph Smithille (1805–1844) palautuksen alussa: ”Tahtoni on, että joudutatte – – tiedon hankkimista historiasta ja maista ja valtakunnista, Jumalan ja ihmisen laeista, ja kaikki tämä Siionin pelastukseksi” (OL 93:53).

Tämä käsky on tullut tärkeämmäksi meidän aikanamme Herran jouduttaessa työtään. Nyt on teidän aikanne hyödyntää edessänne olevia tilaisuuksia saada koulutusta sekä teissä olevia oppimis- ja kasvumahdollisuuksia.

Näiden presidentti Thomas S. Monsonin sanojen pitäisi kaikua korvissanne joka päivä:

”Kehotan teitä hankkimaan koulutuksen.”1

”Kykynne laajentuvat, kun tutkitte ja opitte.”2

”Jokaisella teillä – – on – – mahdollisuus oppia ja kasvaa. Lisätkää tietomääräänne, sekä älyllistä että hengellistä, jumalallisten mahdollisuuksienne täyteen mittaan.”3

Syvällinen oppiminen

Sellainen oppiminen, jonka ansiosta voitte kohota ”jumalallisten mahdollisuuksienne täyteen mittaan”, on sitä, mitä kutsun syvälliseksi oppimiseksi: koko sielun – mielen, sydämen, ruumiin ja kuolemattoman hengen – oppimista. Syvällinen oppiminen soveltuu kaikenlaiseen tietoon, olipa se hengellistä tai maallista. Oppiminen on syvällistä, kun se lisää voimaanne tehdä kolme asiaa: 1) tietää ja ymmärtää, 2) ryhtyä tehokkaaseen, vanhurskaaseen toimintaan ja 3) tulla enemmän taivaallisen Isämme kaltaisiksi.4

Kuten Herra opetti profeetta Josephille, syvällisen oppimisen täytyy tapahtua Herran tavalla, ilmoituksen ja innoituksen avulla Kristuksen valossa ja Pyhän Hengen voimalla sekä Jeesuksen Kristuksen armon avulla aktiivisesti ja uutterasti tutkimalla ja toinen toista opettamalla. Se pätee kaikenlaiseen tietoon. Seuraavat ovat Herran käskyjä, jotka koskevat syvällistä oppimista:

”Etsikää uutterasti ja opettakaa toisillenne viisauden sanoja; niin, etsikää parhaista kirjoista viisauden sanoja; etsikää oppia vieläpä tutkimalla sekä uskon kautta” (OL 88:118).

”Opettakaa tunnollisesti, niin minun armoni on teidän kanssanne, niin että voitte saada täydellisempää opetusta teoriassa, periaatteessa, opissa, evankeliumin laissa, kaikessa, mikä liittyy Jumalan valtakuntaan ja mitä teidän on tarpeen ymmärtää” (OL 88:78).

Hengellinen tieto on etusijalla

Kuva
young woman holding scriptures

Syvällinen oppiminen millä tahansa opiskelun alueella on pohjimmiltaan hengellinen kokemus. Jotta Pyhä Henki voi opettaa teitä, oppimisen täytyy ankkuroitua perustukseen, joka muodostuu uskosta Jeesukseen Kristukseen, parannuksesta ja kuuliaisuudesta Hänen käskyilleen. Syvällinen oppiminen ei ole helppoa, mutta se on vaivan arvoista! Jos todella haluatte oppia syvällisesti, jos sydämenne ja mielenne ovat avoinna oppimiselle ja jos toimitte tuon halun mukaan, niin Herra siunaa teitä. Kun teette oman osanne – rukoilette uskossa, valmistaudutte, opiskelette, osallistutte aktiivisesti ja teette aivan parhaanne – niin Pyhä Henki opettaa teitä, lisää kykyänne toimia oppimanne mukaan ja auttaa teitä tulemaan sellaisiksi kuin Herra haluaa teidän tulevan. Presidentti Joseph F. Smith (1838–1918) on opettanut: ”Pelastus Kristuksen sovituksen ansiosta on kasvatusprosessi. – – Tieto on iankaikkisen edistymisen väline.”5

Tämä prosessi soveltuu mihin tahansa tilanteeseen, jossa saatatte olla, ja minkälaiseen tietoon tahansa. Tärkeintä tietoa, mitä teidän pitää hankkia, on kuitenkin tieto siitä, mikä on Jumalan. Siksi hengellisen tiedon täytyy olla ensimmäisellä sijalla sydämessänne ja tärkeysjärjestyksessänne. Profeetta Joseph Smith tähdensi hengellisen tiedon tärkeyttä näillä sanoilla: ”Ihminen ei pelastu sen nopeammin kuin hän saa tietoa, sillä ellei hän saa tietoa, hän on toisessa maailmassa joutuva jonkin pahan voiman valtaan, koska riivaajahengillä on enemmän tietoa ja sen johdosta enemmän valtaa kuin monilla ihmisillä, jotka ovat maan päällä. Tästä syystä me tarvitsemme avuksemme ilmoitusta, joka antaa meille tietoa siitä, mikä on Jumalan.”6

On totta, että evankeliumi käsittää kaiken totuuden7, mutta kaiken syvällisen oppimisenne perustana täytyy olla tieto ja ymmärrys Jeesuksen Kristuksen evankeliumin selkeistä ja yksinkertaisista totuuksista. Se, että asetatte hengellisen tiedon mielessänne ja sydämessänne etusijalle, varmistaa, että turvaatte oppimisessanne Herraan ja Pyhään Henkeen, että näette kaikki opiskelemanne asiat Hänen evankeliuminsa valossa ja että jatkatte syvällistä oppimista koko elämänne ajan.

Elinikäistä syvällistä oppimista

Sekä hengellisen että maallisen tiedon syvällinen oppiminen on Herran käsky. Kuvitelkaa, mitä tapahtuisi, jos lopettaisitte oppimisen. Mitä jos minä olisin lopettanut oppimisen, kun valmistuin korkeakoulusta 1970-luvun puolivälissä? En olisi saanut mitään uusia näkemyksiä tai ilmoitusta eläviltä profeetoilta, pyhistä kirjoituksista tai Pyhältä Hengeltä. En tietäisi mitään jatkuvista edistysaskelista tekniikassa, terveydenhuollossa, maailman asioissa, hallituksen säädöksissä tai koulutuksessa. Ei olisi tapahtunut mitään henkilökohtaista kasvua tai hengellistä kehitystä parannuksenteon ja kokemuksesta oppimisen myötä.

Kun palvelin Brigham Youngin yliopiston Idahon kampuksen rehtorina, sisar Clarkilta kysyttiin usein: ”Kuinka tapasit rehtori Clarkin?” Hän aloitti vastauksensa usein näin: ”Hän ei ollut rehtori Clark, kun tapasin hänet.” Ellen olisi jatkanut oppimista, olisin vanhentunut, mutta olisin yhä se 25-vuotias, jonka sisar Clark tunsi valmistuttuani korkeakoulusta – ei mikään hyvä tulevaisuudennäkymä sisar Clarkille eikä perheellemme!

Jos lopetatte oppimisen, teistä ei voi tulla tietävämpiä, tehokkaampia, hyödyllisempiä, uskollisempia eikä enemmän taivaallisen Isänne kaltaisia.

Kokemuksenne oppimisesta niinä vuosina, kun olette nuoria ja nuoria aikuisia, luovat pohjan elinikäiselle oppimiselle. Jos omaksutte kyvyn oppia syvällisesti Herran tavalla – Hengen ja uutteran, aktiivisen opiskelun avulla – siitä tulee teille suuri siunaus.

Avain tuon siunauksen saamiseen on pitää sydämenne ja mielenne avoinna oppimiselle. Seuraavassa on kolme asiaa, jotka voitte tehdä ollaksenne aina valmiita oppimaan:

  1. Pyytäkää Herraa siunaamaan teitä halulla oppia syvällisesti.

    Jos teillä on jo halu oppia syvällisesti, loistavaa. Ellei, pyytäkää Herralta tuota lahjaa. Herra kouluttaa halujanne niin että haluatte oppia sitä, mitä ja kuinka Hän haluaa teidän oppivan koko elämänne ajan. Herran suunnitelmassa se, kuinka Hän haluaa teidän oppivan – Hengen avulla ja uutterasti tutkimalla – on aivan yhtä tärkeää kuin se, mitä Hän haluaa teidän oppivan.

  2. Tehkää parannuksesta keskeinen osa elämäänne.

    Parannus on jumalallinen prosessi. Se on tapa, jolla me muutumme, kasvamme ja tulemme paremmiksi Jeesuksen Kristuksen sovituksen lunastavan ja vahvistavan voiman ansiosta. Jos parannus on keskeisellä sijalla elämässänne, olette aina polvillanne nöyrtyen Herran edessä, pyytäen Hänen apuaan siihen, kuinka käytätte aikaanne ja kuinka palvelette Häntä.

  3. Palvelkaa temppelissä niin usein kuin voitte.

    Temppeli on Herran ilmoituksen ja oppimisen huone. Jos käytte siellä usein, jos viette mukananne kysymyksenne ja halunne oppia, Herra itse opettaa teitä.

Syvälliseen oppimiseen kohdistuvien vastusten voittaminen

Kuva
young man with tablet

Nyt tehty syvällinen oppiminen valmistaa teitä elinikäiseen oppimiseen. Tiedän kuitenkin, että pyrkiessänne hankkimaan Herralle otollista oppimista te kohtaatte esteitä ja jopa suoranaista vastustusta. Tiellänne saattaa olla pelkoa, masennusta, laiskuutta, lukemisvaikeuksia, tuen tai tilaisuuksien puutetta, kulttuurisia tai suvun perinteitä, huolia kustannuksista, maailman kiusauksia, vääriä ajatuksia koulutuksesta ja monia muita asioita.8

Tiedän, että jotkut teistä kohtaavat useita näistä asioista, ja ne tuntuvat olevan ylivoimaisia esteitä oppimiselle.

Todistan teille, että asuittepa missä tahansa, olivatpa olosuhteenne millaiset tahansa, niin Herra Jeesus Kristus tukee teitä kaikkia näitä vastuksia vastaan lunastavalla rakkaudellaan ja kaikkivaltiaalla voimallaan. Sovitusuhrissaan Hän on kokenut ja voittanut kaiken, mikä voisi pysäyttää edistymisenne kohti iankaikkista elämää. Hänen lujuudellaan ja voimallaan te voitte voittaa kaiken, mikä estää teitä saamasta sitä oppimista, jota Herra haluaa teidän hankkivan.

Tämä on Hänen lupauksensa teille, ja Hänen lupauksensa pitävät: ”Lähestykää minua, niin minä lähestyn teitä; etsikää minua uutterasti, niin te löydätte minut; pyytäkää, niin te saatte; kolkuttakaa, niin teille avataan” (OL 88:63; ks. myös Matt. 7:7).

Lopuksi

Tämä on todellakin suurenmoista aikaa Jumalan valtakunnassa. Herra jouduttaa työtään, ja olemme nähneet ihmeen toisensa jälkeen, kun Herra toimii voimassa avatakseen teille suurenmoisia mahdollisuuksia oppia syvällisesti.

Herra tekee työtä elämässänne siunatakseen ja valmistaakseen teitä. Rukoilen, että toimitte uskossa Jeesukseen Kristukseen ja hyödynnätte jokaisen tilaisuuden oppia syvällisesti, kasvaa tiedossa ja ymmärryksessä, toteuttaa Hänen vanhurskaita tarkoituksiaan ja tulla sellaisiksi kuin synnyitte tulemaan.

Viitteet

  1. Thomas S. Monson, ”Jos te olette valmiita, te ette pelkää”, Liahona, marraskuu 2004, s. 116.

  2. Thomas S. Monson, ”Kolme tavoitetta oppaaksenne”, Liahona, marraskuu 2007, s. 119.

  3. Thomas S. Monson, ”Apuyhdistyksen suuri voima”, Valkeus, tammikuu 1998, s. 99.

  4. Mallia ”tiedä, tee, muutu” on käytetty laajalti johtamistaitojen kehittämisen runkona ja keskustelussa Herran suunnitelmasta lastensa hengelliseksi kehitykseksi. Ks. Thomas S. Monson, ”Oppikaa, tehkää, olkaa”, Liahona, marraskuu 2008, s. 60–68; ja Dallin H. Oaks, ”Haaste muuttua”, Liahona, tammikuu 2001, s. 40–43. Tämän mallin kutakin osatekijää käsitellään syvällisesti David A. Bednarin kolmiosaisessa teossarjassa: Increase in Learning, 2011, Act in Doctrine, 2012, ja Power to Become, 2014.

  5. Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph F. Smith, 1999, s. 313.

  6. Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Smith, 2007, s. 277.

  7. Nämä Brigham Youngin sanat tavoittavat ajatuksen hyvin: ”Jeesuksen Kristuksen uskonto ei ainoastaan tutustuta ihmisiä siihen, mikä on Jumalasta, ja kehitä heissä moraalisuutta ja puhtautta, vaan se tarjoaa kaikkea mahdollista kannustusta, jotta he kasvaisivat tiedossa ja älyssä kaikilla tekniikan aloilla ja tieteissä ja taiteissa, sillä kaikkinainen viisaus ja kaikki maailman tieteet ja taiteet ovat Jumalasta, ja ne on tarkoitettu Hänen kansansa hyväksi” (Ks. Kirkon presidenttien opetuksia: Brigham Young, 1997, s. 193).

  8. Yksi esimerkki kulttuuriperinteiden luomasta väärästä ajatuksesta, joka voi vaikuttaa nuoriin aikuisiin, on seuraava: sukupolvi sitten teollistuneessa maailmassa elävä henkilö pystyi kansakoulun päättötodistuksella – tai vielä paremmin oppikoulun päättötodistuksella – löytämään kunnollisen, hyväpalkkaisen työpaikan, josta sai riittävästi tuloja perheen elättämiseen. Tuo ajatus kytee yhä huolimatta siitä, että useimpien ihmisten kohdalla useimmissa teollisuusmaissa ja jopa kehitysmaissa nuo ajat ovat menneet. Nykyään on käynyt välttämättömäksi jatkaa koulutusta ja oppimista peruskoulun tai lukion jälkeen aloilla, joilla on kova kysyntä, joko hankkimalla ammatillinen tutkinto tai yliopistotutkinto (ja joillakin aloilla jatkotutkinto), jotta voi elättää perheen, tulla toimeen eläkevuosina ja luoda ajallisen perustuksen palvelemiselle kirkossa.

Tulosta