2019
Man måste inte alltid vänta på ett svar
September 2019


Endast digitalt

Man måste inte alltid vänta på ett svar

Vi har ofta svårt att fatta beslut utan att få bekräftelse från Gud, men när vi går framåt i tro, hjälper han oss veta att vi är på rätt väg.

Författaren bor i New Mexico, USA.

När jag återvände till college efter min mission, funderade jag på vem jag skulle dela lägenhet med. Min pappa föreslog att jag skulle ta kontakt med en systermissionär som nyligen verkat i min hemförsamling och just avslutat sin mission. Han förklarade att Holly skulle flytta över till min skola och att hon kanske inte kände så många där.

Fastän jag kände Holly lite från hennes tid i vår församling, tvekade jag att inbjuda henne att bo med mig. Jag var rädd att hon skulle tycka jag var konstig eftersom vi inte kände varandra så väl – och så visste jag inte om vi skulle passa ihop.

Trots min rädsla kändes det som om det vore en bra idé att följa pappas råd. Jag hade bett om att få nya vänner när jag började skolan igen, så jag tänkte att min himmelske Fader kanske instämde med pappas förslag. Jag beslöt mig för att göra det. Holly tackade ja till min inbjudan, och under året som följde blev hon en av mina bästa vänner. Holly har gett mig råd och kärlek vid kritiska tillfällen i mitt liv och jag har kunnat stödja henne också.

Våra liv är fulla av beslut. Alla kanske har lika stor betydelse, men ibland får de minsta besluten följder längre fram. Vår himmelske Fader kanske inte från början uppenbarar vilka val som är bäst i varje situation. Han har gett oss handlingsfrihet till att handla efter evangeliets principer och gå framåt med tro. Jag trodde inte mitt val av rumskamrat på college skulle få en bestående inverkan på mitt liv, men det hade det. Efter att jag kontaktat Holly insåg jag att Herren lät mig fatta ett eget beslut, och jag välsignades för det. Eftersom jag gick längs den stig jag kände var rätt kunde min himmelske Fader föra in en härlig person i mitt liv.

Jag undrar vad som skulle ha hänt om jag närmat mig andra små beslut med en mer kristuslik inställning – om jag hade lagt min laptop åt sidan när en flicka satte sig bredvid mig för att äta lunch i skolan, eller om jag varit mer öppen om min tro när en vän berättade att hon var obeslutsam när det gällde religion. Jag kanske inte hade känt någon stark andlig maning de gångerna, men jag visste att det var något bra att göra, och jag är säker på att Gud skulle ha vänt situationen till en välsignelse för alla inblandade. Eftersom jag valde att inte göra något får jag aldrig veta vad som kunde ha hänt.

Vi har ofta svårt att fatta beslut när vi inte får en tydlig maning eller ett tydligt svar. Vid sådana tillfällen kan vi, i stället för att vänta på ”grönt ljus” från Gud, använda den fria viljans gåva och välja det goda själva. Mormon lärde: ”Allt som inbjuder till att göra gott och som förmår människor att tro på Kristus kommer genom Kristi kraft och gåva, varför ni med fullkomlig visshet kan veta att det är av Gud” (Moro. 7:16).

Så nästa gång du ställs inför ett beslut, fråga dig själv: ”Är det gott?” För allt som är gott kommer från Gud. Liksom Frälsaren aldrig tvekade att göra gott, kan vi lita på vår förmåga att välja att göra gott varje dag, på stora och små sätt. Och Gud vänder de här bra valen till stora ting.

Skriv ut