2022
Begynnelser och Gamla testamentet
Januari 2022


Välkommen till det här numret

Begynnelser och Gamla testamentet

Bild
Jesus Christ with stars in background

Kristus och skapelsen, av Robert T. Barrett

Det är början på ett nytt år, vilket verkar vara en särskilt lämplig tidpunkt för att tänka på begynnelser.

I år kommer Gamla testamentet och Den kostbara pärlan att ta oss med på en rundtur till några av de mest betydelsefulla och extraordinära begynnelser som mänskligheten känner till.

Vi kan lära känna Jesus Kristus bättre, han som var med Fadern ”i begynnelsen” (Abr. 4:1). Vi kan läsa om världens skapelse och om jordelivets begynnelse. Vi kan lära oss om begynnelsen av omvändelse, familjer, bud och gudsdyrkan i templet här på jorden. Vi kan studera begynnelsen av heliga förbund som fortsätter att forma våra liv i dag.

Och om vi ännu inte älskar Gamla testamentet kan i dag vara början på en ny säsong av studier och utforskande. På sidan 12 delar jag med mig av några sanningar som hjälpte mig att bli mer entusiastisk över denna skriftbok och se dess läror med ny energi och målmedvetenhet. På sidan 42 nämner president Mark L. Pace, söndagsskolans generalpresident, kraftfulla välsignelser som vi kan få om vi är villiga att läsa ”samvetsgrant och under bön”.

Låt oss framför allt komma ihåg att en livstid av nya begynnelser är möjlig tack vare Jesus Kristus. I äldste Quentin L. Cooks artikel på sidan 6 vittnar han om att ”allt aldrig är förlorat” eftersom vår Frälsare väntar på oss med öppna armar. Genom hans nåd kan vi fortsätta den andliga resa som våra forntida förfäder påbörjade för så många år sedan.

Jag hoppas att det här året är fullt av underbara begynnelser för var och en av oss!

Marissa Widdison

Biträdande redaktionschef, appen Evangeliet i vardagen

Bild
view of the earth from space

”Jag är begynnelsen och änden, Gud den Allsmäktige. Genom min Enfödde skapade jag allt detta, ja, i begynnelsen skapade jag himlen och jorden på vilken du står.”

Foto från Adobe Stock

Skriv ut