2022
Är det mitt fel att jag är ensamstående, eller är det här vad Gud avsåg för mig?
Januari 2022


Endast digitalt

Är det mitt fel att jag är ensamstående, eller är det här vad Gud avsåg för mig?

Fyra principer har hjälpt mig finna hopp i båda svaren. Och jag har insett att två andra frågor är ännu viktigare i mitt liv.

Bild
kvinna som tittar på templet

Foto: Tina Lerohl

När vi är ensamstående längre än vi förväntade oss är det naturligt att vi frågar oss själva: ”Är jag ensamstående på grund av något jag har gjort (eller inte gjort), eller är det här vad Gud avsåg för mig?” Intressant nog kan ett ”ja” till bådadera delar av den här frågan till en början ge både hopp och sorg. Men när jag har reflekterat över min singelstatus genom åren har fyra principer – bland många andra – gett mig hopp om båda svaren på den här frågan. Och jag har upptäckt att det faktiskt finns två bättre frågor som jag kan ställa i stället – frågor som gör att jag kan ersätta min oro med glädje, syfte och framåtskridande (se princip 3 och 4 nedan).

Princip 1: Gud kan göra så att ”allt ska samverka till [vårt] bästa”.

När vi funderar över varför vi är ensamstående kan många tankar komma till oss, som till exempel: ”Borde jag ha åkt på fler aktiviteter?” eller ”Tänk om jag bara hade bjudit ut den personen på en dejt”. Oavsett vilka möjliga orsaker som kan finnas när vi undrar om vi är ensamstående på grund av något vi har eller inte har gjort, kan vi få styrka från den här sanningen i Läran och förbunden 90:24: ”Sök flitigt, be alltid och ha tro, och allt ska samverka till ert bästa om ni vandrar rättrådigt och kommer ihåg det förbund varmed ni har förbundit er till varandra.”

Oavsett om vi kunde ha varit gifta nu om vi hade gjort något annorlunda i det förflutna, kan vi få styrka av att veta att om vi håller våra förbund och kommer närmare Kristus i tro genom skriftstudier, bön och lärjungeskap, så kan vi lita på att allt kommer att ”samverka till [vårt] bästa”. När vi strävar efter att följa Kristus hjälper vår himmelske Fader oss att lära av våra tidigare upplevelser och använda dem till att välsigna oss i framtiden. Löftet om evigt äktenskap går inte förlorat för dem som lever rättfärdigt.

Princip 2: Gud bryr sig om detaljerna i vårt liv.

När president Henry B. Eyring, andre rådgivare i första presidentskapet, höll sitt generalkonferenstal ”O, kommen ihåg, kommen ihåg” i oktober 2007 förstod jag inte vilken enorm inverkan det skulle ha på mitt liv. Ändå följde jag uppmaningen att känna igen och skriva om Herrens hands inflytande i min familjs liv varje dag.1 Jag har inte varit 100 procent konsekvent genom åren, men jag har skrivit ner tusentals sätt som Herren har väglett mig på, vanligtvis på till synes små sätt. Den här enkla dagliga övningen (och liksom alla ansträngningar krävs det övning för att bli bättre på det) har gett mig djup glädje eftersom jag känner min himmelske Faders kärlek och vägledning till mig så ofta under varje dag.

Den upplevelsen och kunskapen har också hjälpt mig finna styrka och hopp när jag undrar om jag är ensamstående för att det här är det verk som min himmelske Fader vill att jag ska utföra nu. Genom att ofta skriva ner hur han finns i de små detaljerna i min vardag känner jag fullständig frid över att han kommer att vägleda mig i ett av mina viktigaste beslut för evigheten. Att hjälpa mig hitta en rättfärdig, förbundstrogen make är inte något han kommer att förbise. Jag kan lita på att han vägleder mig när jag gör min del för att leva värdigt, söka och följa den Helige Andens maningar. Jag känner frid och glädje eftersom jag litar på att min himmelske Fader och Jesus Kristus vägleder mitt liv.

Även om jag innerligen vill gifta mig vill jag följa min himmelske Faders plan för mig ännu mer. Jag litar på honom eftersom jag vet att han bryr sig om detaljerna i mitt liv. Så i stället för att fokusera överdrivet på äktenskapet, har jag sökt uppenbarelse om vilken väg i livet han vill att jag ska följa just nu och hur jag kan tjäna min familj och mitt samhälle på andra sätt.

Princip 3: Gud har ett arbete för mig att utföra.

Gud förkunnade för Mose: ”Jag har ett uppdrag åt dig, min son Mose” (Mose 1: 6). Joseph Smith fick veta av Moroni att ”Gud hade ett verk för mig att utföra” (Joseph Smith – Historien 1:33). Var och en av oss har också ett verk att utföra. Och åh, hur mäktigt kan inte vårt perspektiv på singelskap vara när vi ser på det som det verk Gud behöver att var och en av oss utför. Hellre än att se singelskap som att något ”fattas” för att jag ska kunna utföra det verk Gud har för mig, upptäcker jag i stället ett viktigt syfte när jag ser det som en möjlighet att bidra på olika sätt till Herrens verk i de sista dagarna.

President Nelson har sagt: ”Ni är de barn som Gud utvalde till att tillhöra hans kår under denna stora höjdpunkt i den långvariga striden mellan gott och ont – mellan sanning och villfarelse. Jag skulle inte bli förvånad om vi, när slöjan lyfts i nästa liv, får veta att ni faktiskt vädjade till vår himmelske Fader om att få sparas till den här stunden. Jag skulle inte bli förvånad över att få veta att ni älskade Herren så mycket i föruttillvaron att ni lovade att försvara hans namn och evangelium under den här världens tumultartade avslutande scener. En sak är säker: Ni är av Israels hus och ni har sänts hit för att hjälpa till att samla in Guds utvalda.”2

Det här perspektivet får mig att ändra frågan ”Har min himmelske Fader för avsikt att jag ska vara ensamstående just nu?” till ”Vad har min himmelske Fader för avsikt att jag ska göra som ensamstående just nu?” De få extra orden gör stor skillnad. Tack vare det perspektivet ber jag varje dag att min himmelske Fader ska hjälpa mig vara värdig och förberedd att utföra hans verk varhelst han behöver mig – ensamstående eller inte. Hur får jag veta vad det uppdraget är för mig?

President M. Russell Ballard, tillförordnad president för de tolv apostlarnas kvorum, har sagt:

”[Frälsaren] inbjuder er, som Guds söner och döttrar, att andligen förbereda er för att ge er in i hans verk. Det kommer att kräva all er energi, klart tänkande, era bästa ansträngningar och er starkaste tro.

Ert uppdrag från Herren uppenbaras för er dag för dag när ni ber, utforskar skrifterna och flitigt ger av er själva i Herrens verk. Ni får mer och mer kunskap om ert verk från Herren när ni med glädje underkastar er hans vilja. Kom ihåg att det är små handlingar av tjänande och hängivenhet som frambringar stora ting. Herren sa: ’Bli därför inte trötta av att göra gott, för ni lägger grundvalen till ett stort verk. Och av det ringa kommer det som är stort’ (Läran och förbunden 64:33).

Gör det här året, den här månaden, till en ny startpunkt i era liv.”3

Princip 4: Gud har en lycksalighetsplan för alla sina barn.

Förutom att fråga vilket verk Gud har för avsikt att jag ska utföra just nu, lärde jag mig för några år sedan att ställa en annan fråga som har varit både produktiv och kraftfull: ”Hur går det för mig att följa Guds frälsnings- och lycksalighetsplan?”

Evigt äktenskap är en viktig del av vår himmelske Faders lycksalighetsplan för sina barn, men det är inte den enda delen av den. Så tills den möjligheten kommer (vilken jag fortfarande arbetar aktivt mot) kan jag fokusera på att leva efter alla andra delar av Guds plan för mig som jag kan kontrollera och som ger mig stor glädje. Jag kan bland annat

  • ingå och hålla tempelförbund

  • leva värdigt och förbereda mig för en tempelbesegling

  • delta i frälsningens och upphöjelsens verk genom att hjälpa till att samla Israel på båda sidor om slöjan

  • tjäna min familj och andra

  • hitta sätt att fostra och vårda, även om jag inte har egna barn

  • tjäna trofast i mina ämbeten

  • skapa dagliga upplevelser som hjälper mig att komma närmare min himmelske Fader och Jesus Kristus

  • lära mig att höra honom

  • uttrycka kärlek och tacksamhet till min himmelske Fader och Jesus Kristus.

Och jag kan dagligen i bön begrunda frågan: ”Hur går det för mig att följa Guds frälsnings- och lycksalighetsplan?” Den frågan ger mig alltid ett tillfälle att ta emot uppenbarelse och att utvecklas.

Gå framåt i tro

Jag vet inte vad min himmelske Fader har i beredskap för min framtid, men jag försöker att varje dag upptäcka nästa steg i det verk han vill att jag ska utföra. Och jag vet att nutiden och framtiden blir vacker och glädjerik eftersom jag vet att min himmelske Fader älskar mig, liksom han älskar dig. Jag är tacksam för att han låter mig utvecklas ”rad på rad” (Läran och förbunden 98:12) och ”från nåd till nåd” (Läran och förbunden 93:13), för framtiden skulle kanske kännas överväldigande om jag fick se allt på en gång. Jag har fått så mycket styrka av den vackra läran att ”mina tankar är inte era tankar, och era vägar är inte mina vägar, säger HERREN. Nej, liksom himlen är högre än jorden, så är mina vägar högre än era vägar och mina tankar högre än era tankar” (Jesaja 55:8–9).

Jag kanske inte vet helt och hållet varför jag fortfarande är ensamstående i 40-årsåldern, men jag finner mycket tröst, hopp och glädje i vetskapen att min himmelske Fader känner till anledningarna, och att han ska se till att ”allt ska samverka till [mitt] bästa”. Jag fortsätter att tro på att han finns i detaljerna i mitt liv och att han hjälper mig utföra det verk som han avser att jag ska utföra just nu medan jag ödmjukt söker hans vägledning. Med den kunskapen är det en glädje och en förmån att ”med glädje göra allt det som står i [min] makt. Och sedan … stå stilla och se Guds frälsning och hans arm uppenbaras” (Läran och förbunden 123:17).

Slutnoter

  1. Se Henry B. Eyring, ”O, kommen ihåg, kommen ihåg”, Liahona, nov. 2007, s. 67.

  2. Russell M. Nelson, ”The Love and Laws of God” (andakt vid Brigham Young University, 17 sep. 2019), s. 1, speeches.byu.edu.

  3. M. Russell Ballard, ”The Lord Has a Work for You to Do” (andakt vid Brigham Young University, 18 jan. 2000), s. 7, speeches.byu.edu.

Skriv ut