2022
Hur låter vi Gud råda när vi fattar stora beslut i livet?
Januari 2022


Endast digitalt: Unga vuxna

Hur låter vi Gud råda när vi fattar stora beslut i livet?

När vi ställs inför så många olika vägar i livet, hur kan vi då veta att vi befinner oss på den väg som vår himmelske Fader vill att vi ska gå?

Bild
illustration av person som tittar på olika vägar

Har du någonsin blivit lamslagen när du stått inför ett beslut? I stunder som dessa kan det vara lätt att tänka: Tänk om jag väljer fel och misslyckas med att utföra det verk som min himmelske Fader vill att jag ska utföra i det här livet?

Vi får ofta höra att vår himmelske Fader kan vägleda oss på vår resa genom jordelivet, men hur följer vi president Russell M. Nelsons råd att ”välja att låta Gud råda i våra liv”, att ”välja att låta Gud vara det mäktigaste inflytandet i våra liv”,1 samtidigt som vi fortfarande fattar våra egna beslut? Dikterar vår himmelske Fader vart vi ska gå eller vad vi ska göra eller hur vårt liv kommer att se ut från dag till dag?

Även om Gud har en stor lycksalighetsplan som gör det möjligt för oss att återvända och bo hos honom igen, så kontrollerar han såklart inte alla aspekter av våra liv. Han vill att vi ska välja själva när det gäller våra förväntningar och ambitioner i livet.

Här är några saker att komma ihåg när du begrundar den sanningen.

Handlingsfriheten är en gåva

Eftersom vi ställs inför många möjliga vägar i livet kan handlingsfriheten kännas skrämmande eller överväldigande. Ibland har jag varit så rädd för att fatta ”fel” beslut att det har känts som att jag har fastnat, oförmögen att gå framåt i livet eller utvecklas.

Men när jag har lärt mig att lita på min himmelske Fader och på mig själv, har jag lärt mig uppskatta den här gåvan att välja (se 2 Nephi 2:16).

Även med vår handlingsfrihet bör vi alltid rådgöra med vår himmelske Fader om våra stora, livsförändrande beslut och om vad hans vilja kan vara. När vi gör det kan han vägleda oss till bra vägar. Som äldste Jeffrey R. Holland i de tolv apostlarnas kvorum har sagt: ”Vi måste vara försiktiga så att vi inte går miste om Herrens hand när den erbjuds, när det är hans önskan att hjälpa.”2 Men när vi lever rättfärdigt litar han också på att vi använder vår handlingsfrihet klokt och följer våra rättfärdiga ambitioner för att finna glädje när vi går framåt på förbundsstigen.

Vi kan välja att tacka ja till möjligheter

Jag har en vän som valde att inte gå ut som missionär på grund av personliga svårigheter. Flera år senare kände han sig villrådig och nedslagen varje gång han läste en rad i sin patriarkaliska välsignelse som sa att han skulle få möjlighet att verka som missionär. Han kände att han hade förstört det som Gud hade i beredskap åt honom och var ofta fylld av skam och osäkerhet inför framtiden.

Men när han under bön begrundade situationen insåg han att nyckelordet i hans patriarkaliska välsignelse var möjlighet. Vår himmelske Fader uppmanar oss att lyda honom och att välja goda möjligheter i livets alla skeden.

Vad händer om vi går miste om en möjlighet? Eller inte accepterar alla hans uppmaningar?

Tack vare Frälsaren kommer det tacksamt nog att komma fler möjligheter till tjänande och utveckling genom hela livet.

Vår himmelske Fader är en förlåtelsens och kärlekens Gud. Som profeten Jesaja sa: ”[Låt honom] vända om till HERREN, så ska han förbarma sig över honom, och till vår Gud, för han vill gärna förlåta” (Jesaja 55:7).

Vare sig fler möjligheter omfattar att vi omvänder oss och återvänder till förbundsstigen eller helt enkelt får en hjärtats förändring och låter Gud råda i våra liv igen, ska du veta att, som äldste Thierry K. Mutombo i de sjuttios kvorum sa: ”När vi väljer att följa Kristus väljer vi att förändras.”3

Min vän har kanske inte tjänat som missionär, men han har fördjupat sin tro på Kristus och sin villighet att handla efter de möjligheter och ämbeten han fått. Och han har funnit glädje och tillfredsställelse i att fatta bra beslut och låta Gud vägleda honom.

Var flexibel och sök uppenbarelse

Jag tror att många av oss växer upp med en detaljerad plan för våra liv. Ta mig till exempel: Jag planerade att arbeta inom vården, gifta mig när jag var 21 och ha ett gäng barn innan jag var 30, samtidigt som jag uppfostrade min perfekta familj i evangeliet och levde ett fullständigt lyckligt och bekymmersfritt liv.

(Här får ni skratta.)

Det är hit livet faktiskt har tagit mig när jag har litat på att jag kan fatta bra beslut, tagit vara på möjligheter, följt maningar och låtit Gud råda:

  • Jag är skribent. Blod och nålar gör mig illamående.

  • Jag gifte mig inte förrän jag var 27 (och mitt under en pandemi). Och jag gifte mig med någon som jag hade känt i nästan tio år, även om jag hade dejtat andra personer under den tiden.

  • Jag kämpar med en smärtsam kronisk sjukdom som kan göra livet svårt ibland. Den här sjukdomen har också lett till infertilitet, vilket har gjort möjligheten att få barn väldigt osäker.

När jag har vänt mig till min himmelske Fader för att få vägledning har jag funnit glädje i mina omständigheter trots den drastiska skillnaden från mina ursprungliga förväntningar. Och jag har tro på att framtiden är ljus när jag fortsätter att göra det.

Det är bra att ha förhoppningar och förväntningar på livet som leder till tillväxt och tillfredsställelse. Men att vara flexibel och öppen för förändringar av dessa förväntningar kan låta oss finna glädje i alla omständigheter.

Livet kommer inte alltid att bli precis som vi vill eller förväntar oss, men vi kan utöva tro på att vår himmelske Fader kan fortsätta visa oss goda möjligheter och glädje. President Russell M. Nelson har sagt: ”Allt som är gott i livet – varje potentiell välsignelse av evig betydelse – börjar med tro. Att låta Gud råda i våra liv börjar med tro på att han är villig att vägleda oss.”4

Vår himmelske Fader vill att vi ska ha glädje

Eftersom vi ställs inför så många tänkbara vägar i livet kommer vår resa att ta ständigt nya vändningar. Det viktigaste är att vi kommer ihåg att rådgöra med vår himmelske Fader i våra beslut och att vägen vi går på är förbundsstigen. När vi låter Gud råda i våra liv ökar hans tillit till oss, att vi kan följa en meningsfull kurs som leder tillbaka till honom och fatta bra beslut längs vägen. Han och Jesus Kristus vill att vi ska uppleva glädje, välja själva, växa och sträva efter det vi älskar (se 2 Nephi 2:25).

Och när våra förväntningar på livet inte uppnås kan vi låta Gud råda genom att lita på honom, hålla våra förbund och handla i tro. När vi gör det leder det alltid till mer tillfredsställelse, större lycka och fler möjligheter än vi någonsin trodde var möjligt.

Det har jag själv upplevt.

Slutnoter

  1. Russell M. Nelson, ”Låt Gud råda”, Liahona, nov. 2020, s. 92.

  2. Jeffrey R. Holland, ”The Will of the Father in All Things” (andligt möte på Brigham Young University, 17 jan. 1989), s. 7, speeches.byu.edu.

  3. Thierry K. Mutombo, ”Ni ska bli fria”, Liahona, maj 2021, s. 52.

  4. Russell M. Nelson, ”Kristus har uppstått – tro på honom förflyttar berg”, Liahona, maj 2021, s. 102.

Skriv ut