2022
Fallet var en del av Guds plan
Januari 2022


Evangeliets grunder

Fallet var en del av Guds plan

På grund av fallet får vi komma till jorden och kan en dag återvända för att leva med vår Fader i himlen.

Bild
Adam and Eve holding their infant child

Adam och Eva i Edens lustgård, av Robert T. Barrett; Adam och Eva drivs ut ur lustgården, av Gary L. Kapp, får inte kopieras; Adam och Eva, av Jay Bryant Ward; Uppståndelsen, av Harry Anderson

I Edens lustgård befallde Herren Adam och Eva att inte äta av frukten från trädet med kunskap om gott och ont. Sedan sa han till dem: ”Dock får [ni själva] välja … men kom ihåg att jag förbjuder det” (Mose 3:17). Satan frestade Eva att äta av frukten på trädet. Han sa till henne: ”Ni ska bli som gudar, med kunskap om gott och ont” (Mose 4:11). Hon åt frukten och delade sedan med sig av den till Adam. Gud skickade ut dem ur Edens lustgård.

Fallet

Bild
Adam and Eve leaving the Garden of Eden

När Adam och Eva lämnade Edens lustgård var de inte längre i Guds närvaro. Denna separation från Gud kallas andlig död. Att lämna lustgården innebar också att Adam och Eva blev dödliga och därmed kunde dö. Trots att Adam och Eva inte längre var med Gud och nu var dödliga blev de glada och hoppfulla när de såg att de kunde utvecklas (se Mose 5:10–11). ”Adam föll för att människorna skulle kunna bli till, och människorna är till för att de ska kunna ha glädje” (2 Ne. 2:25).

En prövningstid

När vi föds lever vi åtskilda från Gud, precis som Adam och Eva gjorde efter fallet. Satan frestar oss att göra dåliga val. Dessa frestelser gör det möjligt för oss att prövas och välja mellan rätt och fel (se Alma 12:24). Varje gång vi syndar och inte omvänder oss kommer vi längre bort från vår himmelske Fader. Men om vi omvänder oss, kommer vi närmare vår Fader i himlen.

Fysisk död

Jorden skapades för oss (se 1 Ne. 17:36). Fallet gjorde det möjligt för Adam och Eva att uppfylla Guds bud om att skaffa barn, vilket gjorde det möjligt för oss att komma till jorden i en fysisk kropp. Våra kroppar kommer en dag att dö, men våra andar kommer att fortsätta att leva. Våra kroppar och andar kommer att återförenas när vi återuppstår.

Frälsta av Jesus Kristus

Bild
The resurrected Jesus Christ appearing to Mary Magdalene at the empty tomb

Genom Jesu Kristi försonande kraft kan vi övervinna den fysiska och andliga döden. Eftersom Kristus återuppstod, kommer alla som föds på jorden att återuppstå och leva för evigt. Och eftersom Kristus led för våra synder kan vi omvända oss och få förlåtelse så att vi kan leva med vår Fader i himlen igen.

Skriv ut