2022
Guds plan är till för dig
Januari 2022


Till föräldrar

Guds plan är till för dig

Bild
a family playing on the beach

Kära föräldrar!

När vi studerar bilderna, symbolerna och lärdomarna i Gamla testamentet kan vi bättre förstå vår himmelske Faders plan för oss och Jesu Kristi roll i den planen.

Artiklarna i månadens nummer kan ge dig idéer för hur du kan undervisa barnen om Gamla testamentet och om Guds plan för oss.

Samtal om evangeliet

Vår himmelske Fader har en gudomlig plan för sina barn

Varför är det viktigt att förstå Guds frälsningsplan? Använd ”Evangeliets grunder” på sidan 10 för att lära dina barn vikten av Adams och Evas fall. Tillsammans kan ni göra en lista över de välsignelser och möjligheter som vi har i detta liv tack vare att vi kom till jorden.

Efter att ha läst äldste Quentin L. Cooks artikel på sidan 6 kan ni som familj diskutera vilka välsignelser som har kommit in i ert liv tack vare vetskapen om att Gud har en plan för att rädda sina barn.

Undervisa barn ur skrifterna

Se sidan 38 för förslag på hur du kan hjälpa barnen att engagera sig i skrifterna. Fördjupa dina studier i Gamla testamentet genom att läsa artiklarna på sidorna 12 och 42. Vad lär du dig som hjälper dig att förstå Gamla testamentet? Diskutera under bön med din familj vilka mål ni har för era studier i Kom och följ mig i år.

Insikter i Kom och följ mig

Se sidan 46 för en illustrerad förklaring av skapelsen och andra material som stödjer era studier i Kom och följ mig varje vecka.

Kom och följ mig Familjekul

Förvaltare av jorden

Mose 2:28 förklarar att människan fick herravälde över allt levande. President Russell M. Nelson har sagt: ”Vi bör ta hand om jorden, förvalta den klokt och bevara den för framtida generationer” (”Skapelsen”, Liahona, juli 2000, s. 104).

  1. Ta en kort promenad i det område ni bor i eller titta på bilder och videor av vackra landskap.

  2. Peka ut olika delar av miljön som ni lägger märke till. Det kan vara växter, djur eller landskapstyper.

  3. Lägg märke till varje levande varelse och diskutera specifika sätt att ta hand om dem och miljön runt omkring dem.

Diskussion: På vilka sätt tar vår himmelske Fader och Jesus Kristus hand om oss? Hur kan vi följa deras exempel när vi tar hand om de levande varelserna omkring oss? På vilket sätt kan vi genom våra handlingar visa vår tacksamhet för Guds skapelser?

Skapelsecharader

Läran och förbunden 122:5–9

President Russell M. Nelson har sagt: ”Men även om planeten jorden är storslagen, är den ändå en del av någonting ännu mer storslaget – Guds stora plan. Enkelt sammanfattat skapades jorden för att familjen skulle kunna bli till” (”Skapelsen”, Liahona, juli 2000, s. 104).

  1. Studera skapelsens dagar med din familj (se 1 Mos. 1–2, Mose 2–3 eller Abr. 4–5). Se ”Skapelsen” i detta nummer för en sammanfattning.

  2. Varje person kan turas om att spela upp en dag eller en del av skapelsen.

  3. Resten av familjemedlemmarna gissar vilken dag eller vilken del av skapelsen som valdes.

Diskussion: Följ upp genom att läsa Abraham 3:22–27 tillsammans. Hur kan vetskapen om Guds syfte med att skapa jorden påverka vårt dagliga liv? Hur kan vi bli bättre på att visa vår tacksamhet för Guds skapelser?

Skriv ut