2022
Välsignelserna av att studera Gamla testamentet
Januari 2022


Kom och följ mig

Välsignelserna av att studera Gamla testamentet

När vi läser kapitlen och verserna i denna forntida skrift blir vi andligt stärkta.

Bild
Jesus Christ with stars in background

Jehova är Jesus Kristus. Gamla testamentets profeter profeterade och undervisade om Jesus Kristus.

Kristus och skapelsen, av Robert T. Barrett

Välkommen till 2022 års studier i Gamla testamentet, med resursen Kom och följ mig som vägledning! Gamla testamentet är en helig kanon av skrifter som har bevarats av Guds hand för att vi ska kunna läsa och begrunda dem. Det kan vara en välsignelse och vägledning för oss i dessa sista dagar.

Gamla testamentet ger oss ett 3 500 år långt panorama över tro och hängivenhet, från cirka 4 000 f.Kr. till 500 f.Kr. Det finns 39 böcker i Gamla testamentet. 1 Moseboken omfattar de fyra tidsutdelningar som tillhörde Adam, Enok, Noa och Abraham. De återstående 38 böckerna, från 2 Moseboken till Malaki, handlar om Moses tidsutdelning.

När vi läser Gamla testamentet blir vi bättre bekanta med profeterna och deras lärdomar. De undervisade om Jesu Kristi evangelium. De profeterade och såg fram emot Messias ankomst. Deras inspirerade lärdomar har bevarats för vår tid.

När vi läser kapitlen och verserna i Gamla testamentet blir vi andligt stärkta. Den Helige Anden uppmärksammar oss på specifika verser som kommer att vara en styrka för oss när vi ser fram emot Frälsarens återkomst.

En inspirerande fråga

Jag vill dela med mig av en berättelse om hur en enda vers från Gamla testamentet har påverkat mig under hela mitt liv.

År 1974 var jag 17 år. Jag njöt av livet i mitt näst sista år på high school. Jag såg fram emot min mission. I tidningen Ensign från oktober 1974 läste jag ett kraftfullt budskap från president Spencer W. Kimball (1895–1985) med titeln ”When the World Will Be Converted”.1 Jag har läst det många gånger sedan dess. Det inspirerar mig än i dag.

President Kimball presenterade ett omfattande globalt perspektiv på tillväxten i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga under denna tidsutdelning. Han undervisade om vår möjlighet och vårt ansvar att föra ut evangeliet till hela världen. President Kimball citerade en vers ur 1 Moseboken. Den inspirerade mig då och den har fortsatt att inspirera mig genom hela mitt liv: ”Skulle något vara omöjligt för Herren?” (1 Mos. 18:14, som ska studeras i februari).

Bild
Abraham praying

Abraham på Mamres slätter, av Grant Romney Clawson; foto på missionärer: Alicia Cerva; foto på jorden från Getty Images

President Kimball gick igenom berättelsen om Abraham och Sara. Sara skrattade åt Herrens löfte att hon och Abraham skulle få en son. De hade inte fått några barn. De var nu 90 respektive 100 år gamla. De var långt bortom de barnalstrande åren.

”Herren sade till Abraham: ’Varför log Sara?’

Skulle något vara omöjligt för Herren? Vid den bestämda tiden nästa år kommer jag tillbaka till dig, och då ska Sara ha en son” (1 Mos. 18:13–14).

Abraham och Sara utövade sin tro. Herren uppfyllde sitt löfte. Isak föddes. Abraham blev nationernas fader.

Styrka för att möta utmaningar

”Skulle något vara omöjligt för Herren?” Detta skriftställe ur Gamla testamentet har stärkt mig när jag har ställts inför livets utmaningar och bekymmer:

  • Som ny missionär när jag kände mig överväldigad. ”Skulle något vara omöjligt för Herren?”

  • Efter min mission, när Anne Marie och jag funderade på att gifta oss och var oroliga för hur vi skulle kunna betala mat, hyra och skolavgifter. ”Skulle något vara omöjligt för Herren?”

  • Som nygifta, när vi välkomnade barn och upplevde den ekonomiska press som livet innebär. ”Skulle något vara omöjligt för Herren?”

  • När jag stod inför utmaningarna med forskarstudier, en växande familj och att starta en yrkesbana. ”Skulle något vara omöjligt för Herren?”

  • När jag var president för Spanienmissionen Barcelona vände Anne Marie och jag oss upprepade gånger till detta skriftställe när vi undervisade missionärer. ”Skulle något vara omöjligt för Herren?” Breven till våra missionärer innehöll ofta en hänvisning till: ”Skulle något vara omöjligt för Herren?”

En grund i skrifterna

Bild
reproduction of stone tablets with Ten Commandments

Mose delar Röda havet, av Robert T. Barrett; Adam och Eva i lustgården, av Lowell Bruce Bennett; reproduktion av stentavlor från Getty Images; foto på San Diego tempel i Kalifornien: Monica Georgina Alvarado Zarate

Denna vers är bara ett av många exempel på inspirerande verser som finns i Gamla testamentet. Jag är säker på att det finns många som redan inspirerar dig. När vi samvetsgrant och under bön läser Gamla testamentet i år kommer den Helige Anden att göra oss uppmärksamma på ytterligare specifika verser som stärker vår omvändelse till Jesus Kristus och hans evangelium.

Gamla testamentet innehåller lärdomar och principer av tidlös betydelse. Det innehåller profetior som ännu inte har uppfyllts. Det lär oss om var vi kommer ifrån. Och det lär oss om Abrahams förbund, som fortfarande är i kraft i dag.

Gamla testamentet utgör en grund för våra andra skrifter. Ju mer vi förstår Gamla testamentet, desto större blir vår förståelse av andra delar av skrifterna, eftersom dess lärdomar förekommer i dessa andra böcker:

  • Under sin verksamhet undervisade Frälsaren ur skrifterna i Gamla testamentet.

  • Lehi och hans familj bar mässingsplåtarna, som innehöll skrifterna i Gamla testamentet.

  • Nephi undervisade Jakob genom att citera från Jesaja i Gamla testamentet.

  • Under sitt besök hos nephiterna efter sin uppståndelse citerade Jesus Kristus från Jesaja och Malaki i Gamla testamentet.

Bild
beings appearing to Joseph Smith and Oliver Cowdery in Kirtland Temple

Syn i templet i Kirtland, av Gary E. Smith; Kristi andra ankomst, av Harry Anderson

Profeterna och lärdomarna i Gamla testamentet är också centrala för budskapet om evangeliets återställelse i vår tid:

  • Under sina första besök hos profeten Joseph Smith citerade Moroni från Malaki.

  • Den kostbara pärlan innehåller Abrahams och Moses böcker.

  • Mose, Elias och Elia visade sig och överlämnade sina prästadömsnycklar till profeten Joseph Smith och Oliver Cowdery i templet i Kirtland.

Vad är syftet?

När vi läser böckerna i Gamla testamentet bör vi tänka på att böckerna valdes ut, betonades och ordnades på ett särskilt sätt av teologiska skäl. Det är lämpligt att fråga oss: ”Varför har den här informationen tagits med och vilket syfte har den?”

Även om delar av Gamla testamentet kan vara svåra att förstå, bör vi komma ihåg att det innehåller en rikedom som inte får försummas. Som profeten Joseph Smith lärde: ”Bibeln är Guds ord i den mån den är rätt översatt” (TA 1:8). Visst är vi välsignade av att kunna studera Guds ord!

Det kan vara till hjälp i våra studier i Gamla testamentet att leta efter teman och insikter. Vi bör söka efter sätt att bättre förstå att Gud i Gamla testamentet också är Gud i Nya testamentet. Jehova är Jesus Kristus. Hur kan studier i Gamla testamentet hjälpa oss att lära känna vår Frälsare bättre?

Andra viktiga teman som jag hittar i Gamla testamentet är förbund, helighet, levande profeter, offer och lydnad, tro och omvändelse, lovprisning av Herren och Guds överhöghet.

När vi studerar bör vi komma ihåg att nutida uppenbarelse ger oss en mer fullständig förståelse av Gamla testamentet. Tack vare nutida uppenbarelse vet vi till exempel att profeterna i Gamla testamentet bar melkisedekska prästadömet och att profeterna i tidigare tider kände till och undervisade om Jesu Kristi evangelium.

En profets löften

I denna tidsutdelning är vi återigen välsignade att veta att profeter och apostlar ger oss inspirerade lärdomar och råd.

Äldste Quentin L. Cook i de tolv apostlarnas kvorum presenterade först Kom och följ mig – för enskilda och familjer på generalkonferensen i oktober 2018.2 Denna resurs har varit en stor välsignelse för oss alla. De senaste tre åren har gett mig några av de mest djupgående och meningsfulla erfarenheterna av skriftstudier i mitt liv. Jag är säker på att lika stora välsignelser väntar oss alla under 2022.

President Russell M. Nelson har sagt att när vi förvandlar våra hem till trons helgedomar och centrum för evangelieundervisning kommer vi att få fyra specifika välsignelser:

  1. ”Med tiden [kommer] era sabbatsdagar verkligen att vara en fröjd.”

  2. Era barn kommer att tycka att det är spännande att lära sig om och leva efter Frälsarens lärdomar.”

  3. ”Motståndarens inflytande i ert liv och i era hem kommer att minska.”

  4. ”Förändringarna i er familj blir dramatiska och stärkande.”3

President Nelsons löften är djupa och sanna. Dessa välsignelser har blivit verklighet och kommer att fortsätta under 2022 när vi studerar och lär oss av Gamla testamentet.

Slutnoter

  1. Se Spencer W. Kimball, ”When the World Will Be Converted”, Ensign, okt. 1974, s. 2–14.

  2. Se Quentin L. Cook, ”Djup och varaktig omvändelse till vår himmelske Fader och Herren Jesus Kristus”, Liahona, nov. 2018, s. 8–12.

  3. Russell M. Nelson, ”Bli exemplariska sista dagars heliga”, Liahona, nov. 2018, s. 113.

Skriv ut