2023
Elämän valo
Tammikuu 2023


”Elämän valo”, Liahona, tammikuu 2023.

Elämän valo

Vapahtaja Jeesus Kristus on meidän valomme, elämämme ja tiemme – eilen, tänään ja ikuisesti.

Kuva
kuva Jeesuksesta Kristuksesta

Yksityiskohta Michael T. Malmin teoksesta Keskity iloon

Kun eräänä sunnuntaina vuonna 1948 aurinko oli laskemassa, kävelin alas Trentjoen rantaa Nottinghamissa Englannissa. Olin 20-vuotias lähetyssaarnaaja, ja minut oli hiljattain kutsuttu piirijohtajaksi. Päivä oli ollut pitkä ja uuvuttava, täynnä kokouksia ja palvelutyötä, mutta olin onnellinen ja tyytyväinen työhöni.

Kävellessäni pitkin joenrantaa pidin rukouksen sydämessäni. Toivoin, että saisin tuntea johdatusta Herralta, ja kysyin: ”Teenkö minä sitä, mitä Sinä haluat minun tekevän?”

Minut valtasi pakahduttava rauhan ja ymmärryksen tunne. Sillä nimenomaisella hetkellä tulin tietämään, että Jeesus Kristus tuntee minut ja rakastaa minua. En nähnyt näkyä enkä kuullut ääntä, mutta en olisi voinut tuntea Kristuksen todellisuutta ja jumalallisuutta yhtään sen voimallisemmin, vaikka Hän olisi seissyt edessäni ja kutsunut minua nimeltä.

Tämä suloinen ja herkkä kokemus on muovannut elämääni. Siitä päivästä tähän päivään asti tietoni Vapahtajasta on vaikuttanut jokaiseen merkittävään päätökseen, jonka olen tehnyt. Vuosien varrella ja lähes kaikkialla maailmassa olen todistanut siitä, että Jeesus Kristus on Jumalan Poika, maailman valo. Meillä on etuoikeus tulla Hänen luokseen, seurata Häntä ja tuntea Hänen valonsa elämässämme.

Maailman valo

Eräänä iltana monia vuosia tuon ikimuistoisen lähetystyökokemuksen jälkeen vaimoni Barbara ja minä katselimme taivaalle. Niin tehdessämme katselin kunnioituksen vallassa miljoonia tähtiä, jotka näyttivät sinä yönä poikkeuksellisen kirkkailta ja kauniilta. Ajatukseni kääntyivät ihmetellen siihen, mitä Herra sanoi Moosekselle: ”Ja maailmoja luvutta olen minä luonut; ja nekin minä loin omaa tarkoitustani varten; ja minä loin ne Pojan kautta, joka on minun Ainosyntyiseni” (Moos. 1:33).

Vapahtajasta tuli voima, joka loi ja joka valaisee auringon, kuun, tähdet ja maan (ks. OL 88:7–10). Hän voi oikeutetusti julistaa: ”Minä olen maailman valo. Se, joka seuraa minua, ei kulje pimeässä, vaan hänellä on elämän valo.” (Joh. 8:12; ks. myös Joh. 9:5.)

Presidentti Dallin H. Oaks, ensimmäinen neuvonantaja ensimmäisessä presidenttikunnassa, on sanonut: ”Jeesus Kristus on maailman valo, koska Hän on sen valon lähde, joka ’lähtee Jumalan luota ja täyttää avaruuden äärettömyyden’ [OL 88:12].” Kristuksen valo on ”todellinen valo, joka valaisee jokaisen ihmisen, joka tulee maailmaan” (OL 93:2; ks. myös 84:46). Tämän valon avulla me voimme osata erottaa ”hyvän pahasta” (Moroni 7:16). Tämä yleismaailmallinen valo tunnetaan nimillä ”totuuden valo”, ”Kristuksen valo” ja ”Kristuksen Henki” (OL 88:6; 88:7; Moroni 7:16).1

Apostoli Johannes sanoi: ”Valo loistaa pimeydessä, pimeys ei ole saanut sitä valtaansa” (Joh. 1:5). Meidän aikanamme Saatana tekee ylitöitä johdattaakseen Jumalan lapset pimeyteen ja pitääkseen poissa sen, mikä on ”maailman valo ja elämä ja totuus” (Et. 4:12).

Me emme voi täysin ymmärtää – tai arvostaa – Vapahtajaa ja Hänen evankeliumiaan, kun menetämme Hänen valonsa ja totuutensa. Mutta kun teemme parannuksen ja tottelemme ja palvelemme Häntä, me voitamme pimeyden. Hänen valonsa palaa ja poistaa maailman varjot keskuudestamme ja mielestämme.

Valon siunaamia

Maailmamme muuttuessa synkemmäksi ja rauhattomammaksi saattaa tuntua haasteelliselta tuntea Herran valo elämässämme. Kuten presidentti Russell M. Nelson on muistuttanut meitä: ”Lisääntyvä pimeys, joka on koettelemusten seuralainen, saa Jeesuksen Kristuksen valon loistamaan entistä kirkkaammin.”2

Olen huomannut, että Hänen valonsa palaa kirkkaampana sielussani, kun järjestän hiljaisina hetkinä aikaa sille, mikä on Hengestä, kuten sinä iltana Barbaran kanssa. Juuri silloin saamme hengellisiä vaikutelmia, johdatusta ja valoa. Silloin me opimme ymmärtämään, kuinka todella siunattuja me olemme, kun meillä on Vapahtaja.

Maailman valona Vapahtaja valaisee esimerkillään ja opetuksillaan polkumme kuolevaisuudessa (ks. Joh. 8:12). Hän keventää kuormaamme rakkaudellaan ja myötätunnollaan (ks. Matt. 11:28–30). Hän keventää sydämemme toivolla ja parantumisella sovituksensa kautta (ks. Moroni 7:41). Ja Hän valaisee mielemme totuuden Hengellä (ks. OL 6:15; ks. myös 11:13).

Vanhin David A. Bednar kahdentoista apostolin koorumista on sanonut: ”Elämämme jokaisessa vaiheessa, kaikissa mahdollisesti kohdallemme tulevissa olosuhteissa ja jokaisessa mahdollisessa haasteessa Jeesus Kristus on valo, joka hälventää pelon, antaa varmuutta ja ohjausta sekä luo kestävää rauhaa ja iloa.”3

Kuva
M. Russell Ballard nuorena aikuisena miehenä

Vanhin Ballard palveli lähetystyössä Englannissa vuosina 1948–1950.

Pitäkää valonne korkealla

Etuoikeus jakaa Vapahtajan valoa muille ja kutsua heitä tulemaan Hänen luokseen ja tuntemaan Hänen rakkautensa heitä kohtaan on aina ollut minusta erityistä. Minusta oli hienoa olla lähetyssaarnaajana Englannissa. Minusta oli hienoa olla lähetysjohtajana Kanadassa. Minusta on myös hienoa toimia nykyisessä kutsumuksessani kahdentoista apostolin koorumin jäsenenä. Tehtäväni antaa minulle tilaisuuksia todistaa Jeesuksesta Kristuksesta ja kertoa palautuksen sanomasta kaikkialla maailmassa.

Muinoin Vapahtaja sanoi opetuslapsilleen:

”Te olette maailman valo. Ei kaupunki voi pysyä kätkössä, jos se on ylhäällä vuorella.

Näin loistakoon teidänkin valonne ihmisille, jotta he näkisivät teidän hyvät tekonne ja ylistäisivät Isäänne, joka on taivaissa.” (Matt. 5:14, 16.)

Nefin kansalle Hän sanoi: ”Katso, minä olen valo, joka teidän on pidettävä korkealla – se, mitä te olette nähneet minun tekevän.” Hän lisäsi: ”Te tiedätte, mitä teidän on minun kirkossani tehtävä, sillä niitä tekoja, joita te olette nähneet minun tekevän, teidänkin tulee tehdä.” (3. Nefi 18:24; 27:21.)

Meidän aikanamme Vapahtaja odottaa samalla tavoin opetuslastensa käyttävän Hänen valoaan, jotta he karkottaisivat pimeyden keskuudestamme (ks. OL 50:25). Valomme loistaa, kun rakastamme, kuten Jeesus rakasti. Valomme loistaa, kun lausumme todistuksemme palautuksesta ja toivostamme Kristuksessa. Valomme loistaa, kun kohotamme äänemme puolustaessamme totuutta. Ja kun valomme loistaa, me vedämme muita tuon valon lähteen luo.

Palvele epäitsekkäästi, niin tunnet Hänen valonsa sydämessäsi. Rukoile nöyrästi tilaisuuksia kertoa evankeliumista, niin sinut johdatetaan niiden luo, jotka ovat valmiita ottamaan vastaan Hänen valonsa. Rakasta muita pienin ja suurin tavoin, niin teet tästä maailmasta paremman ja kirkkaamman.

Kuva
Jeesus Kristus opettamassa

Yksityiskohta Harry Andersonin teoksesta Jeesus Kristus

Valo, joka on loputon

Olen iankaikkisesti kiitollinen siitä kokemuksesta, joka minulla oli nuorena lähetyssaarnaajana Englannissa, kun opin omalta osaltani tietämään, että Jeesus on Kristus. Tiedän tämän vielä varmemmin tänään, kun olen kokenut elämää kaikkine koettelemuksineen ja iloineen.

Palvelemiseni kirkossa on siunannut minua merkittävillä ja erityisillä hengellisillä kokemuksilla, jotka ovat liian lukuisia ja jotkut liian pyhiä kerrottaviksi. Ei ole mitään tärkeämpää ja kallisarvoisempaa lahjaa, jonka voin antaa lapsilleni, lastenlapsilleni, lastenlastenlapsilleni ja teille, ystävilleni kautta maailman, kuin varma todistukseni siitä, että Jeesus on Kristus, iankaikkisen Isämme Poika, koko ihmiskunnan Vapahtaja ja Lunastaja.

Kallisarvoinen vaimoni Barbara kuoli vuonna 2018. Kuinka kiitollinen olenkaan tietäessäni, että temppelisinetöimisemme ja Jeesuksen Kristuksen ansiosta saamme olla jälleen yhdessä perheemme kanssa koko iankaikkisuuden.

Toisinaan olen uupunut. Niinä hetkinä pysähdyn katsomaan kuvaa Vapahtajasta. Ajattelen Häntä Getsemanessa, ja sitten yhtäkkiä en enää ole väsynyt. Tiedän sydämessäni, että koska Hän voitti maailman, ”pimeys hälvenee ja tosi valo loistaa jo” (1. Joh. 2:8).

Minä tiedän, että Jeesus Kristus elää. ”Hän on – – valo, joka on loputon, jota ei voida milloinkaan pimentää” (Moosia 16:9). Hän on meidän valomme, elämämme ja tiemme – eilen, tänään ja ikuisesti. Olkaamme lujia seuratessamme Häntä ja loistaessamme Hänen valoaan maailmalle.

Viitteet

  1. Ks. Dallin H. Oaks, ”Maailman valkeus ja elämä”, Valkeus, tammikuu 1988, s. 59.

  2. Russell M. Nelson, ”Kuule Häntä”, Liahona, toukokuu 2020, s. 88.

  3. David A. Bednar, ”Maailman valo ja elämä”, ensimmäisen presidenttikunnan jouluhartaus, 6. joulukuuta 2015, broadcasts.churchofjesuschrist.org.

Tulosta