2023
In overeenstemming met de wil van de Heer
Februari 2023


‘In overeenstemming met de wil van de Heer’, Liahona, februari 2023.

Kom dan en volg Mij

Mattheüs 7

In overeenstemming met de wil van de Heer

We lijken meer op Christus als we zijn voorbeeld volgen en de wil van onze Vader doen.

Afbeelding
de Heiland en zijn volgelingen wandelen

Beslissingen die in andermans leven grote veranderingen teweegbrengen, behoren tot de belangrijkste beslissingen die we nemen. Dat is vaak het geval als we een roeping in de kerk aanvaarden.

Toen ik bijvoorbeeld als zendingspresident werd geroepen, werd mijn vrouw, Lucie, als mijn collega geroepen. We wilden eensgezind dienen. We wisten dat we als echtpaar onze wil in overeenstemming met de wil van de Heer moesten brengen. Bovendien zouden onze kinderen ook door onze roeping worden beïnvloed, omdat zij met ons meegingen. Ze waren nog jong: 14, 11 en 7 jaar. Hun leven zou enorm veranderen als ze drie jaar van huis weg waren, dus ook voor hen was het belangrijk om hun wil in overeenstemming met de wil van de Heer te brengen.

We besloten als gezin om samen de Heer te dienen. Mijn vrouw bracht het zo onder woorden: ‘We wilden dat alle neuzen in dezelfde richting wezen.’ En als gezin werden we gezegend om samen in het zendingsgebied Mbuji-Mayi (Democratische Republiek Congo) te dienen.

Door samen te dienen, zijn we eensgezinder geworden en hebben beter om leren gaan met de uitdagingen van een nieuwe cultuur, in een nieuwe stad, met een nieuwe taal. Het heeft ons geholpen om veerkrachtiger te zijn. We moesten bijvoorbeeld leiderstrainingen en zoneconferenties bijwonen, maar tegelijkertijd ook voor onze kinderen zorgen. Onze gezinsgebeden en Schriftstudie werden zinvoller, en ons getuigenis groeide toen we zagen dat bekeerlingen, leden en zendelingen van het evangelie hielden en het omarmden.

De wil van de Vader doen

Waarom is het zo belangrijk dat we de wil van onze hemelse Vader kennen en doen?

De Heer Jezus Christus geeft hierin, zoals in alles, het voorbeeld. Hij heeft gezegd:

  • ‘Want Ik ben uit de hemel neergedaald, niet opdat Ik Mijn wil zou doen, maar de wil van Hem Die Mij gezonden heeft’ (Johannes 6:38).

  • ‘Niet ieder die tegen Mij zegt: Heere, Heere, zal binnengaan in het Koninkrijk der hemelen, maar wie de wil doet van Mijn Vader, Die in de hemelen is’ (Mattheüs 7:21).

  • ‘Als iemand de wil heeft om Zijn wil te doen, zal hij van dit onderricht weten of het uit God is, of dat Ik vanuit Mijzelf spreek’ (Johannes 7:17).

Met andere woorden:

  • We lijken meer op Christus als we zijn voorbeeld volgen en de wil van onze Vader doen.

  • We moeten gehoorzaam zijn om waardig te zijn.

  • Als we het voorbeeld van Christus volgen en de wil van God doen, leren we door onze gehoorzaamheid dat de beginselen van het evangelie waar zijn.

Door de Heiland te volgen, lijken we meer op Hem. En doordat we meer op Hem lijken, lijken we meer op de Vader. We kunnen dus leren de wil van de Vader te doen door de leringen van de Zoon te gehoorzamen.

Op een rots bouwen

Jezus Christus heeft ook gezegd dat wie zijn woorden horen en doen, als ‘een verstandig man [zijn], die zijn huis op de rots gebouwd heeft;

‘en de slagregen viel neer en de waterstromen kwamen en de winden waaiden en stortten zich op dat huis, maar het stortte niet in, want het was op de rots gefundeerd’ (Mattheüs 7:24–25).

Ook Helaman leerde zijn zonen: ‘Bedenk, het is op de rots van onze Verlosser, die Christus is, de Zoon van God, dat jullie je fundament moeten bouwen; zodat, wanneer de duivel zijn krachtige winden zendt, ja, zijn pijlen in de wervelwind, ja, wanneer al zijn hagel en zijn hevige storm jullie zullen striemen, die geen macht over jullie zullen hebben om jullie neer te sleuren in de afgrond van ellende en eindeloos wee, wegens de rots waarop jullie zijn gebouwd, die een vast fundament is; en als de mensen op dat fundament bouwen, kunnen zij niet vallen’ (Helaman 5:12).

Dat betekent dat als we onze wil in overeenstemming met de wil van God brengen en zijn wil gehoorzamen, we de kracht krijgen om de stormen in ons leven te doorstaan. Ons geloof zal standhouden.

Afbeelding
Ouderling Kyungu en zijn gezin

Foto ter beschikking gesteld door de auteur

Doordat we als gezin in het zendingsveld dienden, zagen wij – voor onszelf en voor anderen – dat het waar is dat we Jezus Christus leren kennen door zijn wil te doen. We zagen wat er met mensen gebeurt die zijn stem horen, zijn geboden gehoorzamen en zijn wil aanvaarden. We kregen zegeningen door onze roepingen te vervullen. Ook zagen we dat zendelingen en plaatselijke kerkleden, onder wie recente bekeerlingen, groeiden door een roeping te aanvaarden, het evangelie te verkondigen en elkaar te dienen. We leerden dat het eenvoudig is om zijn wil te doen. We hoeven alleen te doen wat wij verondersteld worden te doen: God helpen zijn werk en zijn heerlijkheid te volbrengen – ‘de onsterfelijkheid en het eeuwige leven van de mens tot stand te brengen’ (Mozes 1:39).

We zagen dat zij die hun wil in overeenstemming met de wil van de Heer brengen, net als het volk van koning Benjamin ‘bereid [zijn] een verbond met onze God aan te gaan dat wij voor de rest van onze levensdagen zijn wil zullen doen, en gehoorzaam zullen zijn aan zijn geboden in alle dingen die Hij ons zal gebieden’ (Mosiah 5:5).

Zijn belofte uitdragen

Toen president Russell M. Nelson ons als zendingsleiders riep en we daarop ingingen, wisten mijn vrouw en ik dat we deden wat de Heer van ons verlangde. En we waren erg blij dat onze kinderen samen met ons dienden. We lieten alles achter, maar we wisten dat we geweldige zegeningen tegemoet gingen. We konden niet wachten om de belofte van de Heiland te verkondigen: ‘En dit is de wil van Hem Die Mij gezonden heeft, dat ieder die de Zoon ziet en in Hem gelooft, eeuwig leven heeft, en Ik zal hem doen opstaan op de laatste dag’ (Johannes 6:40).

Afdrukken