2023
Israels innsamling
Februar 2023


Israels innsamling

For lenge, lenge siden, før vår tid, før middelalderen, før vikingtiden, i sen jernalder, skjedde det nok et frafall som la vår verden i mørke. Et mørke uten prestedømmet, uten Guds nærhet.

De 12 Israels stammer gikk tapt. De var først et folk med tilgang til evangeliets prestedømsmyndighet og velsignelser. Men ondskapen slukte dem, og de ble et opprørsk folk. De drepte profetene og ble derfor straffet av Herren. Ti av stammene ble ført i fangenskap til Assyria og etter det er de forsvunnet fra menneskehetens opptegnelser.

De to siste stammene ble kort tid etterpå ført i fangenskap til Babylon, på grunn av opprør.

Da de etter en tid vendte tilbake ble de begunstiget av Herren. Men igjen vanæret de ham, forkastet sin Herre og sin Skaper og snakket nedsettende om ham.

En kjærlig men sørgende Fader lovet dem: “Jeg vil spre dere blant hedningefolk”, og slik ble det. Men han lovet at det adspredte Israel en dag ville bli samlet igjen.
Så ble de spredt blant alle nasjoner.

Men ingen av dem ble glemt av Herren.

Dette kan høres ut som en spennende fantasy-historie. Men det er bedre enn som så, det er faktisk slik det var. Dette er en del av verdenshistorien, og det beste er at det er en del av VÅR historie. Vi har en rolle i denne historien.

Dette er Israels adspredelse og innsamling, som har blitt profetert om gjennom mange profeter fra tidligere tider og som går som en rød tråd gjennom Skriftene.

I oldtiden hadde Gud inngått en pakt med Abraham med et løfte om å gjøre hans etterkommere til et utvalgt folk, og at Guds Sønn ville komme gjennom Abrahams slektslinje, visse land skulle arves og jordens nasjoner og slekter ville bli velsignet gjennom hans ætt, og enda flere velsignelser.

Gjennom tidene er noen deler av denne pakten allerede oppfylt og nå, i den tiden vi lever i, vil vi få det privilegium å se at hele pakten vil bli oppfylt.

Det har vært mange spennende tider å leve i opp igjennom historien. Men den tiden vi lever i nå, er kanskje den mest spennende.

Vi får leve nå og oppleve det som Abraham ble lovet i oldtiden.

De 12 stammene som gikk tapt, var etterkommere av Abraham. Og selv om de gikk tapt og ble adspredt, var de ikke tapt for Herren. For Herren holder alle sine løfter.

Tenk deg at du levde i oldtiden og hørte om pakten som Gud inngikk med Abraham og tenkte:

Tenk å få leve i den tiden å få se pakten gå i oppfyllelse. Tenk å oppleve evangeliet spredd over hele jorden. Det skulle jeg gjerne likt å oppleve!

Det er den tiden vi lever i. Visst er det mye ondskap i verden. Men aldri har det vært lettere å spre evangeliet.

Tidligere har evangelieutdelingene, altså periodene der evangeliet har vært på jorden, som på Enoks tid, Noahs tid, Abrahams og Moses’ tid, vært begrenset til én tid og begrenset til ett sted. Det var på grunn av menneskenes ulydighet som resulterte i frafall. Evangeliet ble tatt bort. Nå er evangeliet spredd overalt og prestedømmet vil aldri mer bli tatt bort fra jorden.

Vi lever i en spesiell tid. Mange mennesker har levd på jorden mens prestedømmet ikke har vært tilgjengelig. Derfor er vi privilegerte som får leve her nå. Vi trenger ikke famle i mørke. Vi trenger ikke lurer på hva som er sant, vi trenger ikke å bli lurt.

I Skriftene kan vi lese flere steder om Israels innsamling. Det høres ut som et tema som ikke angår oss, noe vi ikke trenger å gjøre noe med, noe fjernt.

Med mindre vi tar innover oss at vi er etterkommere av Abraham og at vi er en del av pakten som Gud inngikk med Abraham. Enten nedstammer vi fra Abraham, eller så er vi adoptert inn i Abrahams ætt ved at vi tar imot evangeliet. I Abrahams bok 2:10 i Den kostelige perle står det: “For så mange som tar imot dette evangelium, skal kalles etter ditt navn og skal regnes til din ætt.”

Ifølge Peter og Paulus skal alle ting gjenopprettes i denne evangelieutdelingen. Inkludert Israels tapte stammer. Israels innsamling er en av de viktigste læresetningene i Kirken.

I 3 Nephi 21:1, sier Herren: “Og sannelig sier jeg dere. Jeg gir dere et tegn så dere kan vite når disse ting skal være nær ved å skje – når jeg skal samle mitt folk, O Israels hus, fra deres lange adspredelse og igjen opprette mitt Sion blant dem.”

Dette tegnet han snakker om som han skal gi som et tegn på at innsamlingen er i gang, har allerede kommet til jorden. Tegnet er Mormons bok. Mormons bok er helt sentral i dette arbeidet fordi den forkynner om innsamlingen.

Vi kan hjelpe til med Israels innsamling på begge sider av sløret, altså kan vi gjøre arbeid her på jorden for de som lever nå, og vi kan gjøre arbeid for de som har gått gjennom døden og over til den andre siden. Disse kan vi gjøre arbeid for i tempelet.

Misjonærarbeid er helt avgjørende for Israels innsamling.

I vår tid, da Israels innsamling har begynt, har Herrens tjenere gått ut for å finne alle de tapte. For å samle dem inn. I Jeremias står det at de har jaget dem bort fra bergkløftene og de har fisket etter dem som i gamle dager.
De innbyr alle til å komme til Kristus, men de blir ikke tvunget, de får bare valget.
Innsamlingen handler ikke om et fysisk sted, men om en individuell forpliktelse, uansett hvor i verden du er. Innsamlingsstedet er der du er.

I Kirkens tidligere tider innebar omvendelse, det å komme til Kristus ofte at de måtte emigrere til et annet land. Slik som pionerer fra Norge emigrerte til USA fordi de ikke fikk tro på det de ville her i Norge. Men nå foregår innsamlingen i alle land.

Tenk for en spennende historisk episk tid vi lever i!

Hva kan jeg gjøre for å hjelpe til med Israels innsamling? Hvorfor skulle jeg gjøre noe?
Fordi du er av Abrahams ætt og de velsignelser som ble lovet ham, er også lovet deg. Men du må velge det.

Videre i Abrahams bok 2: 11, står det: “Alle jordens familier skal velsignes, ja, med evangeliets velsignelser, ja det evige livs velsignelser.”

Vi må selv velge å aktivere oss som Abrahams slekt, slik at vi kan få del i de velsignelser som ble lovet ham og alle hans etterkommere, enten i slektslinje eller adoptert gjennom å ta imot evangeliet.

Hvordan kan du ta del i denne spennende og store oppfyllelse av en eldgammel pakt?
Du kan reise på misjon.

Du kan være frimodig og være en misjonær der du er og ikke holde tilbake det du tror på. Del det hvis det kommer en anledning.

Du kan reise til tempelet og gjøre dåp for de på den andre siden, de som venter og har ventet lenge.

Du kan gjøre slektsforskning. Da er du med på å lete og samle inn mange fra disse 12 tapte stammene, som er dine forfedre og som venter på å bli funnet og som venter på å kunne ta del i de samme velsignelsene som deg.

Du kan reise til tempelet og gjøre arbeid for alle de du finner eller som andre finner.

Du kan utføre dine kall i Kirken.

Og ikke minst, så kan du samle deg selv.

Arbeidet kan være små ting og mange av dere her har gjort både små og store ting.
Jeg vil fortelle en liten historie om en liten ting som en av Herrens tjenere, en stor åndelig kriger gjorde som bidro til Israels innsamling.

Denne åndelige krigeren, var aktiv på sosiale medier og brukte Snapchat endel. Men hver kveld leste hun i Mormons bok, og en kveld da hun skulle lese, sa hun til en hun hadde kontakt med at hun måtte ta en pause fordi hun skulle lese litt. Den andre personen, som levde et utsvevende liv, spurte hva det var for en bok hun absolutt måtte lese.
Krigeren svarte at den het Mormons bok.

Etter dette ble det mange spørsmål og samtaler. Krigeren foreslo at vennen skulle besøke kirken der han bodde. Noe han gjorde, og kom så i kontakt med misjonærene som så underviste ham.

I juli for 3 år siden ble denne personen døpt, og krigeren som hadde vært frimodig og fortalt om Mormons bok, var til stede på dåpen. Og ikke nok med det, men den 29. september 2022, reiste denne personen ut som misjonær for å ta del i Israels innsamling!

I høstferien dro mange ungdommer til tempelet for å være med og hjelpe til med Israels innsamling. De har kanskje ikke tenkt på det på den måten. Men det er det de gjør når de gjør en innsats i tempelet.

Skriftene er som en bok der alt blir levende og det som vi kan lese der har skjedd og skjer faktisk. Det er ikke bare en utrolig spennende fantasy-bok. Skriftene er sanne, og Mormons bok er tegnet for hele verden om at Israels innsamling er i gang. Og vi har en rolle i dette arbeidet. Det angår oss i aller høyeste grad, fordi vi er knyttet til Abraham og den pakten Gud inngikk med Abraham.

600 år før Jesus ble født i Betlehem visste profetene at Israels innsamling ville finne sted i de siste dager. Og nå er de siste dagene endelig her. Tenk så mange mennesker som har levd på jorden før oss i alle tider og nå er akkurat VI her og får oppleve denne pakten gå i oppfyllelse.

Det er stort. Det er SÅ stort! La oss våkne opp og fokusere. La oss ikke lammes av distraksjoner. Vi har et stort og viktig arbeid å gjøre.

Vårt oppdrag, “hvis vi velger å akseptere det”, er å hjelpe til med Israels innsamling og ta del i alle de velsignelsene som ble lovet Abraham.

La oss være misjonærer, la oss dra til tempelet. La oss innse hvilken spennende tid vi lever i som er blitt profetert om i over 2000 år.

Jeg er så glad for å tilhøre denne kirken og for å være så privilegert å få leve i disse siste dager. Jeg vet at vi har en profet som taler til oss og veileder oss. Jeg er så glad for å leve mens prestedømmet er tilgjengelig på jorden. Tanken på at jeg har blitt holdt tilbake til denne spesielle tiden, gjør meg ydmyk og får meg til å føle meg betydningsfull. Jeg føler at det er en tillitserklæring å bli født i de siste dager, denne siste evangelieutdelingen som startet med profeten Joseph Smith. Jeg vet at Kirken er sann.

Skriv ut