2023
Rauha Jeesuksessa Kristuksessa – Profeettojen ja apostolien viimeaikaisia sanomia
Maaliskuu 2023


Julkaistaan vain sähköisenä

Rauha Jeesuksessa Kristuksessa – Profeettojen ja apostolien viimeaikaisia sanomia

Lue, mitä elävät profeetat ovat viime aikoina opettaneet sosiaalisessa mediassa rauhasta, jota tunnemme Jeesuksen Kristuksen avulla.

Kuva
Kristus parantaa Pietarin anopin

Kuvitus James Johnson

Lokakuun 2022 yleiskonferenssissa presidentti Russell M. Nelson puhui Jeesuksen Kristuksen voimasta tuoda elämäämme rauhaa, toivoa ja lepoa: ”Te voitte voittaa maailman hengellisesti ja emotionaalisesti uuvuttavat vitsaukset, kuten ylimielisyyden, ylpeyden, suuttumuksen, moraalittomuuden, vihan, ahneuden, kateuden ja pelon. Ympärillämme pyörivistä häiriötekijöistä ja vääristelystä huolimatta te voitte löytää todellisen levon – mikä tarkoittaa huojennusta ja rauhaa – jopa kaikkein piinallisimpien ongelmienne keskellä.”1

Ensimmäisen presidenttikunnan ja kahdentoista apostolin koorumin jäsenet ovat puhuneet yleiskonferensseissa siitä, kuinka Jeesus Kristus voi tuoda meille rauhaa, lohtua ja levon. He ovat puhuneet näistä aiheista myös sosiaalisessa mediassa, kuten seuraavat esimerkit osoittavat:

Jakakaa Jeesuksen Kristuksen valoa

Kuva
Presidentti Russell M. Nelson

”Koska hyvin monet meistä kamppailevat menneen vuoden haasteiden ja muiden haasteiden kanssa, voi olla vaikea tietää, minkä puoleen voimme kääntyä saadaksemme rauhaa.

– – Kehotan teitä jakamaan Vapahtajan Jeesuksen Kristuksen valoa lähipiirissänne oleville. Juuri Hänen valonsa ja Hänen rakkautensa parantavat sydämemme – – elämän kaikkien haasteiden aikana.”

Presidentti Russell M. Nelson, Facebook, 16. joulukuuta 2021, facebook.com/russell.m.nelson.

Noudattakaa Jeesuksen Kristuksen opetuksia

Kuva
Presidentti Russell M. Nelson

”Olemme kaikki kohdanneet dramaattisia ja odottamattomia tapahtumia.

Tällaisen epävarmuuden keskellä on vain yksi tapa tuntea rauhaa – todellista rauhaa, joka ylittää kaiken ymmärryksen. Tuo rauha löytyy uskosta Herraan Jeesukseen Kristukseen.

Tänä palmusunnuntaina kutsun teitä tekemään tästä tulevasta viikosta todella pyhän muistamalla – ei vain palmunlehviä, joita heiluttamalla kunnioitettiin Jeesuksen tuloa Jerusalemiin – vaan muistamalla Hänen kättensä kämmenet.

Kaiken sen jälkeen, mitä Jeesus Kristus teki teidän hyväksenne, kehotan teitä tekemään tällä viikolla jotakin noudattaaksenne Hänen opetuksiaan. Voisitte rukoilla hartaammin. Voisitte antaa anteeksi jollekulle tai auttaa apua tarvitsevaa ystävää. Voitte aloittaa tänään uuden hengellisen etsinnän.”

Presidentti Russell M. Nelson, Facebook, 28. maaliskuuta 2021, facebook.com/russell.m.nelson.

Tavoitelkaa iloa, joka on iankaikkista

Kuva
Presidentti Dallin H. Oaks

”Me elämme haasteellisia aikoja, jolloin on sotia ja sotahuhuja, maanjäristyksiä, tornadoja, tsunameja sekä näkyvissä taloudellisten katastrofien mahdollisuuksia. Mikä tärkeämpää, nykyään kielletään ja hylätään arvoja ja tasovaatimuksia, joita on kunnioitettu tuhansien vuosien ajan. Itsekkyys korvaa palvelemista. Pahaa kutsutaan hyväksi, ja hyvää kutsutaan pahaksi.

Vaikka ihmisten sydän lamaantuukin pelosta, teidän tulisi rohkaista mielenne. Haasteellisia aikoja on ollut aina. Me, teidän edeltäjienne sukupolvet, olemme selvinneet pelottavista haasteista, ja niin selviydytte tekin. Vastaus kaikkiin näihin haasteisiin on sama kuin se on aina ollut. Meillä on Vapahtaja, ja Hän on opettanut meille, mitä meidän tulee tehdä.

’Olen puhunut teille tämän, jotta teillä olisi minussa rauha. Maailmassa te olette ahtaalla, mutta pysykää rohkeina: minä olen voittanut maailman.’ (Joh. 16:33.)

Mormonin kirjassa opetetaan, että Jumalan lapset ovat olemassa, ’jotta heillä voisi olla ilo’ (2. Nefi 2:25). Tuo suuri totuus on olennainen osa elämänfilosofiaamme. Sellainen ilo, johon pyhissä kirjoituksissa viitataan, ei ole sitä onnea, jota koemme tilapäisinä mielihyvän ryöpsähdyksinä. Ilo, jota varten meidät luotiin, on kestävää.

Uskon, että suurin ilomme löytyy Jeesuksen Kristuksen evankeliumista, joka selittää alkuperäämme henkinä, maailman luomista, tarkoitustamme kuolevaisuudessa ja päämääräämme iankaikkisuudessa.

Pitäkää arvossa ja laajentakaa sukuyhteyksiänne. Vaalikaa ja käyttäkää luomismahdollisuuksianne iankaikkisessa avioliitossa. Ja arvostakaa ystävyyssuhteitanne ja mahdollisuuksianne oppia ja palvella, sillä nuo ponnistelut voivat myös johtaa iankaikkiseen iloon.”

Presidentti Dallin H. Oaks, Facebook, 8. helmikuuta 2022, facebook.com/dallin.h.oaks.

Luottakaa taivaalliseen Isään ja Jeesukseen Kristukseen

Kuva
Presidentti Dallin H. Oaks

”Haluan esittää sanoman niille teistä, jotka ovat nuoria. Rakastan teitä. Haluan auttaa teitä. Nämä ovat aikoja, jolloin me kaikki tarvitsemme rakkautta ja siihen liittyvää huolenpitoa muita kohtaan. Kuinka sinä ja ikätoverisi käsittelette niitä monia haasteita, joita kohtaatte?

Koronaviruksen aiheuttamat henkilökohtaiset uhat sekä koulutukselliset ja taloudelliset vaikutukset varmasti lisäävät jokaisen ahdistusta, ja kuten tiedätte, ahdistuneisuus muistakin aiheista on suhteellisen suurta nuorten keskuudessa.

Olivatpa ahdistuksen ja siihen liittyvien mielenterveysdiagnoosien suuren kasvun syyt mitkä tahansa, ensimmäinen puolustuslinjamme on aina uskomme Herraan Jeesukseen Kristukseen. Me luotamme Hänen lupauksiinsa rauhasta, ja me luotamme puhdistumiseen, jonka Hänen sovituksensa tekee mahdolliseksi. Sen sijaan että kulkisitte eteenpäin sukupolvellenne ominaisessa ahdistuksessa ja pelossa, luottakaa rakastavan taivaallisen Isän vakuutuksiin. Tähän prosessiin tulee liittää myös ammattiapua silloin kun se on tarkoituksenmukaista.

Kannustan teitä luottamaan Hänen rakastavan Poikansa neuvoon – Vapahtajan, joka on vakuuttanut meille, että ’jos te olette valmiita, te ette pelkää’ (OL 38:30).”

Presidentti Dallin H. Oaks, Facebook, 10. marraskuuta 2020, facebook.com/dallin.h.oaks.

Pitäkää käskyt

Kuva
Presidentti Dallin H. Oaks

”Tänä vaikeanakin aikana periaatteet, jotka me kirkon johtajat toivomme teidän ymmärtävän, ovat samoja perusasioita uskosta Jeesukseen Kristukseen ja kuuliaisuudesta Hänen evankeliumilleen, joita olemme aina opettaneet.

Kun olemme kuuliaisia käskyille, Herra on luvannut meille: ’Oman rauhani minä annan teille, en sellaista jonka maailma antaa. Olkaa rohkeat, älkää vaipuko epätoivoon.’ (Joh. 14:27.)

Rauha ja korotus ovat käskyjen pitämisen ja Herraan luottamisen luvatut seuraukset.

Tie eteenpäin on selkeä: ’Älä jätä elämääsi oman ymmärryksesi varaan, vaan turvaa koko sydämestäsi Herraan. Missä kuljetkin, pidä hänet mielessäsi, hän viitoittaa sinulle oikean tien.’ (Sananl. 3:5–6.)”

Presidentti Dallin H. Oaks, Facebook, 10. syyskuuta 2020, facebook.com/dallin.h.oaks.

Palvelkaa toisianne

Kuva
Presidentti M. Russell Ballard

”Me elämme epävarmuuden, monimutkaisuuden ja hämmennyksen maailmassa. Jokapäiväisen elämän vaatimukset voivat saada meidät uupumaan. Uskon, että on olemassa yksi yksinkertainen mutta syvällinen periaate, joka voi auttaa meitä vapautumaan tästä haasteiden sotkuisesta verkosta, jotta voimme löytää mielenrauhaa ja onnea: toinen toisemme palveleminen.

On monia pieniä ja yksinkertaisia tapoja ja tilanteita, joissa voimme palvella ja rakastaa muita kotona, kirkossa ja yhteiskunnassa.

Suuria asioita saadaan aikaan yksinkertaisilla ja pienillä ystävällisyyden ja palvelemisen teoilla. Ne karttuvat elämäksi, joka täyttyy rakkaudella taivaallista Isää kohtaan, omistautumisella Jeesuksen Kristuksen työhön sekä rauhan ja ilon tunteella joka kerta, kun autamme toisiamme.”

Presidentti M. Russell Ballard, Facebook, 1. syyskuuta 2022, facebook.com/mrussell.ballard.

Kääntykää Herran puoleen tunteaksenne yhteenkuuluvuutta

Kuva
Presidentti M. Russell Ballard

”Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus antaa minulle ja kaikille, jotka uskovat Hänen nimeensä, iankaikkisen toivon elämässä kohtaamistamme haasteista huolimatta. Kuten sinä ensimmäisenä pääsiäisaamuna, me voimme herätä uuteen elämään Kristuksessa uusine ja ihmeellisine mahdollisuuksineen ja uusine todellisuuksineen, kun käännymme Herran puoleen tunteaksemme yhteenkuuluvuutta.”

Presidentti M. Russell Ballard, Facebook, 17. huhtikuuta 2022, facebook.com/mrussell.ballard.

Rukoilkaa usein

Kuva
Presidentti M. Russell Ballard

”Kun vallitsee levottomuus, kuten meidän aikanamme nykyään tapahtuu, Herra haluaa meidän kääntyvän Hänen puoleensa rukouksessa.

Ajattelen usein niitä teistä, jotka kärsivät, ovat huolissaan, peloissaan tai kokevat yksinäisyyttä. Vakuutan teille jokaiselle, että Herra tuntee teidät, että Hän on tietoinen huolistanne ja tuskistanne ja että Hän rakastaa teitä – läheisesti, henkilökohtaisesti, syvästi ja ikuisesti. Pyydän, että rukoilette usein ja annatte taivaallisen Isänne tuntea sydämenne tunteet.

Joka ilta kun rukoilen, pyydän Herraa siunaamaan kaikkia, joita painavat murhe, tuska, yksinäisyys ja surullisuus. Tiedän, että muut kirkon johtohenkilöt rukoilevat samaa. Meidän sydämemme – yhdessä ja erikseen – tuntee myötätuntoa teitä kohtaan, ja rukoilemme Jumalaa teidän puolestanne.

Aivan kuten esitin kutsun rukoilla lokakuun 2020 yleiskonferenssissa, toistan jälleen tämän kutsun tänään. Riippumatta siitä, kuinka rukoilette tai ketä rukoilette, osoittakaa uskonne – olipa uskonne millainen tahansa – ja rukoilkaa maanne ja kansakuntanne johtajien puolesta. Juuri nyt ei ole mitään tärkeämpää kuin se, että kaikkien kansakuntien ihmiset rukoilevat jumalallista innoitusta ja johdatusta.”

Presidentti M. Russell Ballard, Facebook, 6. toukokuuta 2021, facebook.com/mrussell.ballard.

Pyrkikää seuraamaan Häntä

Kuva
Presidentti M. Russell Ballard

”Ennen kaikkea muuta olen kiitollinen Herrasta Jeesuksesta Kristuksesta ja Hänen antamastaan esimerkistä minulle. Kun pyrimme seuraamaan Häntä ja tulemaan Hänen uskollisiksi opetuslapsikseen, me voimme kokea rauhaa, iloa ja onnellisuutta ympärillämme vellovista maailman ongelmista huolimatta.”

Presidentti M. Russell Ballard, Facebook, 27. marraskuuta 2020, facebook.com/mrussell.ballard.

Pyytäkää siunauksia ja johdatusta

Kuva
Presidentti M. Russell Ballard

”Tiedän rukouksen voiman omasta kokemuksestani. Hiljattain olin yksin toimistossani. Käteeni oli juuri tehty kirurginen toimenpide. Käteni oli sinertävän musta ja turvonnut, ja sitä särki. Kun istuin työpöytäni ääressä, en pystynyt keskittymään tärkeisiin ja olennaisiin asioihin, koska tämä kipu häiritsi ajatuksiani.

Polvistuin rukoukseen ja pyysin Herraa auttamaan minua keskittymään, jotta voisin täyttää työni. Nousin seisomaan ja palasin työpöydälläni olevan paperipinon ääreen. Miltei välittömästi mieleni kirkastui ja terävöityi ja pystyin suorittamaan edessäni olevat kiireelliset tehtävät.

Maailman tämänhetkinen kaoottinen tilanne saattaa tuntua pelottavalta, kun ajattelemme ongelmien ja haasteiden paljoutta. Mutta palava todistukseni on, että jos me rukoilemme ja pyydämme taivaalliselta Isältä kaivattuja siunauksia ja johdatusta, niin me tulemme tuntemaan, kuinka voimme siunata perhettämme, lähimmäisiämme, yhteisöämme ja jopa asuinmaatamme.”

Presidentti M. Russell Ballard, Facebook, 26. lokakuuta 2020, facebook.com/mrussell.ballard.

Tukekaa toisianne

Kuva
Vanhin Jeffrey R. Holland

”Elämä voi olla haasteellista – –, mutta kun tuemme toisiamme ja kun turvaamme Jeesukseen Kristukseen, Hän auttaa meitä selviytymään elämän koettelemuksista.”

Vanhin Jeffrey R. Holland, Twitter, 14. syyskuuta 2022, twitter.com/HollandJeffreyR.

Kääntykää Jeesuksen Kristuksen puoleen

Kuva
Vanhin Jeffrey R. Holland

”Vapahtajamme elämän tutkiminen tuo meitä lähemmäksi Häntä. – – Kehotan teitä käyttämään aikaa siihen, että opitte tuntemaan Rauhan Ruhtinaan – Hänen syntymänsä, elämänsä, sanomansa ja ylösnousemuksensa. Mitä enemmän opimme Hänestä ja noudatamme Hänen esimerkkiään, sitä enemmän rauhaa voimme tuntea sekasortoisina aikoina.”

Vanhin Jeffrey R. Holland, Facebook, 20. joulukuuta 2021, facebook.com/jeffreyr.holland.

”Yleiskonferenssista lähtien olen edelleen pohtinut, kuinka voimme saada jumalallista lohtua ollessamme tässä kuolevaisessa maailmassa. Näemme ympärillämme liian paljon ristiriitoja, vihaa ja yleistä epäkohteliaisuutta. Onneksi nykyisen sukupolven ei ole tarvinnut taistella kolmatta maailmansotaa emmekä me ole kokeneet vuoden 1929 kaltaista maailmanlaajuista talousromahdusta, joka johti suureen lamakauteen.

Edessämme on kuitenkin eräänlainen kolmas maailmansota, joka ei ole taistelua vihollistemme musertamiseksi, vaan kutsunta, joka kokoaa Jumalan lapset välittämään enemmän toisistaan ja omalta osaltamme parantamaan haavoja, joita näemme ristiriitaisessa maailmassa. Se suuri lamakausi, joka meillä on nyt edessämme, ei liity niinkään ulkoiseen säästöjemme menettämiseen vaan ennemminkin sisäiseen itseluottamuksemme menettämiseen, jolloin todellista uskon, toivon ja rakkauden vajetta on kaikkialla ympärillämme.

Mutta välineitä, joita tarvitsemme loistavamman päivän luomiseen ja aidon hyvyystalouden kasvattamiseen yhteiskunnassa, on runsaasti tarjolla Jeesuksen Kristuksen evankeliumissa. Kuinka siis maailmassa, joka on ’myrskyn piiskaama [mutta] jota kukaan ei lohduta’ – kuten Jehova sanoi käyvän – me löydämme sen, mitä Hän kutsui rauhanliitoksi? Me löydämme sen kääntymällä Hänen puoleensa, joka sanoi, että Hän armahtaisi meitä ja ’ikuisella hyvyydellä’ antaisi rauhan meidän lapsillemme (ks. Jes. 54:8, 10–11, 13).”

Vanhin Jeffrey R. Holland, Facebook, 10. elokuuta 2021, facebook.com/jeffreyr.holland.

Toteuttakaa rauhaa henkilökohtaisella tavalla

Kuva
Vanhin Jeffrey R. Holland

”Huolimatta pelottavista profetioista ja huolestuttavista pyhien kirjoitusten kohdista, joissa julistetaan, että rauha otettaisiin yleisesti pois maan päältä, oma rakas Russell M. Nelsonimme on opettanut, ettei rauhaa tarvitse viedä meiltä henkilökohtaisesti!

Niinpä – – yrittäkäämme toteuttaa rauhaa henkilökohtaisella tavalla soveltaen Herran Jeesuksen Kristuksen sovituksen suomaa armoa ja parantavaa balsamia itseemme ja perheeseemme sekä kaikkiin, joihin voimme lähipiirissämme.

Meidän keskellämme on monia, jotka kamppailevat vaikka miten monien haasteiden kanssa – fyysisten ja emotionaalisten, sosiaalisten ja taloudellisten vaikeuksien ja tusinan muunlaisen vaikeuden kanssa. Moniin näistä me emme kuitenkaan ole riittävän vahvoja vastaamaan omin päin ilman muiden apua, sillä tarvitsemamme rauha ei ole sellaista, ’jonka maailma antaa’ (Joh. 14:27). Ei, todella vaikeisiin ongelmiin me tarvitsemme sitä, mitä pyhissä kirjoituksissa sanotaan ’taivaan voimiksi’ (ks. OL 121:36).

Huolimatta kavalluksesta ja tuskasta, kaltoinkohtelusta ja julmuudesta ja kantaessaan ihmissuvun kaikki kertyneet synnit ja surut elävän Jumalan Poika katsoi pitkää kuolevaisuuden polkua, näki meidät tänä viikonloppuna ja sanoi: ’Minä jätän teille rauhan. Oman rauhani minä annan teille, en sellaista jonka maailma antaa. Olkaa rohkeat, älkää vaipuko epätoivoon.’ (Joh. 14:27.)”

Vanhin Jeffrey R. Holland, Facebook, 3. huhtikuuta 2021, facebook.com/jeffreyr.holland.

Luottakaa täysin Jeesukseen Kristukseen

Kuva
Vanhin Dieter F. Uchtdorf

”Sydämeni murehtii sitä tuskallista yksinäisyyttä ja väsyttäviä pelkoja, joita saatatte kokea tällä hetkellä. Rakkaan Lunastajamme uhrin ansiosta kuolemalla ei kuitenkaan ole pistintä, hauta ei saa voittoa, vääryydet korjataan eikä Saatanalla ole kestävää voimaa.

’Illalla on vieraana itku mutta aamulla ilo’ (Ps. 30:6).

Kristuksen täydellinen, syvä ja ikuinen rakkaus antaa meille varmuutta ponnistella läpi pelkojemme. Hänen loistavan ylösnousemuksensa ansiosta me voimme turvata Häneen täydellisesti jopa vaikeimpina aikoina.

’Jumala on turvamme ja linnamme’ (Ps. 46:2).

’Olkaa levollisia ja tietäkää, että minä olen Jumala’ (OL 101:16).”

Vanhin Dieter F. Uchtdorf, Facebook, 17. huhtikuuta 2022, facebook.com/dieterf.uchtdorf.

Oppikaa tuntemaan Herra

Kuva
Vanhin David A. Bednar

”Jotkut teistä saattavat uskoa, että Jeesus Kristus on Jumalan Poika ja että Hän antoi äärettömän ja iankaikkisen sovitusuhrin. Saatatte kuitenkin myös uskoa, että Hänen sovituksensa vaikuttaa kaikkien kohdalla – paitsi omalla kohdallanne. Osoitatte uskoa Vapahtajaan mutta ette ehkä usko, että kaikki Hänen lupaamansa siunaukset ovat ulottuvillanne tai voivat toimia omassa elämässänne. Kehotan teitä ei vain hankkimaan tietoa Herrasta, vaan myös tuntemaan Hänet.

Vapahtaja on kehottanut meitä tulemaan Hänen kaltaisikseen. Opimme tuntemaan Herran, kun pyrimme Hänen sovituksensa voiman kautta tulemaan Hänen kaltaisikseen. Me opimme tuntemaan Herran, kun me palvelemme Häntä ja työskentelemme Hänen valtakunnassaan. Me opimme syvemmin tuntemaan Herran, kun me paitsi uskomme Häneen myös uskomme Häntä ja Hänen vakuutustaan.

Se, että uskomme Häntä – hyväksymme Hänen voimansa ja lupauksensa tosiksi – tuo elämäämme näkemystä, rauhaa ja iloa. Hänen sovituksensa on yksilöllinen, se on henkilökohtainen. Ja se on meitä jokaista varten.”

Vanhin David A. Bednar, Facebook, 14. maaliskuuta 2021, facebook.com/davida.bednar.

Noudattakaa Vapahtajan valoa ja esimerkkiä

Kuva
Vanhin Quentin L. Cook

”Tänä kauniina pääsiäispäivänä me mietimme kaikkea, mitä Vapahtaja on tehnyt meidän puolestamme, ja riemuitsemme siitä. Hän antoi henkensä sovituksena meidän puolestamme voittaen kuoleman ja tarjoten lunastuksen koko ihmiskunnalle. Lupaan, että Hänen valonsa ja esimerkkinsä noudattaminen tuo meille enemmän iloa, onnellisuutta ja rauhaa tässä elämässä kuin mikään muu.”

Vanhin Quentin L. Cook, Facebook, 17. huhtikuuta 2022, facebook.com/quentin.lcook.

Luottakaa Jeesukseen Kristukseen

Kuva
Vanhin Ulisses Soares

”Rosanalla ja minulla oli kunnia puhua äskettäin opiskelijoiden kanssa BYU–Idahossa. Keskustelimme jonkin aikaa huolenaiheista, joita monet nuoret ovat ilmaisseet siitä, kuinka voi tuntea luottamusta ja rauhaa tulevaisuuden suhteen, kun maailman olosuhteet eivät näytä kovin lupaavilta.

Vakuutan teille, että luottamuksemme Vapahtajaamme Jeesukseen Kristukseen vahvistaa meitä jatkamaan eteenpäin elämässä kohtaamistamme haasteista huolimatta.

Hänen luokseen tuleminen ei sido meitä eikä rajoita vapauttamme! Sen sijaan se antaa meille syyn lujaan toivoon ja tarjoaa lujan ankkurin sielullemme antaen meille kestävää sisäistä rauhaa, jota tarvitsemme elääksemme näinä aikoina ja löytääksemme levon Hänessä.

Ellemme käänny pois Vapahtajalta saamastamme valosta, meillä ei ole elämässämme onttoa tyhjyyden tunnetta vaan täyteys, joka valtaa sielumme sen syvimpiä sopukoita myöten.

Vapahtajan Jeesuksen Kristuksen ja Hänen parantavan sovitusuhrinsa ansiosta me kykenemme pysymään pystyssä ja vahvoina jopa vastoinkäymisten edessä. Vapahtajan parantava voima täyttää sielumme rauhalla, valolla, ymmärryksellä, ilolla ja rakkaudella.”

Vanhin Ulisses Soares, Facebook, 20. toukokuuta 2021, facebook.com/soares.u.

Tulosta