2023
”Järkkymättömän uskon” kasvattamista Jeesukseen Kristukseen – ja Hänen profeettoihinsa
Maaliskuu 2023


Julkaistaan vain sähköisenä: nuorille aikuisille

”Järkkymättömän uskon” kasvattamista Jeesukseen Kristukseen – ja Hänen profeettoihinsa

(2. Nefi 31:19)

Onko meidän mahdollista löytää rauhaa myrskyisinä aikoina?

Kuva
Vanhempi lähetyssaarnaaja-aviopari rukoilee

Kuvassa on käytetty malleja

Helmikuussa 2010 minä ja mieheni palvelimme Santiagon itäisen lähetyskentän lähetysjohtajaparina Chilessä. Yhdessä lähetyssaarnaajiemme ja Chilen kansan kanssa me koimme 8,8 magnitudin maanjäristyksen järisyttävän kauhun.

Se oli yksi pelottavimmista kokemuksista, mitä meillä on koskaan ollut. Maanjäristys huojutti kotiamme, mutta se ei huojuttanut uskoamme Jeesukseen Kristukseen ja Hänen profeettoihinsa. Itse asiassa se vahvisti vakaumustamme siitä, että elävät profeetat voivat valmistaa meitä kaikkeen.

Yhdeksän kuukautta aiemmin Herra oli valmistanut meitä yhden valitsemansa profeetan, vanhin Richard G. Scottin, välityksellä. Kun vanhin Scott erotti meidät palvelemaan lähetysjohtajaparina, hän antoi meille innoitettuja neuvoja. Hän sanoi, että monta kertaa lähetystyössämme Henki herättäisi meidät varhain aamulla. Hän kehotti meitä kirjoittamaan muistiin Hengen meille opettamia sanomia ja toimimaan niiden mukaan, ja hän lupasi meille, että jos tekisimme niin, me kokisimme ihmeitä.

Nuo sanat toteutuivat, kun Henki herätti minut vain kaksi viikkoa ennen maanjäristystä ilmoittaen minulle, että meidän piti valmistaa lähetyssaarnaajiamme maanjäristykseen. Noudatimme tuota kehotusta, ja kun maanjäristys tuli, koimme rauhan ja turvan ihmeitä, joita vanhin Scott oli luvannut meille.

Päätä seurata profeettaa

Tämä kokemus muistutti meitä siitä, että me voimme löytää rauhaa levottomassa maailmassa, kun päätämme noudattaa profeettojen innoitettuja neuvoja.

Mieti näitä hetkiä, jolloin Nefi sai rauhaa päättämällä uskoa isäänsä, profeetta Lehiä:

  • Kun Lehi sanoo, että Jumala on käskenyt häntä ottamaan perheensä ja pakenemaan yhä jumalattomammasta Jerusalemin kaupungista, Nefi päättää osoittaa ”järkkymätöntä uskoa” (ks. 2. Nefi 31:19) ja ”huutaa Herran puoleen” (ks. 1. Nefi 2:16). Vastauksena Nefin rukoukseen Herra pehmittää Nefin sydämen. Mutta Nefin täytyy silti päättää uskoa, että Jumala tosiaan puhui Lehille. Nefi toimii uskossa ja pystyy seuraamaan profeetta-isäänsä erämaahan tuntien rauhaa sydämessään.

  • Kun Lehi selittää Nefille ja tämän veljille, että Jumala haluaa näiden palaavan Jerusalemiin hakemaan pronssilevyjä, Nefi päättää jälleen auliisti uskoa, että hänen profeetta-isänsä puhuu Jumalan tahdon. Nefi muistaa vastauksen, jonka hän on aiemmin saanut. Hän julistaa järkkymättömän aikomuksensa luottaa Jumalaan: ”Minä menen ja teen sen, mitä Herra on käskenyt” (1. Nefi 3:7).

Kun luen ja pohdin Nefiä, kysyn itseltäni: ”Onko minulla riittävästi järkkymätöntä uskoa päättää seurata profeettaa, vaikka Hän kutsuisikin minua tekemään vaikeita asioita? Mitä hengellistä työtä minun pitää tehdä kasvattaakseni järkkymätöntä uskoa?”

Päätä tehdä hengellistä työtä

Kolme hengellistä tapaa ovat auttaneet minua vahvistamaan uskoani Jumalaan ja luottamaan siihen, että Hän puhuu meille profeettansa välityksellä:

  1. Minä rukoilen. Menen hiljaiseen paikkaan, polvistun ja pyydän Jumalaa auttamaan minua ymmärtämään ja uskomaan lujemmin. Esitän vilpittömiä kysymyksiä ja pyydän apua nöyrtyäkseni sydämessäni ja muistaakseni, etten näe iankaikkista kuvaa elämästäni, kuten Hän näkee.

  2. Minä tutkin pyhiä kirjoituksia, etenkin Mormonin kirjaa, koska sillä on suuri voima kutsua Pyhä Henki elämääni. Etsin sanoja ja ilmauksia, jotka liittyvät siihen aiheeseen, josta pyydän tietoa. Tutkin elävien profeettojen sanoja. Luen patriarkallista siunaustani. Pohdin. Opettelen ulkoa. Luen jopa ääneen.

  3. Minä kuuntelen. Sammutan maailman sulkemalla puhelimeni, internetin ja kaikki muut kilpailevat äänet. Kuuntelen mieltäni ja sydäntäni, koska juuri siellä Pyhä Henki puhuu minulle (ks. OL 8:2–3).

Kun teen tarvittavan hengellisen työn, saan aina rauhallisen varmuuden siitä, että profeetta puhuu totta. Toisinaan vahvistus tulee minulle nopeasti. Toisinaan se vie aikaa. Mutta todistan, että vastaukset tulevat aina.

Nefin kuoleman jälkeen hänen nuorempi veljensä Jaakob kehottaa edelleen meitä päättämään, että teemme tarvittavan hengellisen työn kasvattaaksemme järkkymättömän uskon profeettoihimme.

Jaakob lupaa: ”Sen vuoksi me tutkimme profeettoja, ja meillä on monia ilmoituksia ja profetian henki; ja kaikki nämä todistukset saatuamme me saamme toivon, ja uskostamme tulee järkähtämätön, niin että me todella voimme käskeä Jeesuksen nimessä, ja puutkin tottelevat meitä ja vuoret ja meren aallot” (MK Jaak. 4:6, korostus lisätty).

Me voimme päättää tehdä sen hengellisen työn, joka on välttämätöntä, jotta vahvistaisimme järkkymätöntä uskoa Jeesukseen Kristukseen ja eläviin profeettoihimme. Kun teemme niin, meidät voidaan palkita suloisin, iankaikkisin siunauksin, jotka valaisevat opetuslapseuden liittopolkua ja antavat meille rauhaa ja rohkeutta, joita tarvitsemme kestääksemme minkä tahansa suuruisen myllerryksen elämässämme.

Tulosta