2023
Kun maailmani oli synkkä, käännyin Kristuksen puoleen
Maaliskuu 2023


”Kun maailmani oli synkkä, käännyin Kristuksen puoleen”, Liahona, maaliskuu 2023.

Nuorille aikuisille

Kun maailmani oli synkkä, käännyin Kristuksen puoleen

Koska ympärilläni tapahtui niin paljon synkkiä asioita, en ollut varma, mitä tarkoitti se, että on perustus Kristuksessa.

Kuva
nainen katsoo kohti valoa

Valokuva Getty Images, kuvassa käytetty mallia

Eräässä äskettäisessä yleiskonferenssipuheessa presidentti Henry B. Eyring, toinen neuvonantaja ensimmäisessä presidenttikunnassa, puhui vaikeista ajoista maailmassa: ”Apostoli Paavali kirjoitti Timoteukselle: ’Sinun on tiedettävä, että viimeisinä päivinä koittavat vaikeat ajat’ (2. Tim.3:1).

– – Niinpä käy aiempaa vaikeammaksi – ei helpommaksi – kunnioittaa niitä liittoja, jotka meidän täytyy solmia ja pitää elääksemme Jeesuksen Kristuksen evankeliumin mukaan.”1

Kun kuulin nämä sanat, tunsin levottomuutta. Minulla oli jo valmiiksi haasteita kotonani Venezuelassa. Niinpä sydämessäni oli siihen aikaan kysymyksiä kuten ”Kuinka voin pysyä optimistisena, kun maailma on niin pimeä?” ja ”Kuinka voin odottaa valoisaa tulevaisuutta sellaisessa synkistyneessä nykyhetkessä?”

Mutta presidentti Eyring tarjosi ratkaisua. Hän lainasi jaetta Hel. 5:12, jossa puhutaan perustuksemme rakentamisesta ”Lunastajamme kalliolle, hänen, joka on Kristus”.

Olen aina uskonut, että tämä pyhien kirjoitusten kohta on totta, mutta perustukseni rakentaminen Vapahtajan varaan tuntui paljon helpommalta sanottuna kuin tehtynä. Siitä huolimatta, kun olen päässyt lähemmäksi Kristusta, olen nähnyt, että kaikki koituu meidän parhaaksemme, kun uskomme Häneen on luja (ks. OL 90:24).

Kun tunnet itsesi hylätyksi

Pari kuukautta sitten sain musertavia uutisia perheeltäni. Maailmani tuntui murenevan edessäni. Tunsin itseni tunnottomaksi, hämmentyneeksi ja niin levottomaksi, että jopa sairastuin!

En ymmärtänyt, miksi kohtasimme niin suuria vaikeuksia, kun yritin olla uskollinen. Mietin, olinko tehnyt jotakin väärää. Tulevaisuus näytti synkältä, ja tunsin taivaallisen Isän ja Jeesuksen Kristuksen hylänneen minut.

Keskellä ahdinkoani puhuin hyvän ystävän kanssa. Hän kertoi minulle jotakin, mitä en koskaan unohda: ”Mielestäni tämä tilanne on sinulle hyvä tilaisuus pohtia henkilökohtaista suhdettasi Herraan. Tapahtuipa mitä tahansa, sinun tehtäväsi on kääntyä Hänen puoleensa saadaksesi apua. Jos teet niin, Hän suo sinulle sitä rakkautta ja huojennusta, jota tarvitset juuri nyt.”

Nuo sanat muuttivat näkökulmani. Olin vihainen, loukkaantunut ja hämmentynyt olosuhteistani, mutta minulla oli mahdollisuus valita. Kävimmepä läpi mitä tahansa, mitä pelkoja meillä sitten onkaan tai mitä vaikeuksia kohtaammekin, Jeesus Kristus on aina vierellämme. Meillä on vaikeina aikoina mahdollisuus valita, että käännymme Häntä kohti uskossa, emme pois Hänen luotaan.

Sillä tavoin me vahvistamme uskon perustustamme Häneen ja kestämme vaikeuksia maailmassa. Valitsemalla Hänet.

Kuten vanhin D. Todd Christofferson kahdentoista apostolin koorumista on opettanut: ”Tämän metallinpuhdistajan tulen keskellä älkää suuttuko Jumalalle, vaan sen sijaan tulkaa lähemmäksi Jumalaa. Rukoilkaa Isää Pojan nimessä. Vaeltakaa Heidän kanssaan Hengessä päivä päivältä. Antakaa Heidän ajan kuluessa ilmaista uskollisuutensa teille. Oppikaa todella tuntemaan Heidät ja todella tuntemaan itsenne.”2

Kristus odotti, että kääntyisin Hänen puoleensa saadakseni apua. Se ei tarkoittanut, että Hän saisi kaikki ongelmani häviämään tai korjaisi heti kaiken elämässäni ja perheessäni, mutta Hän auttoi minua tulemaan paremmaksi, löytämään iloa ja jalostumaan.

Ja ajan kuluessa, kun etsin Vapahtajaa rukoilemalla, tutkimalla pyhiä kirjoituksia ja osoittamalla uskoa, Hän auttoi minua antamaan anteeksi perheeni jäsenille ja saamaan jälleen iloa elämääni, vaikka jotkin haasteet ovat vielä ratkaisematta.

Lupaus turvapaikasta

Nämä todellakin ovat vaikeita viimeisiä aikoja. Kuulemme sodista ja sotahuhuista, pandemioista ja luonnonkatastrofeista – ja olen varma, että edessä on vieläkin vaikeampia aikoja. Se, että rakennamme kalliolle, joka on Jeesus Kristus, ja turvaamme Häneen, suo meille kuitenkin aina rauhaa ja iloa riippumatta siitä, mitä kohtaamme. Kuten presidentti Eyring myös opetti: ”Ne meistä, jotka ovat huolissaan itsestään ja rakkaistaan, saavat toivoa Herran antamasta lupauksesta, että on olemassa turvapaikka edessä olevilta myrskyiltä.”3

Miten voimallinen ja kaunis lupaus. Ja olen nähnyt tuon lupauksen täyttyvän elämässäni. Tiedän, että tämä on Jeesuksen Kristuksen palautettu evankeliumi ja että Hän on jokaisen siunauksen lähde. Hän on valo, Hän on meidän Vapahtajamme, ja me olemme Hänen lampaitaan. Valitkaamme Hänet ja valitkaamme usko.

Kirjoittaja asuu Zuliassa Venezuelassa.

Tulosta