2023
Äldste Holland på besök i Sverige
Mars 2023


Äldste Holland på besök i Sverige

Äldste Holland, apostel i de tolvs kvorum, var i november 2022 på besök i Tyskland, Sverige och Finland. Den 9 november 2022 talade han till alla medlemmar i Sverige genom en utsändning från Gubbängen i Stockholm. Jag fick förmånen att vara där på plats tillsammans med många andra som hade åkt dit.

Denna kväll skulle bli det andra tillfället då jag fick lyssna och höra på äldste Holland ”live”. Senaste tillfället var ungefär 15 år sedan när äldste Holland besökte Malmö stav för att tala på stavskonferensen i Helsingborg. Min far, som var stavspresident vid detta tillfälle, och jag hämtade upp äldste Holland för att skjutsa honom till konferensen. Till min stora förvåning öppnade äldste Holland dörren där bak och satte sig bredvid mig i stället för bredvid min far. Det första han sa var: ”Så, när ska du åka på mission?” Jag minns inte exakt vad jag svarade men det var inte helt självklart för mig att jag skulle åka på mission vid det tillfället. Även om det är något äldste Holland troligen har frågat många unga män och kvinnor, så var det ett av de många frön som gjorde att jag senare åkte på mission.

Tillbaka till novemberkvällen 2022, så nämnde äldste Holland i början av talet att han önskade att han kunde sitta i vardagsrummet och prata med oss alla, en och en. Men eftersom det inte var möjligt tidsmässigt, fick det duga med utsändningen den kvällen.

Även om äldste Holland talade till oss alla, så kändes det specifikt som att han talade till mig gällande många saker som jag har funderat över det senaste året. Jag hörde och läste i efterhand att det var många andra som delade liknande känslor och tankar.

Jag är tacksam över möjligheten vi har med levande profeter och apostlar i dag som talar, besvarar, varnar och uppmuntrar oss i dessa tider.

Avslutningsvis vill jag dela med mig av några rader från äldste Hollands tal och då om tre ämnen: offer, tro och att hålla ut intill änden.

Offer

Äldste Holland talade om att det krävs något brustet för att få någonting bättre. Han pratade om att ett frö behöver brista och därefter kastas ut och planteras i jorden för att det ska bli en skörd.

Sedan Adam och Eva har vi behövt ge offer, exempelvis att offra det förstfödda lammet. Men sedan Kristus offer krävs det ett annat offer av oss – vi förväntas att ge ett brustet hjärta och en botfärdig ande. Det är fortfarande ett offer som är symboliskt precis som att offra ett lamm men nu är det mer ”privat” och innerligt, och det är en påminnelse om Jesus Kristus.

Tro

Äldste Holland uppmanade oss att ha tro, att våga tro, våga kasta fröet, våga tro på att vi kommer att återuppstå och så vidare. Han delade berättelsen om när Kristus och lärjungarna åker över sjön (Matteus 8:23–27) och hur Kristus sov när stormen kom. Lärjungarna väckte Kristus när de trodde att båten skulle gå under. De vågade inte tro att skeppet skulle klara sig fastän Guds son var på båten.

Gud hör våra böner och svarar alltid på dem. Vi kanske inte alltid får det vi efterfrågar, men han svarar alltid, och ofta genom någon annan.

Äldste Holland bad oss att fundera över hur ofta vi kan säga ”i dag har jag besvarat någon annans bön”.

Hålla ut intill änden

Vi kan ha jobbiga dagar, veckor, månader, år och ibland flera år. Det kan vara svårt länge och vi kan ibland fundera över när vi någon gång kommer att få frid. Genom att hålla ut kommer vi att övervinna det svåra, vi kommer ta oss över sjön till den andra sidan och vi kommer visa att vi har tro.

Genom att hålla ut intill änden blir vi mer och mer lika Gud. Vi kommer däremot då och då att uppleva saker vi kanske inte gillar. Äldste Holland uppmanade oss att hålla ut och ibland under en längre period än vi förväntar oss.

Äldste Holland återkom till berättelsen i Matteus och skeppet med Kristus och lärjungarna. När vi kommer i svåra stunder så överger vi inte båten och hoppar av, även om det kan kännas lämpligt. Vi bör sitta still i båten tills det blir bra igen.

”Lämna inte den frälsande nåden och de sanna principer som kan göra oss till kungar och drottningar i Guds rike.”

Skriv ut