Liahona
Herrens store verk og vår store mulighet
Juli 2024


“Herrens store verk og vår store mulighet”, Liahona, juli 2024.

Herrens store verk og vår store mulighet

Når vi viser kjærlighet, deler og innbyr, arbeider vi sammen med Herren for å hjelpe enhver dyrebar sjel å komme til ham.

Bilde
to kvinner snakker sammen mens de går langs en gate

Hver eneste profet i denne siste store evangelieutdelingen har lært medlemmene av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige å dele Jesu Kristi gjengitte evangelium med andre. Fra tiden jeg har levd kommer jeg på flere eksempler:

President David O. McKay (1873–1970), profeten i min ungdom, erklærte: “Ethvert medlem en misjonær.”

President Spencer W. Kimball (1895–1985) sa: “Dagen for å bringe evangeliet til enda flere steder og folk er her og nå”, og “vi må forlenge våre steg” når det gjelder å dele evangeliet med andre.

President Gordon B. Hinckley (1910–2008) sa: “Vi har et stort arbeid, vi har et enormt ansvar for å hjelpe til med å finne dem som kan undervises. Herren har gitt oss en befaling om å forkynne evangeliet for alle skapninger. Dette vil kreve [vår] aller beste innsats.”

President Russell M. Nelson har sagt: “Misjonærarbeid er … en vesentlig del av Israels store innsamling. Denne innsamlingen er det viktigste arbeidet som foregår på jorden i dag. Intet annet ligner i omfang. Intet annet ligner i betydning. Herrens misjonærer – hans disipler – deltar i den største utfordringen, den største saken, det største arbeidet på jorden i dag.”

Jeg kom selv til denne erkjennelsen som ung misjonær i Den britiske misjon. Jeg er enda mer sikker på det i dag. Som en Herren Jesu Kristi apostel vitner jeg om at det finnes muligheter overalt til å hjelpe andre å komme til Kristus ved å vise vår kjærlighet, dele vår tro og invitere dem til å bli med oss for å oppleve gleden ved Jesu Kristi evangelium.

Verket ruller fremover

Jeg fikk anledning til å være på oppdrag i Kirkens misjonæravdeling da den første utgave av Forkynn mitt evangelium ble introdusert i 2004, og igjen da den andre utgaven ble utgitt i 2023. Jeg tror at Forkynn mitt evangelium har velsignet misjonærarbeid på en dyptgripende måte.

Den nye Forkynn mitt evangelium omfatter alt vi har lært siden 2004, inspirert veiledning fra alle medlemmer av Det første presidentskap og De tolv apostlers quorum, og endringer som er gjort når det gjelder å dele evangeliet med andre i en digital tidsalder. Noen av disse endringene har gitt betydelig fremgang.

Vi har sett at det å dele evangeliet med andre på enkle, normale og naturlige måter ved hjelp av prinsippene “vise kjærlighet, dele, innby” velsigner riket i stor grad. Jesus Kristus delte evangeliet på denne måten, da han levde på jorden. Han delte sitt liv og sin kjærlighet og innbød alle til å komme til ham (se Matteus 11:28). Å vise kjærlighet, dele og innby slik han gjorde, er en spesiell velsignelse og ansvarsoppgave som hvert medlem av Kirken har.

Begynn med å vise kjærlighet

I Getsemane og på korset påtok Jesus Kristus seg verdens synder og led alle sorger og “smerter og lidelser og fristelser av alle slag” (Alma 7:11). Dette “fikk [ham] … den største av alle, til å skjelve av smerte og til å blø fra hver pore” (Lære og pakter 19:18). Gjennom sin forsoning og oppstandelse har Jesus Kristus gjort frelse og opphøyelse mulig for alle.

Å vende seg til Frelseren og grunne på alt han har gjort for oss, fyller vårt hjerte med kjærlighet til ham. Han vender så vårt hjerte til andre og befaler oss å elske dem (se Johannes 13:34–35) og dele hans evangelium med dem (se Matteus 28:19; Markus 16:15). Hvis menneskene rundt oss kan føle at vi oppriktig elsker og har omsorg for dem, vil de sannsynligvis åpne sitt hjerte for våre budskap, akkurat slik kong Lamoni åpnet sitt hjerte for å motta evangeliet på grunn av Ammons kjærlighet og tjeneste (se Alma 17–19).

Når vi deler evangeliet med andre, la oss begynne med å vise kjærlighet. Når vi når ut til andre i kjærlighet – og husker at de er våre brødre og søstre og elskede barn av vår himmelske Fader – vil det åpne seg muligheter for oss til å dele det vi vet er sant.

Arbeid ivrig og del

Ingen var mer engasjert i å dele evangeliet med andre enn president M. Russell Ballard (1928–2023). I sin siste generalkonferansetale vitnet han: “Noe av det mest strålende og vidunderlige som noen i denne verden kan vite [er] at vår himmelske Fader og Herren Jesus Kristus har åpenbart seg i disse siste dager, og at Joseph [Smith] har blitt oppreist for å gjengi Jesu Kristi evige evangeliums fylde.”

Gjennom hele sitt liv, og over store deler av verden, var president Ballard ivrig opptatt med å dele dette dyrebare budskapet med alle. Han oppfordret oss til å gjøre det samme. Han underviste at vi deler evangeliet med andre “ved å være [en] god [neste] og ved å vise omtanke og vise kjærlighet.” Ved å gjøre dette, kan “evangeliet gjenspeiles i vårt liv og … vil utstråle til [andre] de velsignelsene evangeliet har å tilby.” Vi kan også “[bære] vitnesbyrd om det [vi] vet og tror og hva [vi] føler.” President Ballard underviste: “Et rent vitnesbyrd … kan bli båret ved Den hellige ånds kraft inn i andres hjerte som er åpne for å motta det.”

Å dele Jesu Kristi gjengitte evangelium med andre var president Ballards hjertes største ønske. Vi kan arbeide ivrig, slik han gjorde, med å dele evangeliet med andre i både ord og gjerning. Vi vet aldri hvem blant oss som kanskje leter etter evangeliets lys, men ikke vet hvor man kan finne det (se Lære og pakter 123:12).

Bilde
to menn går opp noen trapper

Gi oppriktige innbydelser

Ved å hjelpe andre å komme til Kristus, kan vi innby dem til å oppleve gleden Frelseren og hans evangelium gir. Vi kan gjøre dette ved å invitere dem til å komme på en aktivitet, lese Mormons bok eller møte misjonærene. Vi kan også gi en oppriktig innbydelse til dem om å delta på nadverdsmøtet sammen med oss.

Vi deltar på nadverdsmøtet hver uke for å “[tilbe] Gud og [ta] del i nadverden for å minnes Jesus Kristus og hans forsoning.” Dette er et gunstig tidspunkt da folk kan føle Ånden, komme nærmere Frelseren og styrke sin tro på ham.

Når vi ser etter måter å vise kjærlighet, dele og innby på, skulle vår planlegging og innsats omfatte å hjelpe folk til å delta på nadverdsmøtet. Hvis de vil ta imot innbydelsen og delta på nadverdsmøtet, er det mye mer sannsynlig at de vil fortsette på veien mot dåp og omvendelse. Jeg tror av hele mitt hjerte at stor fremgang vil komme når vi innbyr andre til å delta på nadverdsmøtet og hjelper dem å gjenkjenne velsignelsene de kan motta ved å gjøre det.

Herren vil veilede oss

Vi vet aldri hvilken fremgang og hvilke utfordringer vi vil få når vi viser kjærlighet, deler og innbyr. Mosiahs sønner “gikk fra by til by og fra det ene gudshuset til det andre … blant lamanittene for å forkynne og for å undervise Guds ord blant dem. Og slik begynte de å ha stor fremgang.” Ved deres innsats ble “tusener bragt til kunnskap om Herren”, og mange “ble omvendt … [og] falt aldri fra” (Alma 23:4–6).

Selv om dette ikke alltid vil være vår opplevelse, har Herren lovet at han vil arbeide side om side fordi enhver sjel er dyrebar for ham. Når vi setter vår lit til Herren og deltar i hans tjeneste, vil han veilede oss i hvordan vi kan dele hans evangelium med andre ved å vise kjærlighet, dele vårt liv og vitnesbyrd med dem, og innby dem til å bli med oss i å følge ham.

“Hvor stor skal ikke [vår] glede være” (Lære og pakter 18:15) når vi benytter mulighetene som er rundt oss til å bistå Herren Jesus Kristus i hans store arbeid med å bringe sjeler til ham.

Skriv ut