Liahona
Tre forslag for å bygge følelsesmessig robusthet
Juli 2024


Bare digitalt

Tre forslag for å bygge følelsesmessig robusthet

Disse tre enkle forslagene kan hjelpe deg med å begynne – eller fortsette med – å bygge følelsesmessig robusthet.

Bilde
tre kvinner som står sammen og ler

Det er aldri for sent å begynne – eller fortsette – å jobbe med din følelsesmessige robusthet. Som eldste Neil L. Andersen i De tolv apostlers quorum har sagt, har Gud “gjort deres ånd sterk og i stand til å stå imot livets virvelvinder.” Men hvis du har lett for å la deg plage av utfordringer i livet, noe som kan skje med oss alle fra tid til annen, så er det noen ferdigheter du kan øve på for å få mer robusthet i ditt liv:

  1. Styrk ditt forhold til vår himmelske Fader og Jesus Kristus. Engasjer deg i åndelig praksis som bønn og skriftstudium som vil hjelpe deg med å føle deg nærmere vår himmelske Fader og huske din evige identitet som hans barn. Tro på Jesus Kristus, få styrke gjennom ham gjennom hans forsoning og føl hans kjærlighet til deg. Finn styrke gjennom dine pakter og den prestedømskraft som de bringer inn i ditt liv når du lever verdig.

  2. Utvikle sterke relasjoner. Bygg opp meningsfylte relasjoner der du kan føle deg knyttet til andre mennesker som styrker deg langs paktens sti. Og husk at du har verdi i deg selv, og basert på din identitet som en sønn eller datter av Gud, og ikke på hva andre mener om deg. Når du forbereder deg til å omgås andre, prøv denne korte refleksjonen fra eldste Gary E. Stevenson i De tolv apostlers quorum: “Oi, se på meg! Jeg er fantastisk! Jeg er et Guds barn! Han kjenner meg! Han er glad i meg! Jeg er begavet – begavet med Den hellige ånd som min stadige ledsager!” Husk så de fantastiske egenskapene Gud allerede har velsignet deg med, og slapp av og vær deg selv.

  3. Øv deg på å tenke celestialt. Når ting blir vanskelig, begrenses ofte perspektivet vårt, og vi begynner å fokusere på den frustrerende situasjonen vi er i. Ved å “tenke celestialt” kan vi huske at de nåværende problemene bare varer en liten stund.

President Russell M. Nelson sa: “Nettopp det som vil gjøre ditt jordiske liv til det beste det kan være, er nøyaktig de samme tingene som vil gjøre ditt liv i all evighet til det beste det kan være! I dag, for å hjelpe deg å kvalifisere deg til de rike velsignelsene vår himmelske Fader har til deg, oppfordrer jeg deg til å innføre praksisen med “å tenke celestialt’! …

Når du gjør valg, oppfordrer jeg deg til å se fremover – ha et evig perspektiv.”

Skriv ut