Liahona
Den enkelhet som er i Kristus
August 2024


Budskap fra områdets lederskap

Den enkelhet som er i Kristus

I et intervju kort tid etter at han ble kalt som det nyeste medlemmet av De tolv apostlers quorum, sa eldste Patrick Kearon: “Jeg ser større enkelhet i evangeliet nå enn jeg noensinne har sett [...]”. Han antydet helt klart ikke at kallet hans ville være enkelt. Tvert imot snakket han også om sitt “sjokk og dette kallets svært rystende natur” . Med andre ord, bare noen få dager etter dette hellige kallet om å være en vår Herre Jesu Kristi apostel, fokuserte eldste Kearon på evangeliets enkelhet istedenfor kompleksiteten i sitt kall. Dette faktum fikk meg til å reflektere over lærdommen “at ved små og enkle ting vil store ting skje”.

Vi lever i en verden med økende kompleksitet. Bare i løpet av de siste 25 årene har en rekke teknologiske og sosiologiske endringer funnet sted som påvirker de fleste av oss daglig. Selv om verden kanskje alltid har vært kompleks, kan dagens informasjonsflom som kommer inn i vårt hjem, herunder meningsforskjeller, sosial og politisk usikkerhet, så vel som miljøendringer, til tider virke overveldende. Det føles som om “hele jorden [er] i opprør[...]”. Hva er så vårt svar på denne økte kompleksiteten?

“Svaret på de enkleste spørsmål og de mest komplekse problemer er alltid det samme. Svaret er Jesus Kristus. Enhver løsning finnes i ham”. Apostelen Paulus lærer oss å fokusere på “den enkle og rene troskap mot Kristus”. I en verden med økende kompleksitet kan Jesus Kristus hjelpe oss å forstå hva som virkelig betyr mest.

President Nelson minnet oss på: “Motstanderen er smart. I årtusener har han fått godt til å se ondt ut og ondt til å se godt ut. Hans budskap har en tendens til å være høylytte, dristige og brautende. [...] Men budskap fra vår himmelske Fader er påfallende annerledes. Han kommuniserer ganske enkelt, stille og med så fantastisk klarhet at vi ikke kan misforstå ham”.

Så når verden høylytt roper blandede budskap som er forvirrende, overveldende og tilsynelatende komplekse, betyr det å anvende den enkelheten som er i Kristus, å skru ned disse høye røstene, og som eldste Uchtdorf foreslår, å ta ett “trinn tilbake, se på livet fra et høyere nivå og forenkle deres tilnærming til disippelskap. Fokuser på evangeliets grunnleggende læresetninger, prinsipper og anvendelse”.

Jeg har lært realiteten av dette i mitt eget liv. Når jeg sto overfor utfordringer i min familie, på jobben eller i kirken, var det ofte ikke en god tilnærming å stole på min egen styrke alene. Men å stille meg selv det enkle spørsmålet – “Hva ville Jesus gjøre?” eller å vurdere enkle prinsipper i evangeliet som kan være relevante for min nåværende situasjon, hjalp meg å benytte meg av himmelske krefter og takle disse utfordringene på en mye bedre måte. Problemene ville ikke nødvendigvis forsvinne, men jeg fant styrke, håp og fokus i å arbeide meg gjennom eller leve med mine bekymringer. Forvirring ble erstattet av klarhet i tanke og hensikt.

Eldste Ballard minnet oss ofte på: “Hold det enkelt. Det er i denne enkelheten du vil finne freden, gleden og lykken [...]”. Dette vitner jeg også om.

Noter

  1. “Eldste Kearons budskap til nyhetsmedier: Vend deg til kilden til all fred – Jesus Kris-tus”, 23. januar 2024 – Pressemelding fra Salt Lake City

  2. “Eldste Kearons budskap til nyhetsmedier: Vend deg til kilden til all fred – Jesus Kristus”, 23. januar 2024 – Pressemelding fra Salt Lake City

  3. Alma 37:6

  4. Sammenlign Rita McGrath, i Harvard Business Review, 31. august 2011

  5. Lære og pakter 45:26

  6. Ryan K. Olson, “Svaret er Jesus”, generalkonferansen oktober 2022

  7. 2 Korinter 11: 3

  8. Se Dieter F. Uchtdorf, “Det som betyr mest”, generalkonferansen oktober 2010.

  9. Russell M. Nelson, “Hør Ham”, generalkonferansen, april 2020

  10. Dieter F. Uchtdorf, “Det virker helt fantastisk!”, generalkonferansen, oktober 2015

  11. Se Jeffrey R. Holland, “Kostnaden og velsignelsene ved å være en disippel”, generalkonferansen, april 2014

  12. M. Russell Ballard, “Jesu Kristi sanne, rene og enkle evangelium”, generalkonferansen april 2019

Skriv ut