Liahona
Profeten leder oss till Jesus Kristus
September 2024


”Profeten leder oss till Jesus Kristus”, Liahona, sep. 2024.

Profeten leder oss till Jesus Kristus

Profeten kan vägen eftersom han känner Jesus Kristus, som är ”vägen, sanningen och livet” (Johannes 14:6).

Bild
illustration av Frälsaren med får i bakgrunden

Söker efter den vilsne, av Liz Lemon Swindle, kopiering förbjuden

En dag åt jag lunch i cafeterian i kyrkans administrationsbyggnad med tre av mina kollegor i de sjuttios kvorum. Medan vi åt kom president Russell M. Nelson fram till vårt bord med en skål soppa och sa: ”Får jag sitta hos er?”

”Självklart, president Nelson”, sa vi alla. Vem skulle inte vilja äta lunch med profeten?

Medan vi åt berättade president Nelson om några upplevelser han har haft i alla de länder han har besökt och pratade om personer som inspirerat honom. Han var så vänlig, vis och generös.

När vi var klara med lunchen vände jag mig till president Nelson och sa: ”President Nelson, jag vet inte om jag kommer att sitta vid samma bord som dig igen inom en snar framtid. Men i kväll ska jag träffa min fru och mina barn och säga att jag åt lunch med profeten. Jag vet att de kommer att fråga mig: ’Vad sa han att du skulle säga till oss?’ President Nelson, vad vill du att jag ska säga till min fru och mina barn?”

President Nelson tittade på mig för ett ögonblick. Jag var så ivrig att få höra vad han hade att säga! ”Jag har bara två ord till dig”, sa han. ”Tala om för din familj att jag sa: ’Håll buden.’”

Vi har alla hört det här rådet från president Nelson förut, men i det ögonblicket fick jag en personlig, stark bekräftelse på att president Nelson verkligen är profeten. Jag tackade honom och senare den dagen berättade jag för min familj vad som hade hänt. Våra barn gjorde senare klistermärken med texten ”Håll buden” och satte dem på kylskåpet och på speglar för att påminna oss om vad president Nelson hade sagt.

Sedan dess har jag begrundat president Nelsons råd. När vi håller buden visar vi vår kärlek till vår himmelske Fader och Frälsaren. Vi närmar oss dem och blir kvar i deras kärlek. (Se Johannes 14:21; 15:10.)

Den här upplevelsen med profeten har bekräftat en djup och andligt betydelsefull sanning för mig. I Primär sjunger vi om att vi ska lyssna till profeten, för han kan vägen. Han kan verkligen vägen! Profeten kan vägen eftersom han känner Frälsaren, som är ”vägen, sanningen och livet” (Johannes 14:6). När vi följer profeten blir vi ledda till Jesus Kristus.

Profeternas heliga roll

Herren har gett profeterna en betydelsefull och helig roll, både i forna dagar och i vår tid. Vi läser i skrifterna att Gud inte gör något förrän han har uppenbarat sin hemlighet för sina tjänare profeterna (se Joseph Smith Translation, Amos 3:7 [se även Amos 3:7, fotnot a i kyrkans engelska utgåva av skrifterna]).

I Hesekiels bok lär vi oss mer om vad som krävs av profeter. Herren sa till profeten Hesekiel: ”Jag har satt dig till väktare för Israels hus för att du på mitt uppdrag ska varna dem när du hör ett ord från min mun” (Hesekiel 33:7).

Profeter, liksom väktare på ett torn, har det särskilda uppdraget att vara Herrens språkrör och förkunna det han har uppenbarat för dem. Herren kräver av sina profeter att de är män med tro, män med integritet och män som är oförskräckta.

Bild
illustration av lamaniten Samuel på en mur

Illustration av lamaniten Samuel, av Dan Burr

Lamaniten Samuel, till exempel, visade sin fullständiga hängivenhet mot Jesus Kristus när han stod på en mur och förkunnade för nephiterna det som Herren ingav honom i hjärtat (se Helaman 13:4).

”Och se, en Herrens ängel har förkunnat det för mig och han kom med glada budskap till min själ. Och se, jag sändes till er att förkunna det även för er så att ni skulle kunna få glada budskap, men se, ni ville inte ta emot mig” (Helaman 13:7).

Det är anmärkningsvärt att Samuel modigt vittnade om sanningen – även när nephiterna ”kastade stenar mot honom … och … sköt … pilar mot honom där han stod på muren” (Helaman 16:2). Vi ser denna djärvhet hos profeter, siare och uppenbarare i dag.

Gör världen till en bättre plats

För inte så länge sedan träffade jag ett par under en stavskonferens i Nashville i Tennessee. Hustrun hade varit medlem i kyrkan i hela sitt liv. Maken var inte medlem.

De kom fram till mig och maken sa: ”Jag är redo att döpas.”

Jag blev glad över att höra det! Jag frågade honom: ”Vad har förändrats?”

Han sa: ”När jag hörde president Nelsons tal under generalkonferensen så berörde det mig mycket. Jag insåg att han var en profet. Jag fick ett vittnesbörd och nu är jag redo att döpas.”

Jag känner också en kvinna i Cape Coast i Ghana som på något sätt hade kommit åt generalkonferensen. Hon hade aldrig hört talas om Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga men hon satt som klistrad medan hon såg och hörde från profeter, siare och uppenbarare. Efteråt letade hon efter kyrkan. Hon hittade ett möteshus och träffade missionärerna. Så småningom döptes hon. Nyligen skickade hon bilder på sig själv vid templet när hon skulle ta emot sin begåvning.

De här två fallen visar hur mäktigt profetens budskap är för världen! Om alla hörsammade hans budskap skulle världen vara så fridfull. Vi skulle alla fokusera på det som betyder mest, bland annat att utveckla en relation med vår himmelske Fader och hans Son Jesus Kristus och bygga starka, eviga familjer. Vi skulle också vara vårt bästa jag eftersom vi skulle hålla de två stora buden: att älska Gud och älska vår nästa (se Matteus 22:37–39). Vi skulle frambringa Sion, ett samhälle där kärlek, rättfärdighet och harmoni råder, vilket återspeglar lärjungeskapets anda (se Läran och förbunden 82:14).

När vi följer profeten kan vi vara säkra på att vi gör det som Gud vill att vi ska göra eftersom profeten följer – och hjälper oss att följa – Jesus Kristus. Tack vare Jesus Kristus blir allt i livet meningsfullt. ”Vi [kan] känna glädje vad som än händer – eller inte händer – i livet.” Genom att följa profeten kan vi verkligen göra världen till en bättre plats.

Sök utlovade välsignelser

När de heliga drevs ut från Kirtland i Ohio anförtrodde första presidentskapet Oliver Granger att sälja de heligas egendomar och betala kyrkans skulder. Oliver, en vanlig man som nästan blivit blind på grund av kyla, gick med på den här svåra uppgiften eftersom profeten Joseph Smith och andra ledare hade bett honom. Oliver kämpade sig igenom många svårigheter och Herren värdesatte hans uppoffring och ansträngningar.

”Jag kommer ihåg min tjänare Oliver Granger”, sa Herren. ”Se, sannerligen säger jag honom att hans namn ska hållas i helig hågkomst från släktled till släktled i evigheters evighet …

och när han faller ska han resa sig igen, för hans offer ska vara heligare för mig än hans vinning” (Läran och förbunden 117:12–13).

Oliver och hans fru Lydia stödde profeten och Herren visste att Oliver hade gjort sitt bästa även om han inte alltid hade lyckats. Herren framhöll värdet av hans ansträngningar framför hans prestationer.

Som missionär, och även i dag, minns jag inte att jag hört så mycket om Oliver Granger, men hans namn nämns i skrifterna eftersom han lydde profetens vägledning och fick utlovade välsignelser – hans namn hålls i helig hågkomst. Vi lär oss av Oliver Granger att även om vägledning kommer från en gudomlig källa (genom profeter) så garanterar det inte en jämn stig utan utmaningar, men löftena är säkra (se Alma 37:17).

Hur skulle livet se ut utan profeter? Kyrkans levande profet och president representerar en direkt kommunikationslinje från Gud till hans folk och är den ende på jorden som får uppenbarelse till vägledning för hela kyrkan. Han förmedlar också fortlöpande uppenbarelse från Gud som hjälper oss att navigera vår tids utmaningar. Genom att hörsamma profetens råd kan vi finna frid, glädje och vägledning i livet när vi strävar efter att bli mer som Jesus Kristus. (Se Läran och förbunden 21:4–6.)

Låt oss anamma nutida profeters lärdomar och exempel, medvetna om att de är redskap i Guds händer och leder oss mot eviga välsignelser. Jag älskar dem och ber för dem. Jag är tacksam över att veta att de är inspirerade och leder oss och våra familjer till vår Frälsare Jesus Kristus.

Slutnoter

  1. Se ”Lyss till profeten”, Barnens sångbok, s. 59.

  2. Se Russell M. Nelson, ”Fridsskapare sökes”, Liahona, maj 2023, s. 98–101.

  3. Russell M. Nelson, ”Glädje och andlig överlevnad”, Liahona, nov. 2016, s. 82.

  4. Se Boyd K. Packer, ”Dessa mina minsta”, Liahona, nov. 2004, s. 86.

Skriv ut