Liahona
Hur kan jag stärka mitt vittnesbörd om profeten?
September 2024


”Hur kan jag stärka mitt vittnesbörd om profeten?”, Liahona, sep. 2024.

Kom och följ mig

Helaman 7–16

Hur kan jag stärka mitt vittnesbörd om profeten?

Generalkonferensen kan hjälpa oss att stärka vårt vittnesbörd om levande profeter.

Bild
President Russell M. Nelson vid talarstolen

I Helamans bok vittnar lamaniten Samuel om Jesus Kristus och ger varningar och uppmaningar till nephiterna (se Helaman 13–14). I vår tid har vi också möjlighet att lyssna till nutida varningar från vår profet och andra ledare i kyrkan. Genom att följa deras uppmaningar kan vi lättare följa förbundsstigen.

Generalkonferensen är ett perfekt tillfälle att lyssna till de senaste orden från våra inspirerade ledare och komma närmare Jesus Kristus. Här är några förslag på hur du kan använda generalkonferensen för att stärka ditt vittnesbörd om levande profeter:

  1. Före generalkonferensen kan du under bön begrunda varför det är viktigt för dig att vi har en profet. Be gärna om att få Andens bekräftelse på att kyrkans nuvarande president är Guds profet, siare och uppenbarare på jorden i dag. ”När man vet genom uppenbarelse att det finns en levande profet på jorden, förändrar det allt.”

  2. Utforska vad det innebär att stödja profeten och generalauktoriteterna. Delta i understödjandet av dem i deras ämbeten under lördagens eftermiddagsmöte.

    Bild
    man i konferenscentret höjer höger arm för röstning
  3. ”Genom den Helige Andens kraft kan ni få veta sanningen om allting” (Moroni 10:5). När du lyssnar på budskapen från kyrkans ledare, var då uppmärksam på Anden som vittnar om att deras ord är sanna.

  4. En av profetens viktigaste roller är att vittna om Jesus Kristus och lära oss att ”rikta blicken på Guds Son” (se Helaman 8:13–16). Lägg gärna märke till vad profeten och de andra talarna lär om Frälsaren.

  5. ”Genom [president Russell M. Nelson] har vi fått otaliga inbjudningar och har blivit lovade härliga välsignelser om vi fokuserar våra liv på vår Frälsare Jesus Kristus.” Du kan göra en lista över uppmaningar som profeten och andra talare ger under konferensen. Använd den listan som en hjälp i din strävan efter att bli mer som Kristus.

  6. Kom ihåg president Nelsons uppmaning: ”Jag uppmanar er att studera den här konferensens budskap ofta – gång på gång – under de närmaste sex månaderna”. När du lyssnar på eller läser talen igen kan du markera saker du lägger märke till.

  7. President Nelson har gett oss uppmaningen: ”Sök och förvänta dig underverk.” Var uppmärksam på de välsignelser du får och de underverk du ser när du lyder profetens maningar och gör förändringar i ditt liv (se Helaman 16:4–5).

Använd din tro på Jesus Kristus och en kärleksfull himmelsk Fader när du följer de här stegen för att utveckla ditt vittnesbörd om en profet, siare och uppenbarare. Gud har i sin kärlek gett oss profeter att vägleda oss tillbaka till honom – profeter som verkar som hans språkrör för att uppenbara hans vilja för världen. (Se Läran och förbunden 1:38; 21:5–6.) Om vi väljer att följa hans tjänares uppmaningar väljer vi att följa honom.

Skriv ut