Liahona
7 sätt på vilka Jesu Kristi evangelium kan förbättra vår psykiska hälsa
September 2024


Endast digitalt: Unga vuxna

7 sätt på vilka Jesu Kristi evangelium kan förbättra vår psykiska hälsa

Evangeliets välsignelser kan hjälpa oss att finna frid trots psykisk ohälsa.

Bild
illustration av en figur med trassliga och förvirrade tankar

Under hela mitt liv har jag upplevt mina känslotillstånd på en djup nivå och brottats med psykisk ohälsa.

Trots de här svårigheterna har jag hittat sätt att hantera ångest och depression. Verktyg som att ta medicin och ta emot rätt hjälp av professionella vårdgivare har verkligen varit till stor hjälp! Men sanningen är att det som hjälper mig mest är att kunna koppla upp mig mot en källa till frid som rensar bort mörkret från mitt liv: Jesus Kristus och hans evangelium.

Och jag är inte ensam! Studier har visat att religiöst engagemang och andlighet är förknippade med förbättrad psykisk hälsa.

Genom att leva efter evangeliet kan också du finna ljus! Här är bara sju saker som evangeliet kan ge dig när du navigerar svårigheter med psykisk ohälsa:

1. Mening och riktning

Tack vare evangeliet vet vi att vi är barn till himmelska föräldrar och att det finns en mening med livet. Vi har också ett slutmål att arbeta mot: att bli som vår Frälsare och sträva efter att återvända hem till vår himmelske Fader.

President Russell M. Nelson sa nyligen: ”Tack vare Jesu Kristi oändliga försoning är vår himmelske Faders plan en fullkomlig plan! När vi förstår Guds makalösa plan ter livet sig inte längre som ett mysterium och vår framtid är inte längre oviss.”

De här gudomliga sanningarna kan hjälpa oss att upprätthålla förbindelsen med det som betyder mest när psykisk ohälsa får livet att kännas ovisst.

2. En plats för tillhörighet

Som Kristi lärjungar är vi alla förenade i att följa Frälsaren. Genom att leva efter evangeliet kan vi bygga ett socialt nätverk av vänner och stöd.

Äldste Soares i de tolv apostlarnas kvorum har sagt: ”Jag kan försäkra er att ljuset från en ny dag lyser klarare i våra liv när vi ser och behandlar våra medmänniskor med respekt och värdighet och som sanna bröder och systrar i Kristus.”

Medlemskap i kyrkan kan ingjuta en känsla av tillhörighet i oss. Och de band vi skapar kan minska de känslor av ensamhet som åtföljer psykisk ohälsa.

3. Gudomliga hanteringsmekanismer

När vi har problem med psykisk ohälsa kan vi få hjälp att bearbeta våra känslor på ett sunt sätt genom hanteringsstrategier. Och andliga vanor såsom uppriktig bön, skriftstudier och tempelbesök kan också vara effektiva sätt att hantera ångest eller depression. Genom dessa aktiviteter inbjuder vi den Helige Anden, som kallas Hjälparen (se Johannes 14:26), i våra liv.

4. Riktlinjer för fysisk hälsa

När man jobbar på att hantera ångest eller depression tillsammans med en läkare är den första försvarslinjen mot dessa sjukdomar ofta en hälsosam livsstil genom kost och motion. Genom en titt på Visdomsordet (se Läran och förbunden 89) ser du kanske hur välsignelserna av det här budet kan vara till nytta för vår psykiska hälsa.

Vårt sinne, vår kropp och vår ande är alla sammanlänkade, och genom att följa Visdomsordet får vi hjälp att vårda alla delar av oss, vilket också kan ge vår psykiska hälsa en välbehövlig boost.

5. Hopp genom förbund

Psykisk ohälsa kan få livet att kännas dystert och ibland alltför tungt att orka med.

Men Jesu Kristi evangelium är ett hoppets evangelium. Förbunden vi ingår med vår himmelske Fader ger oss mer stabilitet, trygghet och skäl att hoppas än något annat i världen!

Äldste Dale G. Renlund i de tolv apostlarnas kvorum har sagt: ”Genom att hålla förbunden …får vi också styrka att stå emot jordelivets prövningar och sorger. Läran som hör ihop med de här förbunden lättar vår väg och skänker oss hopp, tröst och frid.”

6. Lindring genom hjälp och stöd till andra

Även om tjänande genom ämbeten eller stödverksamheten kan kännas påfrestande när vi kämpar med egna bördor, är det lättare att se bortom sig själv och påminnas om vår himmelske Faders kärlek till oss när vi räcker ut en hand för att lyfta andra.

President Camille N. Johnson, Hjälpföreningens generalpresident, har sagt: ”Vi [kan] samarbeta med Frälsaren för att ge timlig och andlig hjälp till dem som behöver det – och samtidigt finna vår egen lindring i Jesus Kristus.”

7. Sömn och vila

Vår himmelske Fader och Jesus Kristus förväntar sig inte att vi ska vara fullkomliga ”på det här stadiet av vårt eviga framåtskridande”. För att förhindra perfektionism från att negativt påverka vår psykiska hälsa kan det vara bra att komma ihåg att i det här livet vill vår himmelske Fader och Jesus Kristus helt enkelt att vi vänder vårt hjärta till dem, förlitar oss på Frälsarens hjälp när vi gör misstag och håller oss kvar på förbundsstigen.

President Nelson har sagt: ”När vi strävar efter att leva efter Jesu Kristi högre lagar börjar vårt hjärta och själva vår natur att förändras. Frälsaren lyfter upp oss över denna fallna världs dragningskraft genom att välsigna oss med större kärlek, ödmjukhet, generositet, vänlighet, självdisciplin, frid och ro.”

Jag tror att det är något vi alla längtar efter – frid och vila från livets bördor. Och det är det som Jesu Kristi evangelium ständigt erbjuder oss.

För mig fortsätter evangeliet att skingra mörkrets väv i världen och återförena mig med Frälsarens trådar av ljus.

Skriv ut