Liahona
Finna lindring i vår förbundsrelation med Gud
September 2024


”Finna lindring i vår förbundsrelation med Gud”, Liahona, sep. 2024.

Finna lindring i vår förbundsrelation med Gud

Jesus Kristus är källan till äkta kärlek, helande, glädje och lindring.

Bild
Jesus vid tiden för hans andra ankomst

Detalj från Han kommer igen för att råda och regera, av Mary R. Sauer

Jag har under en tid haft tankar i sinnet och hjärtat om hur vi finner lindring genom vår förbundsrelation med Gud. När Herrens profet har undervisat och uppmanat oss att vi ska lära oss om förbund, tempel och prästadömets kraft har jag utforskat, älskat och mättat mig med de förnyande sanningar som är inkapslade i förbunden.

Det var meningen att vi skulle samarbeta med Herren på ett mäktigt sätt genom våra förbund. Han vill vara med oss i våra bekymmer och våra beslut. Vi behöver inte navigera livets utmaningar, sorger, osäkerhet och förtvivlan på egen hand. Han finns bredvid oss. Han har sagt: ”Jag ska inte lämna er faderlösa, jag ska komma till er” (Johannes 14:18).

President Russell M. Nelson beskrev Guds karaktär och hans stora kärlek till oss när han sa: ”Förbundsstigen handlar helt och hållet om vår relation med Gud”. Han sa: ”När du och jag har ingått ett förbund med Gud blir vår relation mycket mer nära än innan vårt förbund slöts. Nu är vi bundna till varandra. Tack vare vårt förbund med Gud tröttnar han aldrig på att hjälpa oss, och vi förbrukar aldrig hans barmhärtiga tålamod med oss. Var och en av oss har en speciell plats i Guds hjärta. Han har stora förhoppningar för oss.”

Min största källa till frid

Som en syster som ännu inte gift sig har denna kärleksfulla och barmhärtiga förbundsrelation med min Fader i himlen och Frälsaren en mäktig plats i mitt liv och har varit och är min största källa till lindring och frid. Oavsett vårt civilstånd eller vår bakgrund vill Herren att vi ska samarbeta med honom på ett mäktigt sätt – att vi ska vara ”ett” (3 Nephi 19:23) med honom i ”allt vad [vi] gör” (Alma 37:37). När vi ropar till Herren om att få stöd och låter hjärtats ”tillgivenhet tillägnas [honom] för evigt” (Alma 37:36; betoning tillagd) kan vårt liv fyllas av detta härliga förbundsband.

Genom vår Frälsare Jesus Kristus kan vi få lindring från att navigera livets utmaningar ensamma.

Vi har alla bekymmer och behov som vi kan känna oss ensamma i. Han bryr sig om våra bekymmer hur stora eller små de än är. Jag har känt behovet av hans hjälp när jag har oroat mig för till synes små saker, som den ständigt närvarande vännen jag kallar ”husreparationer”. Utan en äkta hälft att rådgöra med kan jag på egen hand oroa mig för rätt entreprenör, skäliga kostnader, att ta ledigt från arbetet för att vara hemma och att vara en bra förvaltare av min ekonomi och mitt hem. Det var en triumf häromdagen när garagedörren blev lagad! Herren hörde min oro. Och även om det hade mindre betydelse i det stora hela besvarade han min bön. Hur? Genom en vänlig granne, Andens hjälp och en video på YouTube fick jag hjälp att förstå vad jag skulle göra för att laga dörren.

Om Herren är uppmärksam på de små behoven, föreställ dig då hans önskan att välsigna och stötta oss i de viktigare frågorna i hjärta och själ, som inte är få till antalet: övergrepp, beroende, svåra familjerelationer, förlust och besvikelse, fortgående psykiska och fysiska hälsoproblem, ekonomiska svårigheter, ständig oro som förälder, ständig oro i omsorgen om en förälder, bekymmer angående personlig tro, ett barn eller en äkta hälft som väljer att inte ta del av evangeliet.

Under livets intensitet och skröpligheter har jag förlitat mig starkt på och hållit mig nära min förbundsrelation med Gud. När jag har litat på hans kärleksfulla omsorg och gjort mitt bästa för att helga mitt liv åt honom har han gett mig lindring genom sin prästadömskraft och sörjt för mig i mina andliga och timliga behov. Han har gett mig lindring från rädsla, lindring från osäkerhet, lindring från högmod, lindring från synd, lindring från ensamhet, lindring från sorg.

President Nelson har tydligt och bestämt lärt: ”Belöningen för att man håller sina förbund med Gud är himmelsk kraft – kraft som stärker oss så att vi kan tåla våra prövningar, frestelser och hjärtesorger bättre.”

Genom Jesus Kristus kan vi få lindring från att navigera livets utmaningar ensamma.

Bild
syster Yee med två andra systrar

Syster Yee med två systrar i Mikronesien som fostrar barn som övergetts av sina föräldrar.

Systrar ”på havets öar”

När jag har reflekterat över välsignelserna som kommer av det förbundsband vi har med Gud har jag tänkt på uppdraget jag hade att besöka norra Asien.

Jag hade förmånen att resa till Chuuks små öar i Mikronesien, ungefär 240 mil sydöst om Japan. Två av systrarna i kommunen Weno har vigt sitt liv åt att fostra barn som har övergetts av sina föräldrar. De här två systrarna kände att det var viktigt att fostra de här barnen i evangeliet. En av systrarna är ensamstående och arbetar heltid som skolkurator.

Jag återgav för dem president Nelsons budskap till kyrkans systrar, som är att ni systrar är älskade, behövda och dyrbara.

Den vackra ensamstående systern som fostrar sina syskonbarn brast i gråt och sa att hon inte hade känt sig dyrbar på sista tiden; hon hade känt sig bortglömd. Men hon vittnade om att hon kände Guds kärlek till och medvetenhet om henne i profetens ord om att hon verkligen var ”dyrbar”, och hon insåg att det var sant. Hon kände Guds helande kärlek; hon kände lindring.

Herren har sagt: ”Vet ni inte att jag, Herren er Gud, har skapat alla människor och att jag kommer ihåg dem som finns på havets öar?” (se 2 Nephi 29:7).

De här systrarna är kända av sin himmelske Fader och Frälsare. De är inte ensamma. Och inte heller är du och jag ensamma i våra prövningar och utmaningar. Herren sände mig ungefär 1 370 mil med flygplan, tåg, bil och båt för att förmedla Guds kärlek och lindring till ”individen” på havets öar. Och så finner han dig och mig på våra personliga öar där vi kanske känner oss ensamma i de bekymmer och bördor vi bär i hjärtat. Han är närvarande och redo att välsigna, vägleda och trösta oss.

”Jag kan komma till dig”

President Gordon B. Hinckley (1910–2008) beskrev en gång en upplevelse som en ung frånskild ”mor till sju barn i åldrarna sju till sexton” hade haft. ”Hon sa att hon en kväll gick tvärs över gatan för att ge något till en granne.” Det här är hennes ord som han mindes dem:

”När jag vände mig om för att gå hem såg jag lysena som var på i mitt hus. Jag hade hört mina barns röster eka när jag några minuter tidigare gick ut genom dörren. De sa: ’Mamma, vad får vi till middag?’ ’Kan du köra mig till biblioteket?’ ’Jag måste ha papper till en affisch i kväll.’ Utmattad såg jag på huset och lyset som var på i vart och ett av rummen. Jag tänkte på alla barn som var hemma och väntade på att jag skulle komma hem och tillgodose deras behov. Min börda kändes tyngre än jag orkade bära.

Jag minns att jag i tårar såg upp mot himlen och sa: ’Käre Fader, jag klarar det inte i kväll. Jag är för trött. Jag orkar inte med det. Jag kan inte gå hem och ta hand om alla barnen ensam. Kan jag inte få komma till dig och vara hos dig bara för en enda natt?’ …

Egentligen hörde jag inte orden jag fick till svar, men jag hörde dem i mina tankar. Svaret var: ’Nej, mitt barn, du kan inte komma till mig nu … Men jag kan komma till dig.’”

”Jag kan komma till dig.” Han kom till henne, och han kommer till dig och mig, precis som Frälsaren kom till kvinnan vid brunnen där hon arbetade idogt dagarna i ända (se Johannes 4:3–42). Han uppmuntrade henne, undervisade henne, förkunnade för henne att han var Messias och älskade henne när hon kanske inte älskade sig själv. För kvinnan vid brunnen, för den unga sjubarnsmamman, för dig och mig, står Jesus Kristus redo att ge lindring. Jag vittnar om att vi kan få lindring genom vårt förbundsband med en kärleksfull Gud.

Kanske har du liksom jag vädjat om hjälp att inte lämnas ensam under några av de mest känslomässigt, fysiskt och andligt krävande tiderna i ditt liv. Dessa intensiva perioder av tillväxt har lämnat det jag kallar ”andliga hudbristningar” på själen. Men jag vittnar om att han har burit mig, och han bär dig. Han har inristat dig på sina handflator (se 1 Nephi 21:16; Jesaja 49:16). Han har varit där när du har försökt ”vara rättfärdig trots … mörker”. Han har inte övergivit mig, inte heller övergiver han dig. Och jag kommer att älska honom för evigt för det.

Kära systrar och bröder, källan till äkta kärlek, helande, glädje och lindring finns i Jesus Kristus. Jag vittnar om att Jesus Kristus är lindring.

Han vill ta hand om dig, välsigna och förlåta dig. Han kom i just den avsikten, för att ge dig den välbehövliga lindring du söker. Han är världens Återlösare, och jag vittnar om att han lever och att han älskar dig.

Från ett tal under kvinnokonferensen vid Brigham Young University den 3 maj 2023.

Skriv ut