Liahona
Mormons bok gav mig frid
September 2024


”Mormons bok gav mig frid”, Liahona, sep. 2024.

Sista dagars heliga berättar

Mormons bok gav mig frid

Jag insåg att Mormons bok var något jag verkligen ville ha för att kunna förändra mitt liv och komma närmare Jesus Kristus.

Bild
illustration av Mormons bok på spanska med ett blått omslag

Illustration: Allen Garns

I slutet av 2013 började två unga män i vit skjorta och slips besöka min syster två gånger i veckan. Jag visste genast att de var från en kyrka. Jag hade inga planer på att gå med i en kyrka, så jag bestämde mig för att inte prata med dem.

Varje gång de kom på besök såg jag till att inte vara hemma. Men något särskilt fångade min uppmärksamhet. De bar alltid med sig en blå bok. Jag hade aldrig sett den förut, och jag tyckte den verkade konstig.

En dag i vardagsrummet började min syster berätta för mig om boken. Plötsligt kom de två unga männen. Olyckligtvis kunde jag inte gömma mig från dem. De såg oss med den blå boken – Mormons bok – och började fråga vad jag visste om Jesus Kristus.

När jag lyssnade på missionärerna från och med den dagen imponerades jag av hur de kopplade sin undervisning till Mormons bok. Det fick den blå boken att verka mindre konstig för mig.

Jag tvivlade fortfarande allvarligt på den, men jag började läsa den. Jag insåg att Mormons bok inte ersatte Bibeln utan var något jag verkligen ville ha för att kunna förändra mitt liv och komma närmare Jesus Kristus. Jag upptäckte att Mormons bok fokuserar på Frälsaren. Dess lärdomar hjälpte mig att förstå vem han är och vem vår himmelske Fader är.

Mormons bok hjälpte mig snart att bli en bättre människa, en sann Jesu Kristi lärjunge. Den hjälpte mig också att förbättra min attityd i mötet med vardagens svårigheter. Av min erfarenhet av att studera den vet jag att den hjälper människor att komma till Kristus och leva efter evangeliet (se Moroni 10:32). Den uppmuntrar oss att följa Kristi lärdomar och tillämpa dem i det dagliga livet. Den ger oss kunskap om att vi är söner och döttrar till Gud. Den skänker frid.

Efter att ha träffat missionärerna i flera veckor och läst Mormons bok döptes jag. Jag vittnar av hela mitt hjärta om att Mormons bok är sann och att vi får hopp och ljus i de mörkaste stunderna av att läsa den, och hjälp att känna Herrens kärlek och beskydd. Jag är tacksam för att jag har Mormons bok i mitt liv.

Skriv ut