Liahona
‘Wegens uw geloof hebt u gezien’
Oktober 2024


‘Wegens uw geloof hebt u gezien’, Liahona, oktober 2024.

Kom dan en volg Mij

Ether 2–3

‘Wegens uw geloof hebt u gezien

Als we ons in geloof verootmoedigen, kan onze Vader ons de mogelijkheden tonen die Hij voor ons voor ogen heeft.

Afbeelding
handen houden stenen vast

Ik vind het verhaal van de broer van Jared (zie Ether 2–3) een van de boeiendste en meest tot ootmoed stemmende verhalen in het Boek van Mormon. Vanwege zijn grote geloof kon hem de tegenwoordigheid van de Heer niet worden belet. Hij verrichtte grote wonderen en kreeg prachtige visioenen te zien.

Het verhaal is boeiend, omdat we eruit leren dat ieder van ons, door geloof en gehoorzaamheid, grote kennis en heerlijke waarheden ter beschikking staat.

Het verhaal stemt tot ootmoed, omdat het mij duidelijk maakt dat ik geen broer van Jared ben. Er zijn momenten waarop ik veel meer kennis en geestelijke kracht van mijn hemelse Vader had kunnen ontvangen als ik meer geloof had gehad.

Voor mij worden er in dit verhaal twee waarheden belicht: (1) geloven is de sleutel om de Heer wonderbare werken te zien doen, en (2) het is nooit te laat om te geloven en daarna te zien.

Twijfel sluit onze geestelijke ogen. In Ether 12:27 wees de Heer er niet alleen op dat wij stervelingen zwakheden hebben, maar Hij zei ook: ‘Indien zij zich voor mijn aangezicht verootmoedigen en geloof hebben in Mij, zal Ik maken dat zwakke dingen sterk voor hen worden.’ Dit geeft aan dat onze Vader ons de mogelijkheden kan tonen die Hij voor ons voor ogen heeft – wat we kunnen worden en bereiken – als we ons in geloof verootmoedigen.

We denken misschien: Waarom zou Hij mij grote dingen bekendmaken? Dat is in feite de vraag die Nephi’s broers Laman en Lemuel stelden. Toen ze de leringen van hun vader probeerden te begrijpen, vroeg Nephi: ‘Hebben jullie navraag gedaan bij de Heer?’ Zij antwoordden: ‘Dat hebben wij niet gedaan; want de Heer maakt ons zoiets niet bekend.’ Nephi herhaalde toen de uitnodiging van de Heer: ‘Herinneren jullie je niet de dingen die de Heer heeft gezegd? – Indien u uw hart niet verstokt en Mij in geloof vraagt, gelovende dat u zult ontvangen, en mijn geboden naarstig onderhoudt, zullen deze dingen u zeker worden bekendgemaakt’ (1 Nephi 15:7–9, 11). Die belofte geldt ook voor ons.

De woorden van de voorsterfelijke Jezus Christus aan de broer van Jared bieden hoop aan hen die groot geloof en gehoorzaamheid uitoefenen in hun streven naar goddelijke leiding: ‘Wegens uw geloof hebt u gezien’ (Ether 3:9). Ons geloof kan ertoe leiden dat we zijn wonderbare werken in ons eigen leven zien.

Afbeelding
broer van Jared klimt aan boord van een boot

We hebben niet alleen het voorrecht en de mogelijkheid om de Heer om kennis te vragen; het is ook onze plicht en verantwoordelijkheid. Hij heeft geboden: ‘Zoek kennis, ja, door studie en ook door geloof’ (Leer en Verbonden 88:118).

We hebben deze geïnspireerde instructie van president Russell M. Nelson ontvangen:

Wil God echt met u praten? Ja! […]

‘Ik spoor u aan om uw huidige geestelijke grenzen om persoonlijke openbaring te ontvangen te verleggen, want de Heer heeft beloofd: “Indien u vraagt, zult u openbaring op openbaring […] ontvangen” [Leer en Verbonden 42:61].’

Ik ken minstens drie manieren waarop Hij ons zijn werken in ons leven zal tonen als wij geloven.

Afbeelding
jongeman ontvangt een patriarchale zegen

1. Hij zal ons de levensmissie tonen die Hij ons heeft gegeven.

Toen ik 16 jaar was, ontving ik mijn patriarchale zegen van een patriarch die me nog nooit had gezien en niets van mij afwist. De Heer gaf daarin antwoord op specifieke vragen die mij bezighielden. Mijn gedachten waren te persoonlijk om te delen. Ik maakte me onder andere zorgen of ik, ondanks mijn in het oog vallende erfelijke geboorteafwijking – die een van onze kinderen zou kunnen treffen – een liefdevolle vrouw zou vinden die moedig genoeg was om met mij te trouwen. Het antwoord was ja. Ik trouwde met Marie en we kregen vijf dierbare kinderen.

De Heer beantwoordde mijn vragen in die zegen en respecteerde mijn privacy. De antwoorden waren zo geformuleerd dat alleen ik ze zou begrijpen. Sinds die dag heb ik een onwrikbaar persoonlijk getuigenis dat mijn hemelse Vader mij persoonlijk kent.

Ik haalde vreugde, groei en voldoening uit mijn carrière waarin ik Hem en zijn kinderen heb geprobeerd te dienen. Na mijn pensioen ging de wereld en mijn werkterrein zonder mij verder. Op dagen dat ik niets te doen had, vroeg ik me weleens af of ik in al die jaren echt iets goeds had gedaan – of mijn offer de grote beloften waardig was die ik had ontvangen.

Op een van die dagen kreeg ik het antwoord: lees je patriarchale zegen nog eens door. Terwijl ik die las, kwamen er vragen in me op: ‘Heb ik je niet hiermee gezegend zoals ik had beloofd? Is dit niet uitgekomen? En dit?’ Ik zag duidelijk dat de Heer zijn beloofde zegeningen in vervulling had laten gaan. Ik voelde de geruststelling dat alles wat ik nederig en bereidwillig had gedaan aanvaardbaar was, en ik voelde ook dat ik nog niet klaar was – ik kon nog op genoeg andere manieren dienen.

Ik kreeg ook de ingeving dat ik niet de enige was met deze vragen. Velen kijken terug op een leven zonder grote mijlpalen en vragen zich dan misschien af of ze iets goeds hebben gedaan. Maar we zien niet zoals de Heer ziet. Als we ons zouden richten op wat Hij ons heeft gegeven, in plaats van op onze onvervulde verlangens, zouden we duidelijker zijn hand in ons leven zien.

Afbeelding
vrouw leest in Schriften

2. Als ik de Schriften onder gebed lees en bestudeer, laat de Heer mij meer dan algemene raad voor al zijn kinderen zien. Ik zie dan persoonlijke raad voor mijn problemen.

De kantlijnen in mijn Schriften, in het bijzonder die in het Boek van Mormon, staan vol met aantekeningen van wat de Heer mij heeft geleerd over het toepassen van de leringen die erin staan. Een paar jaar geleden begon ik aantekeningen in een notitieboek te maken over wat de Heer mij leert. Soms gaat dat vers voor vers. Ik heb het Boek van Mormon nu al een paar keer op die manier gelezen, en ook de Leer en Verbonden, de Parel van grote waarde en onlangs het Nieuwe Testament. Als ik onder gebed studeer en de Heer vraag mij inzicht te geven in de Schriften, sta ik er telkens weer van versteld hoeveel Hij mij laat zien.

Verhalen en gelijkenissen die eenvoudige voorbeelden van goed gedrag leken, kan ik nu opeens toepassen. Schriftteksten die ik eerst als historische achtergrond beschouwde, kregen plotseling diepe betekenis voor de voortgaande herstelling van het evangelie. Ik zie hoe de ervaringen van Jozef en Daniël, Petrus en Paulus, Nephi, Alma en opperbevelhebber Moroni van toepassing zijn op onze dagelijkse moeilijkheden. In de hoofdstukken over de oorlog in het Boek van Mormon staat niet alleen een verslag van de vooruitziende oorlogsstrategieën van opperbevelhebber Moroni, maar ook van een persoonlijke strategie om de meedogenloze aanvallen van de duivel te weerstaan. Wij kunnen van tevoren onze geestelijke verschansingen versterken.

Wat ik door persoonlijke studie ontdek, is misschien voor anderen niets nieuws. Maar het is voor mijn geestelijke vooruitgang belangrijk geworden om de dingen die ik leer op te schrijven.

Profeten en kerkleiders sporen ons vaak aan om, als we willen dat Hij ons meer geeft, de dingen die de Heer ons leert op te schrijven. Ouderling David A. Bednar van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft uitgelegd: ‘Ik ben er ook achter gekomen dat ik de Heiland laat zien hoezeer ik zijn leiding koester door geestelijke ingevingen goed op te schrijven. Door eenvoudigweg gedachten en gevoelens op te schrijven, wordt de kans groter dat ik meer ingevingen van de Heilige Geest ontvang en herken.’

Afbeelding
Jezus Christus met uitgestrekte hand

3. Als we in geloof vragen en nederig bereid zijn te gehoorzamen, zal de Heer ons mogelijkheden en oplossingen laten zien die we zelf niet hadden gezien. Hij zal zijn antwoorden op onze behoeften afstemmen.

Hij heeft mij laten zien hoe ik problemen moest aanpakken – van pijnlijke geestelijke moeilijkheden tot alledaagse klusjes in huis. Hij heeft mij laten zien welke moeilijkheden er voor mij liggen en hoe ik me daarop moet voorbereiden. Hij heeft zijn macht getoond toen ik bang was en twijfelde – toen ik, net als de vader die smeekte of zijn zoon genezen kon worden, uitriep: ‘Ik geloof, Heere! Kom mijn ongeloof te hulp’ (Markus 9:24).

Wellicht nemen we Hem en zijn woorden niet serieus genoeg: ‘Bid, en u zal gegeven worden’ (Mattheüs 7:7) of ‘Indien u Mij vraagt, zult u ontvangen’ (Leer en Verbonden 6:5). De belofte ‘wie geloof heeft om te zien, zal zien’ (Leer en Verbonden 42:49) lijkt betrekking te hebben op lichamelijke genezing, maar ik denk niet dat die alleen daarop sloeg. Als we voldoende geloof hebben, kan Hij onze geestelijke ogen openen om zijn wonderen in ons eigen leven te zien.

Ik kan het verleden niet veranderen. Maar ik hoop dat ik in de tijd die ik nog heb, meer geloof kan oefenen in zijn liefdevolle verlangen om mij meer van zijn werken te tonen. Ik hoop net als de broer van Jared zijn bevestiging te horen: ‘Wegens uw geloof hebt u gezien.’

De auteur, voormalig hoofdredacteur kerktijdschriften, schreef dit geloofsversterkende artikel voordat hij in september 2023 aan alvleesklierkanker overleed.

Noten

  1. Russell M. Nelson, ‘Openbaring voor de kerk, openbaring voor onszelf’, Liahona, mei 2018, 95.

  2. David A. Bednar, The Spirit of Revelation (2021), 37.

Afdrukken