Liahona
Geloven zonder te zien – inzichten van leden over de hele wereld
Oktober 2024


Digitaal thema-artikel

Geloven zonder te zien – inzichten van leden over de hele wereld

Hoe kunnen we geloof in de Heiland hebben als we Hem niet gezien hebben?

Afbeelding
vrouw bestudeert de Schriften met een groep mensen

Het bezoek van de Heiland aan het volk in Amerika was beslist een ingrijpende gebeurtenis voor allen die getuige waren van zijn wonderen. Maar hoe kunnen zij die Hem nooit zien een getuigenis van Jezus Christus krijgen?

Gelukkig gebood de Heiland de mensen die Hij bezocht hun ervaringen op te schrijven om hen die Hem niet zouden zien te sterken (zie 3 Nephi 16:4). En hoewel de meesten onder ons de Heiland waarschijnlijk niet met eigen sterfelijke ogen zullen zien, heeft ouderling David B. Haight (1906–2004) gezegd dat er wat betreft de Heiland zien meerdere ‘betekenissen van het woord zien zijn, zoals de Heiland leren kennen, Hem onderscheiden, Hem en zijn werk herkennen, inzien hoe belangrijk Hij is, of Hem gaan begrijpen.’

Wat helpt je dan om een getuigenis van de Heiland en zijn herstelde evangelie te krijgen, zelfs als je Hem niet in levende lijve hebt gezien?

Hier volgen enkele antwoorden van leden uit de hele wereld.

De uitwerking van zijn leringen zien

‘De vrede en vreugde die ik krijg door zijn leringen na te leven, herinneren mij voortdurend aan zijn invloed op mijn leven. Geloof in Jezus Christus wordt vaak ondersteund door persoonlijke ervaringen, geestelijke bevestiging, Schriftstudie, gebed, gemeenschapszin en getuige zijn van de positieve invloed van zijn leringen op onszelf en anderen.’

Nefi Statie, Bonaire (Nederlands rijksdeel in het Caribisch gebied)

Uit geloof leven

‘Geloven zonder te zien, betekent leven uit geloof. We komen misschien in de verleiding om de Heer te vragen of Hij er werkelijk is, maar ik ben er vast van overtuigd dat we het dichtst bij de Heer zijn als we geloof oefenen. Hoewel ik Hem niet heb gezien, weet ik toch dat ik een dochter van God en een discipel van Jezus Christus ben. Hij is mijn Heiland, en zijn liefde is oneindig. Zonder te zien, kan ik uit geloof leven.

‘Ik kwam met de waarheid van het evangelie in aanraking toen ik 19 jaar was. Door mijn geloof is mijn leven nu vol zegeningen. De Schriften, leringen van de profeten, en de woorden die in de algemene conferentie worden gesproken, zijn mij elke dag tot zegen en geven me de moed om te blijven geloven. Ook al kan ik Christus niet zien, ik zie zijn licht in mijn leven.’

An Vu, Hanoi (Vietnam)

In moeilijke tijden op God vertrouwen

‘De apostel Paulus heeft gezegd: “Het geloof nu is een vaste grond van de dingen die men hoopt, en een bewijs van de zaken die men niet ziet” [Hebreeën 11:1]. Als we zonder enig bewijs geloven, stellen we onszelf open voor eindeloze mogelijkheden. Voor mij is geloof een bewijs van de kracht van onze bekering, en die kennis vergroot mijn vermogen om celestiaal te denken.

‘In juni 2023 viel ik en had ik een complexe breuk in mijn elleboog toen mijn man voor een kerkopdracht in Oeganda was. Ik kreeg veel hulp van mijn familie en vrienden. Maar toen ik besefte hoeveel hulp ik nodig had om eenvoudige dingen te doen, verviel ik bijna in zelfmedelijden. Mijn dochter herinnerde me eraan dat God aan ons denkt en dat ik op de Heer moest vertrouwen.

‘Door in die moeilijke tijd op God te vertrouwen, kreeg ik hoop, waardoor ik geloofde dat Hij me niet meer zou geven dan ik aankon. Weten dat zijn Geest altijd bij me is, bleef mij hoop en gemoedsrust geven in een moeilijke periode. Nu, na meer dan zeven maanden, heb ik nauwelijks nog ergens last van.’

Josephine Baddoo, Nairobi (Kenia)

In anderen zijn hand herkennen

‘In andere mensen heb ik de hand van de Heer in mijn leven gezien. Soms heb ik het gevoel dat de Heer weet dat ik moeite heb om mezelf het voordeel van de twijfel te geven of in mezelf te geloven. Maar in mijn leven heb ik zijn hand herkend in de mensen die me hielpen om in mezelf te geloven en mezelf te zien zoals Hij me ziet.

‘Ik zie zijn hand in mijn ouders die me hebben opgevoed, mijn vrienden die me in mijn studietijd hebben gesteund, mijn zendingscollega’s die me tijdens mijn zending hebben begeleid, en mijn docenten die oprecht om mijn opleiding en welzijn geven.

‘Telkens als zij mij dienen, voel ik dat de Heiland er ook is.’

Michael Avalos, Idaho (VS)

In zijn timing geloven

‘Ik heb de hand van de Heer talloze keren in mijn leven gezien, maar mijn grootste getuigenis heb ik gekregen door een beproeving die ik tien jaar lang heb doorstaan.

‘Ik werd zwanger van mijn tweede dochter, maar kreeg een miskraam toen ik zeven weken zwanger was. Ik weet nog dat ik huilde en de Heer smeekte, maar dacht: waarschijnlijk heeft onze Heiland een beter plan voor deze baby dan ik nu nodig heb. Het jaar daarop werd ik zwanger en kreeg ik weer een miskraam. Ik vroeg: “Mijn God, Mijn God, waarom hebt U Mij verlaten?” (Mattheüs 27:46.)

‘Uiteindelijk gebeurde er een wonder: ik werd zwanger en we kregen een gezond meisje.

Maar dat was nog niet het einde van de beproeving. Helaas kreeg ik nog vier miskramen achter elkaar.

‘Toen ik naar een ander gebied was verhuisd en een nieuwe kliniek had gevonden, werd er bij mij een bloedstollingsstoornis vastgesteld. Met deze informatie stelden mijn arts en ik een plan op. Ik kreeg twee kerngezonde kinderen!

‘De timing van de Heer is perfect. Dit was de zwaarste les die ik ooit heb moeten leren. Hij bereidt de weg voor je en brengt mensen en ervaringen in je leven om je te sterken.’

Vicky Majano, Virginia (VS)

Noten

  1. David B. Haight, ‘Temples and Work Therein’, Ensign, november 1990, 61.

Afdrukken