Liahona
Eensgezindheid – ‘Wees één van hart en één van zin’
Oktober 2024


Digitaal thema-artikel: leringen van kerkleiders op sociale media

Eensgezindheid – ‘Wees één van hart en één van zin’

Ontdek wat profeten, apostelen en andere kerkleiders op sociale media over eensgezindheid hebben gezegd.

Afbeelding
Jezus Christus laat de Nephieten zijn hand zien

We zijn als kerk gezegend met leden met verschillende achtergronden en omstandigheden. Onze hemelse Vader heeft ieder van ons gezegend met unieke eigenschappen, gaven en talenten, en dat is een van de redenen waarom de Kerk van Jezus Christus zo mooi is. Daarom heeft de Heer ons ondanks al onze verschillen geboden: ‘Wees één; en indien u niet één bent, bent u de mijnen niet’ (Leer en Verbonden 38:27). Hoewel we niet hetzelfde kunnen en moeten zijn, kunnen we één zijn in ons streven om samen het evangelie van Jezus Christus na te leven.

President Russell M. Nelson heeft gezegd: ‘In een later gebed nam Jezus ook een smeekbede om eensgezindheid op. “En nu, Vader,” zei Hij, “bid Ik tot U voor hen, […] dat zij in Mij zullen geloven, opdat Ik in hen zal kunnen zijn, zoals U, Vader, in Mij bent, opdat wij één zullen zijn” [3 Nephi 19:23]. Wij kunnen ook bidden om eensgezindheid. Wij kunnen bidden om één van hart en zin te zijn met de gezalfden van de Heer en met onze dierbaren. Wij kunnen bidden om wederzijds begrip en respect tussen onszelf en onze naasten. Als wij echt om anderen geven, behoren we voor ze te bidden [zie Mattheüs 5:44]. “Bid voor elkaar,” schreef Jakobus. “Een krachtig gebed van een rechtvaardige brengt veel tot stand” [Jakobus 5:16].’

Kerkleiders hebben in de algemene conferentie over eensgezindheid gesproken. Ze hebben ook op sociale media boodschappen over dit onderwerp gepost. Hierna vind je enkele voorbeelden:

Eensgezindheid is een krachtig getuigenis van de invloed van de Heiland

Afbeelding
Dieter F. Uchtdorf

‘Als ik in de Schriften lees, ben ik onder de indruk hoeveel van het werk van de Heiland te maken heeft met het samenbrengen van mensen. Joden en andere volken, tollenaars en vissers, mannen en vrouwen.

‘Eensgezindheid is een krachtig getuigenis van de invloed van de Heiland. Jezus Christus verklaarde dat de wereld in Hem zou geloven als ze de eensgezindheid onder zijn dienstknechten zagen. Misschien zouden meer mensen in de wereld een getuigenis van Jezus Christus en zijn kerk krijgen als ze meer eenheid zagen onder ons, zijn discipelen.

‘De eensgezindheid die we nastreven is niet dat iedereen de dingen hetzelfde ziet; het gaat erom dat alle neuzen dezelfde kant op kijken: naar Jezus Christus. Het zijn niet onze gemeenschappelijke ervaringen of achtergronden die ons verenigen. Het is ons gemeenschappelijke doel. We zijn één, niet om waar we geweest zijn, maar waar we naar streven; niet om wie we zijn, maar wie we proberen te worden.

‘Natuurlijk is onze Heiland, Jezus Christus, ons volmaakte voorbeeld in het zoeken naar eensgezindheid. Dankzij zijn zoenoffer kunnen al Gods kinderen voor eeuwig gezegend worden.

‘De moeilijkheden die de vestiging van de kerk van de Heiland met zich meebrengt, vereisen meerdere perspectieven, maar allemaal met het oog alleen gericht op de eer van onze hemelse Vader en Jezus Christus.’

Ouderling Dieter F. Uchtdorf van het Quorum der Twaalf Apostelen, Facebook, 23 juni 2023, facebook.com/dieterf.uchtdorf.

Laten we waarderen hoe uniek elke persoon, buur en vriend is

Afbeelding
Quentin L. Cook

‘Ik mocht mijn hoed afnemen voor ambassadeurs en diplomaten van landen over de hele wereld tijdens een recente bijeenkomst met als thema het Wilde Westen. Door deze geweldige gebeurtenis ben ik dankbaar voor de vriendschappen die we in de loop der jaren hebben ontwikkeld en voor de nieuwe relaties die we blijven opbouwen.

‘We komen samen als mensen met verschillende culturele, taalkundige en religieuze achtergronden. Laten we waarderen dat elke persoon, buur en vriend uniek is, en ze zien als de medebroeders en -zusters die ze werkelijk zijn.

“Zo bent u dan niet meer vreemdelingen en bijwoners, maar medeburgers van de heiligen en huisgenoten van God” (Efeze 2:19).’

Ouderling Quentin L. Cook van het Quorum der Twaalf Apostelen, Facebook, 3 november 2023, facebook.com/quentin.lcook.

We moeten één worden in het lichaam van Christus

Afbeelding
D. Todd Christofferson

‘Een van de redenen waarom Jezus Christus een kerk stichtte, zijn kerk, was om ons ervaring te laten opdoen met het liefhebben van anderen, te leren wat het in de praktijk betekent om door naastenliefde gemotiveerd te zijn.

‘Het is geniaal om plaatselijke kerkunits op grond van geografische locatie te organiseren. We kiezen een gemeente of wijk niet op grond van wie we leuk vinden of met wie we willen omgaan. Onze wijk of gemeente wordt voor ons gekozen op grond van een redelijke geografische spreiding, en we leren leven met mensen van wie we verschillen in achtergrond, voorkeuren en meningen, en we leren ze te dienen en lief te hebben.

‘Sommigen vinden we misschien zelfs een beetje ergerlijk, maar we moeten één worden in het lichaam van Christus. Ik smeek u om in al uw gedachten en daden naar Jezus Christus op te zien, zodat we vervuld mogen worden van de reine liefde van Christus die God schenkt, “aan allen die ware volgelingen zijn van zijn Zoon Jezus Christus” (Moroni 7:48).’

Ouderling D. Todd Christofferson van het Quorum der Twaalf Apostelen, Facebook, 30 november 2023, facebook.com/dtodd.christofferson.

De tempel kan eensgezindheid in hart en geest tot stand brengen

Afbeelding
Gary E. Stevenson

‘Als we de Geest van de Heer willen voelen, moeten we tijd doorbrengen op plaatsen waar zijn Geest gemakkelijk kan verblijven.

‘De tempel van de Heer is een van de heiligste plaatsen waar we kunnen zijn. Dit weekend had ik het onuitsprekelijke genoegen om samen met andere leden van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen in Japan de Okinawatempel in te wijden.

‘U weet misschien dat Japan een bijzonder plekje in mijn hart inneemt. Ik voel er mij altijd thuis. Niet alleen ben ik tientallen jaren geleden als jonge man in Japan op zending geweest voor de Kerk van Jezus Christus, maar Lesa en ik hebben er ook een zendingsgebied geleid, en later heb ik deel uitgemaakt van het presidium van het gebied Azië-Noord. In totaal heeft ons gezin zeven jaar in Japan gewoond.

‘Een van de opmerkelijke aspecten van deze tempel is het feit dat hij zowel de Japanstalige ring Okinawa (Japan) als het Engelstalige militaire district Okinawa (Japan) zal bedienen.

‘Het is gewoon opmerkelijk om stil te staan bij de geschiedenis van deze twee groepen en ze samen te zien komen om de Heer in de tempel te dienen.

‘Dankzij deze tempel kunnen de leden van de Kerk van Jezus Christus in Okinawa hun voorouders eren, onder wie de velen die door oorlog een vroegtijdige dood stierven.

‘De tempel kan de mensen in Okinawa – en ons allemaal – vrede, troost, eensgezindheid van hart en geest brengen, en respect voor en toewijding aan onze overleden voorouders.’

Ouderling Gary E. Stevenson van het Quorum der Twaalf Apostelen, Facebook, 12 november 2023, facebook.com/stevenson.gary.e.

Wij gaan voorwaarts als Gods kinderen

Afbeelding
Ulisses Soares

‘De Iguaçú is een rivier in het zuiden van Brazilië, die op een plateau uitmondt in de wereldberoemde Iguaçúwatervallen – een van de mooiste en indrukwekkendste scheppingen van God op aarde. Een enorme watermassa komt in één rivier samen die zich vervolgens in honderden ongeëvenaarde watervallen splitst.

‘Metaforisch gesproken is dit fenomenale watervallencomplex een weerspiegeling van Gods gezin op aarde, want we hebben dezelfde geestelijke oorsprong en essentie, afkomstig van ons goddelijke erfgoed en verwantschap.

‘Maar ieder van ons stroomt door verschillende culturen, volken en nationaliteiten, met verschillende meningen, ervaringen en gevoelens. Desondanks gaan we als Gods kinderen en als broeders en zusters in Christus voorwaarts zonder onze goddelijke band kwijt te raken, waardoor we een uniek volk en een dierbare gemeenschap vormen.

‘Laten we ons hart en ons verstand afstemmen op de kennis en het getuigenis dat we allen gelijk zijn voor God, dat we allemaal met hetzelfde eeuwige potentieel en erfgoed zijn begiftigd.

‘Laten we meer van onze geestelijke verwantschap genieten en onze verschillende eigenschappen en diverse gaven waarderen. Doen we dat, dan beloof ik dat we op onze eigen manier zullen stromen, net als het water van de Iguaçúwatervallen, zonder onze goddelijke band kwijt te raken die van ons een bijzonder volk maakt, kinderen van Christus en erfgenamen van het koninkrijk van God.’

Ouderling Ulisses Soares van het Quorum der Twaalf Apostelen, Facebook, 19 november 2023, facebook.com/soares.u.

Onze hemelse Vader houdt van alle mensen

Afbeelding
J. Anette Dennis

‘Een van de leidende beginselen van de zustershulpvereniging is eensgezind mensen in nood te helpen. In 2022 werkten ZHV-leden over de hele wereld aan dit werk mee door talloze uren vrijwilligerswerk te doen en aan het humanitaire werk van de kerk bij te dragen.

‘Het afgelopen jaar schilderden vrouwen in de kerk meubels voor ontheemden, namen ze deel aan 483 noodhulpprojecten over de hele wereld, en ploeterden ze zelfs door de modder om zelf de broodnodige hulpgoederen aan mensen in nood te leveren.

‘Sylwia, een kerklid in Polen, vatte het verlangen van de zusters om te dienen perfect samen: “Dit is volkomen normaal. Als je mensen ziet die hulp nodig hebben, help je. […] Het maakt niet uit of je lid van de kerk bent of niet. [Onze hemelse Vader] houdt van alle mensen.”

‘Bekijk voor meer informatie het jaarverslag Caring for Those in Need van 2022 van de kerk.’

NB Je kunt ook meer te weten komen in het jaarverslag van 2023.

Zuster J. Anette Dennis, eerste raadgeefster in het algemeen ZHV-presidium, Facebook, 4 april 2023, https://www.facebook.com/RS1stCounselor.

De eensgezindheid die we voelden, maakte de weg vrij voor openbaring

Afbeelding
Susan H. Porter

‘Toen we de kerkgebouwen in San Diego en Nauvoo binnengingen, voelden we iets. We beseften dat we in een ruimte vol zusters waren die hongerden en dorstten naar de liefde, genezing en verlichting van de Heiland. Ze zetten andere dingen opzij die ze op vrijdagavond hadden kunnen doen en kwamen bijeen om persoonlijke openbaring te ontvangen.

‘We voelden ons eensgezind als dochters van God en als leden van de zustershulpvereniging toen we samen aan het spreekgestoelte stonden en onze armen om elkaar heen sloegen. De honger en opoffering van die zusters, en de eensgezindheid die wij als vrouwen van God voelden, maakten de weg vrij voor opmerkelijke avonden vol macht en openbaring. We legden onze aantekeningen aan de kant en spraken over alles wat de Heer in ons hart legde. We vertrouwden erop dat de Heer door onze onvolmaakte woorden en boodschappen tot het hart van iedere zuster zou spreken. Hij laat nooit een gelegenheid voorbijgaan om zijn dochters lief te hebben en te zegenen als ze in zijn naam bijeenkomen.

‘Hoe bent u dichter tot de Heiland gekomen doordat u als vrouwen van God en leden van de zustershulpvereniging bijeengekomen bent?’

Presidente Susan H. Porter, algemeen jeugdwerkpresidente, Facebook, 1 november 2023, https://www.facebook.com/PrimaryPresident.

Eensgezindheid en gelijkheid maken deel uit van priesterschapsbeginselen

Afbeelding
Amy A. Wright

‘Toen ik “Priesterschapsbeginselen” in het Algemeen handboek las, werden mijn hart en verstand vervuld met twee woorden: eensgezindheid en gelijkheid. Afgezien van de weergaloze gave van zijn eniggeboren Zoon, kan ik geen grotere manifestatie van Gods liefde voor zijn kinderen bedenken dan de onmetelijke zegeningen die zijn zoons en dochters door zijn heilige priesterschap ter beschikking staan.

‘“Gods priesterschapsmacht vloeit alle leden van de kerk toe – mannen en vrouwen – als ze de verbonden nakomen die ze met Hem hebben gesloten.” (Algemeen handboek: dienen in De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen, 3.5, Evangeliebibliotheek.)

‘Hoe is het Aäronisch priesterschap jou tot zegen?’

Zuster Amy A. Wright, eerste raadgeefster in het algemeen jeugdwerkpresidium, Facebook, 1 januari 2024, https://www.facebook.com/Primary1stCounselor.

We kunnen alle mensen in de kerk bewust ‘zien’

Afbeelding
Amy A. Wright

‘Dit […] verhaal van mijn lieve vriendin Kathryn Godderidge, lid van de algemene adviesraad van het jeugdwerk, heeft me diep geraakt:

‘“Mijn man en ik woonden met onze zoon en zijn gezin een avondmaalsdienst bij in Simpsonville (South Carolina, VS). Zijn vrouw was vroeg naar de kerk gegaan om orgel te spelen, en wij kwamen wat laat binnen met onze zoon en kleinkinderen, en vonden zitplaatsen achterin. We installeerden ons gauw en luisterden naar de orgelmuziek van de openingslofzang. Toen ontdekten we dat ons 2-jarige kleinzoontje zijn favoriete verrekijker bij zich had. Hij begon die te gebruiken om de aanwezigen zorgvuldig af te speuren, en toen we hem ertoe probeerden te brengen hem weg te stoppen, protesteerde hij: ‘Ik moet mama aan het orgel zien!’

‘“Wat een schattige uiting van liefdevol verlangen van een kleine jongen naar zijn moeder!

‘“O, namen we maar allemaal onze eigen ‘verrekijker’ mee om niet alleen te ontdekken wat ons vreugde brengt, maar ook om elkaar echt te zien als we op zondag samenkomen en aanbidden.”

‘“‘Zien’ we bij onze voorbereiding op de avondmaalsdienst bewust alle aanwezigen in de kerk? ‘Zien’ we onze dierbare kinderen, jongeren en jonge alleenstaande volwassenen als essentiële deelnemers aan dit grote werk? ‘Zien’ we ze als verbondsleden met een unieke rol in de opbouw van Gods koninkrijk?

‘“Ik getuig dat als we alle leden van de gemeente of wijk beginnen te ‘zien’ en met hen omgaan, onze aanbidding op de sabbat vreugdevoller, heiliger en meer op Jezus Christus gericht zal worden.”’

Zuster Amy A. Wright, eerste raadgeefster in het algemeen jeugdwerkpresidium, Facebook, 19 februari 2024, https://www.facebook.com/Primary1stCounselor.

Afdrukken