Liahona
Ykseys – ”Olkoon teillä yksi sydän ja yksi mieli”
Lokakuu 2024


Julkaistaan vain sähköisenä: Kirkon johtohenkilöiden opetuksia sosiaalisessa mediassa

Ykseys – ”Olkoon teillä yksi sydän ja yksi mieli”

Katso, mitä elävät profeetat ja muut kirkon johtohenkilöt ovat opettaneet sosiaalisessa mediassa ykseydestä.

Kuva
Jeesus Kristus näyttää nefiläisille kätensä

Kirkkona meitä on siunattu, kun meillä on jäseniä erilaisista taustoista ja olosuhteista. Taivaallinen Isä on siunannut meitä jokaista ainutlaatuisilla ominaisuuksilla, lahjoilla ja kyvyillä, ja juuri se tekee Jeesuksen Kristuksen kirkosta niin kauniin. Kaikkine eroavuuksinemmekin Herra on antanut meille käskyn: ”Olkaa yhtä; ja ellette te ole yhtä, te ette ole minun” (OL 38:27). Vaikka me emme voi eikä meidän pitäisikään olla samanlaisia, me voimme olla yhtä, kun pyrimme liittymään yhteen ja elämään Jeesuksen Kristuksen evankeliumin mukaan.

Presidentti Russell M. Nelson on opettanut: ”Myöhemmässä rukouksessa Jeesus liitti mukaan pyynnön ykseydestä. ’Isä’, Hän sanoi, ’minä rukoilen sinua heidän puolestaan – – että he uskoisivat minuun, niin että minä olisin heissä niin kuin sinä, Isä, olet minussa, jotta me olisimme yhtä.’[3. Nefi 19:23.] Mekin voimme rukoilla ykseyttä. Me voimme rukoilla, että olisimme yhtä sydämeltä ja mieleltä Herran voideltujen ja rakkaittemme kanssa. Voimme rukoilla keskinäistä ymmärtämystä ja arvonantoa itsemme ja naapureittemme välille. Jos todella välitämme toisista, meidän pitäisi rukoilla heidän puolestaan [ks. Matt. 5:44]. ’Rukoilkaa toistenne puolesta’, opetti Jaakob, sillä ’vanhurskaan rukous on voimallinen ja saa paljon aikaan.’ [Jaak. 5:16].”

Kirkon johtohenkilöt ovat puhuneet yleiskonferenssissa ykseydestä. He ovat puhuneet näistä aiheista myös sosiaalisessa mediassa, kuten seuraavat esimerkit osoittavat:

Ykseys on voimallinen todistus Vapahtajan vaikutuksesta

Kuva
Dieter F. Uchtdorf

”Kun luen pyhiä kirjoituksia, minuun tekee vaikutuksen se, kuinka paljon Vapahtajan työ liittyy ihmisten yhteen tuomiseen. Juutalaiset ja pakanat, publikaanit ja kalastajat, miehet ja naiset.

Ykseys on voimallinen todistus Vapahtajan vaikutuksesta. Jeesus Kristus julisti, että maailma uskoisi Häneen, kun se näkisi Hänen palvelijoidensa ykseyden. Ehkä useammat ihmiset maailmassa saisivat todistuksen Jeesuksesta Kristuksesta ja Hänen kirkostaan, jos he näkisivät enemmän ykseyttä meidän, Hänen opetuslastensa, keskuudessa.

Yhtenäisyys, johon pyrimme, ei ole sitä, että kaikki näkevät asiat samalla tavalla. Se on sitä, että kaikki katsovat samaan suuntaan – kohti Jeesusta Kristusta. Eivät yhteiset kokemuksemme tai taustamme yhdistä meitä. Kyse on yhteisestä tavoitteestamme. Me olemme yhtä, emme sen vuoksi, missä olemme olleet, vaan sen vuoksi, minne pyrimme menemään – emme sen vuoksi, keitä me olemme, vaan sen vuoksi, millaisiksi me pyrimme tulemaan.

Tietenkin täydellinen esimerkkimme ykseyden tavoittelussa on Vapahtajamme Jeesus Kristus. Hänen sovitusuhrinsa ansiosta kaikki Jumalan lapset voivat olla iankaikkisesti siunattuja.

Vapahtajan kirkon vakiinnuttamiseen liittyvät haasteet edellyttävät monia näkökulmia, mutta kaiken silmämääränä on oltava taivaallisen Isän ja Jeesuksen Kristuksen kunnia.”

Vanhin Dieter F. Uchtdorf kahdentoista apostolin koorumista, Facebook, 23. kesäkuuta 2023, facebook.com/dieterf.uchtdorf.

Arvostakaamme ainutlaatuisuutta, jota jokainen henkilö, naapuri ja ystävä tarjoaa

Kuva
Quentin L. Cook

”Pudistelin pölyt hatustani, jotta voisin tervehtiä suurlähettiläitä ja diplomaatteja eri puolilta maailmaa äskettäisessä lännenelokuvateemaisessa tapaamisessa. Tämä suurenmoinen tapahtuma sai minut tuntemaan kiitollisuutta sekä ystävyyssuhteista, joita olemme luoneet vuosien varrella, että uusista suhteista, joita rakennamme edelleen.

Meillä on erilaiset kulttuuriset, kielelliset ja uskonnolliset taustat. Arvostakaamme ainutlaatuisuutta, jota jokainen ihminen, naapuri ja ystävä tarjoaa meille veljinä ja sisarina, joita me todella olemme.

’Te ette siis enää ole vieraita ja muukalaisia, vaan kuulutte Jumalan perheeseen, samaan kansaan kuin pyhät’ (Ef. 2:19).”

Vanhin Quentin L. Cook kahdentoista apostolin koorumista, Facebook, 3. marraskuuta 2023, facebook.com/quentin.lcook.

Meidän on määrä tulla yhdeksi Kristuksen ruumiissa

Kuva
D. Todd Christofferson

”Yksi niistä syistä, joiden vuoksi Jeesus Kristus perusti kirkon, oman kirkkonsa, oli antaa meille kokemusta muiden rakastamisesta oppiaksemme, mitä Kristuksen kaltainen rakkaus kannustimena tarkoittaa käytännössä.

Kirkon paikallisten yksiköiden järjestäminen maantieteellisen sijainnin perusteella on nerokasta. Me emme valitse seurakuntaa sen perusteella, keistä pidämme tai keiden kanssa haluamme olla. Seurakunnat valitaan meille järkevän maantieteellisen alueen perusteella, ja me opimme elämään ihmisten kanssa, jotka saattavat hyvinkin olla erilaisia taustaltaan, mieltymyksiltään ja mielipiteiltään, sekä palvelemaan ja rakastamaan heitä.

Joitakin saatamme pitää jopa hieman pisteliäinä, mutta meidän on määrä tulla yhdeksi Kristuksen ruumiissa. Pyyntöni on, että me katsoisimme ajatuksissamme ja teoissamme Jeesukseen Kristukseen, jotta täyttyisimme Kristuksen puhtaalla rakkaudella, jonka Jumala suo ’kaikille Poikansa Jeesuksen Kristuksen tosi seuraajille’ (Moroni 7:48).”

Vanhin D. Todd Christofferson kahdentoista apostolin koorumista, Facebook, 30. marraskuuta 2023, facebook.com/dtodd.christofferson.

Temppeli voi tuoda ykseyttä sydämeen ja mieleen

Kuva
Gary E. Stevenson

”Jos toivomme tuntevamme Herran Henkeä, meidän täytyy viettää aikaa paikoissa, joissa Hänen Henkensä voi helposti olla.

Kaikkein pyhimpiä paikkoja, missä voimme olla, ovat Herran temppelit. Tänä viikonloppuna minulla oli erityinen ilo liittyä Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon jäsenten joukkoon Japanissa, kun vihin Okinawan temppelin siellä.

Saatatte tietää, että Japanilla on erityinen paikka sydämessäni. Vierailu tuntuu aina kotiinpaluulta. Sen lisäksi että vuosikymmeniä sitten nuorena miehenä palvelin Jeesuksen Kristuksen kirkon lähetyssaarnaajana Japanissa, Lesa ja minä palvelimme lähetystyönjohtajina ja myöhemmin Aasian pohjoisen vyöhykkeen johtokunnassa. Perheemme on asunut Japanissa yhteensä seitsemän vuotta.

Yksi tämän temppelin merkittävistä puolista on se, että se palvelee sekä japaninkielistä Okinawan vaarnaa että englanninkielistä Okinawan sotilaspiiriä.

On kerrassaan merkittävää ajatella kummankin ryhmän historiaa ja nähdä niiden kokoontuvan yhteen palvelemaan Herraa temppelissä.

Tämän temppelin ansiosta Jeesuksen Kristuksen kirkon okinawalaisilla jäsenillä on mahdollisuus kunnioittaa esivanhempiaan – myös niitä monia, jotka kuolivat ennenaikaisesti sodan vuoksi.

Niille, jotka asuvat Okinawassa – ja meille kaikille – temppeli voi tuoda rauhaa, lohtua ja sydämen ja mielen ykseyttä sekä kunnioitusta ja kiintymystä edesmenneitä esivanhempiamme kohtaan.”

Vanhin Gary E. Stevenson kahdentoista apostolin koorumista, Facebook, 12. marraskuuta 2023, facebook.com/stevenson.gary.e.

Me kuljemme eteenpäin Jumalan lapsina

Kuva
Ulisses Soares

Iguassujoki virtaa Etelä-Brasilian halki ja laskee tasangolle muodostaen sarjan vesiputouksia, jotka tunnetaan maailmanlaajuisesti nimellä Iguassun putoukset – yksi Jumalan kauneimmista ja vaikuttavimmista luomuksista maan päällä. Valtava vesimäärä virtaa yhtenä ainoana jokena ja jakaantuu sitten muodostaen satoja vertaansa vailla olevia vesiputouksia.

Vertauskuvallisesti sanottuna tämä ilmiömäinen sarja vesiputouksia kuvastaa Jumalan perhettä maan päällä, sillä meillä on sama hengellinen alkuperä ja olemus, joka on peräisin jumalallisesta perinnöstämme ja sukulaisuudestamme.

Jokainen meistä virtaa kuitenkin eri kulttuurissa, etnisyydessä ja kansallisuudessa, ja meillä on erilaisia mielipiteitä, kokemuksia ja tunteita. Siitä huolimatta kuljemme eteenpäin Jumalan lapsina ja veljinä ja sisarina Kristuksessa menettämättä jumalallista yhteyttämme, joka tekee meistä ainutlaatuisen kansan ja rakkaan yhteisön.

Saattakaamme sydämemme ja mielemme sopusointuun sen tiedon ja todistuksen kanssa, että me olemme kaikki samanarvoisia Jumalan edessä, että meille kaikille on annettu täysin samat iankaikkiset mahdollisuudet ja perintö.

Nauttikaamme enemmän välillämme olevasta hengellisestä sukulaisuudesta ja arvostakaamme niitä erilaisia ominaisuuksia ja moninaisia lahjoja, joita meillä kaikilla on. Jos teemme niin, lupaan teille, että me virtaamme omalla tavallamme, kuten Iguassun putousten vesi, menettämättä jumalallista yhteyttämme, josta meidät tunnistetaan erityiseksi kansaksi, Kristuksen lapsiksi ja Jumalan valtakunnan perillisiksi.”

Vanhin Ulisses Soares kahdentoista apostolin koorumista, Facebook, 19. marraskuuta 2023, facebook.com/soares.u.

Taivaallinen Isä rakastaa kaikkia ihmisiä

Kuva
J. Anette Dennis

”Yksi Apuyhdistyksen johtavista periaatteista on työskennellä ykseydessä apua tarvitsevien auttamiseksi. Vuonna 2022 Apuyhdistyksen jäsenet kautta maailman auttoivat tässä työssä lukemattomin vapaaehtoistyötunnein ja lahjoituksin kirkon humanitaariseen työhön.

Viime vuonna kirkon naiset maalasivat huonekaluja auttaakseen pakolaisia, osallistuivat 483 hätäapuprojektiin eri puolilla maailmaa ja jopa tarpoivat mudassa toimittaakseen henkilökohtaisesti kipeästi kaivattuja tarvikkeita apua tarvitseville.

Sylwia, eräs kirkon jäsen Puolassa, tiivisti sisarten halun palvella täydellisesti: ’Tämä on luonnollista. Kun näemme ihmisiä, jotka tarvitsevat apua, niin autamme. – – Sillä ei ole väliä, onko kirkon jäsen vai ei. [Taivaallinen Isä] rakastaa kaikkia ihmisiä.’

Saat tietää lisää tutustumalla kirkon vuoden 2022 vuosikertomukseen avuntarpeessa olevien huolehtimisesta.”

Huom. Voit myös oppia lisää sivulta 2023 Summary: Caring for Those in Need.

Sisar J. Anette Dennis, ensimmäinen neuvonantaja Apuyhdistyksen ylimmässä johtokunnassa, Facebook, 4. huhtikuuta 2023, https://www.facebook.com/RS1stCounselor.

Tuntemamme ykseys avasi tien ilmoitukselle

Kuva
Susan H. Porter

”Kun kävelimme kappeleihin sekä San Diegossa että Nauvoossa, tunsimme jotakin. Tajusimme olevamme huoneessa, joka oli täynnä sisaria, ja he janosivat kovasti Vapahtajan rakkautta, parantumista ja apua. He panivat syrjään muut asiat, joita he olisivat voineet tehdä perjantai-iltana, ja kokoontuivat yhteen saamaan henkilökohtaista ilmoitusta.

Tunsimme ykseyttä Jumalan tyttärinä ja Apuyhdistyksen jäseninä, kun seisoimme yhdessä puhujakorokkeella käsivarret toistemme ympärillä. Noiden sisarten janoaminen ja uhrautuminen sekä ykseys, jota tunsimme Jumalan naisina, avasivat tien merkittäviin voiman ja ilmoituksen iltoihin. Siirsimme muistiinpanomme syrjään ja puhuimme sitä, mitä Herra pani sydämeemme. Luotimme siihen, että epätäydellisten sanojemme ja sanomiemme välityksellä Herra puhuisi jokaisen sisaren sydämeen yksilöllisesti. Hän ei koskaan menetä tilaisuutta rakastaa ja siunata tyttäriään, kun he kokoontuvat Hänen nimessään.

Kuinka yhteen kokoontuminen Jumalan naisina ja Apuyhdistyksen jäseninä on tuonut sinua lähemmäksi Vapahtajaa?”

Sisar Susan H. Porter, Alkeisyhdistyksen ylijohtaja, Facebook, 1. marraskuuta 2023, https://www.facebook.com/primarypresident.

Ykseys ja yhdenvertaisuus kuuluvat pappeuden periaatteisiin

Kuva
Amy A. Wright

”Kun luin Yleiskäsikirjasta lukua ’Pappeuden periaatteet’, sydämeni ja mieleni täyttyivät kahdella erityisellä sanalla: ykseys ja yhdenvertaisuus. Hänen ainosyntyisen Poikansa verratonta lahjaa lukuun ottamatta en voi kuvitella suurempaa osoitusta Jumalan rakkaudesta lapsiaan kohtaan kuin ne mittaamattomat siunaukset, jotka ovat yhtä lailla Hänen poikiensa ja tyttäriensä ulottuvilla Hänen pyhän pappeutensa ansiosta.

’Jumalan pappeuden voimaa virtaa kaikille kirkon jäsenille – naisille ja miehille – kun he pitävät liitot, joita he ovat solmineet Hänen kanssaan’ (Yleiskäsikirja: Palveleminen Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkossa, 3.5, Evankeliumiaiheinen kirjasto).

Kuinka pyhä pappeus on ollut siunauksena omassa elämässäsi?”

Sisar Amy A. Wright, ensimmäinen neuvonantaja Alkeisyhdistyksen ylimmässä johtokunnassa, Facebook, 1. tammikuuta 2024, https://www.facebook.com/primary1stcounselor.

Voimme tarkoituksella ”nähdä” kaikki ihmiset kirkossa

Kuva
Amy A. Wright

”Tämä – – rakkaan ystäväni Kathryn Godderidgen, Alkeisyhdistyksen ylimmän neuvoa-antavan neuvoston jäsenen, kertomus kosketti sydäntäni syvästi:

’Mieheni ja minä osallistuimme sakramenttikokoukseen poikamme ja hänen perheensä kanssa Simpsonvillessä Etelä-Carolinassa Yhdysvalloissa. Poikamme vaimo oli lähtenyt kirkkoon aikaisin soittamaan urkuja, ja me tulimme vähän myöhässä poikamme ja lapsenlastemme kanssa ja löysimme istumapaikat takaosasta. Asetuimme nopeasti aloillemme ja aloimme kuunnella alkulaulun urkumusiikkia, kun huomasimme, että kaksivuotias pojanpoikamme oli ottanut mukaansa lempikiikarinsa. Hän asetti ne silmilleen tutkiakseen tarkkaan seurakuntaa, ja kun yritimme saada hänet panemaan ne pois, hän vastusteli sanoen: ”Minun täytyy nähdä äiti soittamassa urkuja!”

Mikä suloinen rakkauden ja toiveen ilmaus pieneltä pojalta äitiään kohtaan!

Kunpa mekin ottaisimme omat ”kiikarimme” löytääksemme paitsi sen, mikä tuo meille iloa, myös todella nähdäksemme toisemme, kun kokoonnumme palvelemaan Jumalaa yhdessä sunnuntaina.’

Kun valmistaudumme sakramenttikokoukseen, ’näemmekö’ me tarkoituksella kaikki ihmiset seurakunnassa? ’Näemmekö’ me kallisarvoiset lapsemme, nuoremme ja nuoret naimattomat aikuisemme tämän suuren työn keskeisinä osallistujina? ’Näemmekö’ me heidät liittoon kuuluvina jäseninä, joilla on ainutlaatuinen rooli Jumalan valtakunnan rakentamisessa?

Todistan, että kun alamme ’nähdä’ kaikki seurakuntalaiset ja saada heidät mukaan, niin lepopäivän jumalanpalveluksestamme tulee iloisempi, pyhempi ja paremmin keskittynyt Jeesukseen Kristukseen.”

Sisar Amy A. Wright, ensimmäinen neuvonantaja Alkeisyhdistyksen ylimmässä johtokunnassa, Facebook, 19. helmikuuta 2024, https://www.facebook.com/primary1stcounselor.

Tulosta