Primärs lektionsböcker och samlingsstunden
December: Jag vet att Jesus Kristus kommer tillbaka igen


December

Jag vet att Jesus Kristus kommer tillbaka igen

”Men jag vet att min återlösare lever, och som den siste skall han träda fram över stoftet” (Job. 19:25).

Komplettera förslagen som ges här med egna idéer. Planera varje vecka sätt att (1) förklara läran, (2) hjälpa barnen förstå den och (3) hjälpa dem att tillämpa den i sitt liv. Fråga dig själv: ”Vad behöver barnen göra för att lära sig och hur kan jag hjälpa dem känna Anden?”

Vecka 1: Profeterna förutsåg att Jesus Kristus skulle komma till jorden.

Hjälp barnen förstå läran (läsa skriftställen): Visa bilder av Jesaja, Nephi, kung Benjamin, Abinadi, Alma och lamaniten Samuel från Evangeliebilder och bildpaketet i Primär 4. Dela in barnen i grupper och be varje grupp slå upp ett av följande skriftställen: (1) Jesaja 7:14; 9:6; (2) 1 Nephi 11:14–15, 20–21; (3) Mosiah 3:5–8; (4) Mosiah 15:1; (5) Alma 7:10–12; och (6) Helaman 14:1–3. Be barnen att titta efter vilken profet som talar och vem han profeterar om. Låt varje grupp visa bilden på profeten och berätta för de andra barnen vem han var och vad han sade. (För yngre barn kan du hjälpa sex barn att klä ut sig i enkla utklädningskläder för att föreställa de sex profeterna. Berätta kortfattat om varje profet och vad han sade angående Jesu Kristi födelse och mission.) Förklara att var och en av de här profeterna förutsade att Jesus Kristus skulle komma till jorden. Sjung ”Låt mig få höra om Jesus” (BS, s. 36). Vittna om att Jesus Kristus kom till jorden precis som profeterna förutsagt.

Vecka 2: Jesus Kristus ska komma till jorden igen.

Förklara läran: Visa en bild av Kristi andra ankomst (EB nr 66). Påminn barnen om att Jesus Kristus först kom till jorden som ett barn i Betlehem. Förklara att vi lär oss i skrifterna att han ska komma till jorden igen.

Hjälp barnen förstå läran (spela memory): Gör två par av följande skriftställehänvisningar. Matt. 16:27; Matt. 24:30, 36, 42; Apg. 1:9–11; L&F 36:8; L&F 45:57–59; L&F 88:95–98. Sätt lapparna med texten mot tavlan. Låt barnen turas om att välja två papperslappar. Vänd på lapparna för att se om de är ett par. Om de inte är det så vänder du på dem igen. Om de är ett par låter du lapparna sitta kvar och be barnen att slå upp det för att se vad det lär oss om Kristi andra ankomst. Fortsätt tills alla par är bildade.

Vecka 3: Jag ska förbereda mig för att bo hos min himmelske Fader och Jesus Kristus igen.

Förklara läran (leka en gissningslek): Låt två eller tre barn med enbart rörelser visa hur de förbereder sig för att gå och lägga sig, gå till kyrkan eller åka på en lång resa. Låt de andra barnen gissa vad de gör. Samtala med barnen om vad som skulle hända om vi inte förberedde oss för att göra de här sakerna. Förklara att en viktig sak vi borde förbereda oss för är att bo hos vår himmelske Fader och Jesus Kristus igen.

Bild
barn som med rörelser visar hur han/hon somnar

Intresseväckare som pantomimer kan användas för att skapa intresse och för att hjälpa barnen att fokusera sin uppmärksamhet på ämnet för lektionen. De som inte deltar engageras när de tittar på de andra barnen.

Hjälp barnen förstå läran (sjunga sånger): Sjung tredje versen i ”Jag är Guds lilla barn” (BS,2), och be barnen att lyssna efter hur vi kan förbereda oss för att bo hos vår himmelske Fader igen. Låt barnen ställa sig upp och sjunga frasen ”han lovat mig om jag gör rätt” igen. Förklara att vissa primärsånger påminner oss om saker vi kan göra för att förbereda oss för att bo hos vår himmelske Fader och Jesus Kristus igen (till exempel: ”Jag kan följa Guds plan” [BS, s. 86–87], ”Håll alla buden” [BS, s. 68–69], ”Vänlighet börjar inom mig” [BS, s. 83] och ”Ibland kan jag se regnbågen” [BS, s. 53]). Låt pianisten spela några toner från en av sångerna och be barnen gissa vilken sång det är. Låt barnen sjunga sången och ställa sig upp när de sjunger om ett sätt som de kan förbereda sig för att leva hos vår himmelske Fader. Gör samma sak med de andra sångerna.

Hjälp barnen tillämpa läran (rita): Be barnen fundera på hur de kan förbereda sig för att bo hos vår himmelske Fader och Jesus Kristus. Ge varje barn ett pappersark och låt dem rita av sin hand. Be dem sedan att på varje finger av den ritade handen skriva eller rita en sak som de kan göra för att förbereda sig. Be barnen välja en av sakerna att arbeta på under veckan. Tala om för dem att du kommer att be dem berätta om vad de gjorde nästa söndag.

Bild
barn som står och sjunger runt ett piano

Vecka 4: Jag har ett vittnesbörd om att jag är ett Guds barn.

Förklara läran (leka en gissningslek): Skriv på tavlan: ”Jag har ett __________________.” Säg till barnen att lyssna till följande ledtrådar och att ställa sig upp med armarna i kors när de tror att de kan fylla i luckan i texten:

  • Det får oss att känna oss glada eller varma inuti.

  • Den Helige Anden ger det till oss.

  • Det hjälper oss att vilja göra rätt val.

  • Vi kan dela med oss av det till andra när vi talar i Primär, på familjens hemafton och på faste- och vittnesbördsmötet.

Fråga: ”Vad är det här för något underbart?” Fyll i luckan i texten med ordet vittnesbörd och tala om för barnen att de kan få ett vittnesbörd om att de är Guds barn.

Att skriva ned en evangelieprincip hjälper barnen att komma ihåg den.

Hjälp barnen förstå läran (sjunga en sång): Låt barnen sjunga ”Jag är Guds lilla barn” (BS,2–3 och be dem tänka på hur de känner sig inuti när de sjunger. Be några elever berätta hur de kände sig. Förklara att de fina känslor som de kan ha känt kom från den Helige Anden, som talade om för dem att de verkligen är Guds barn. Förklara att när de vet att det är sant så har de fått ett vittnesbörd. Förklara att det finns många sätt att veta att vi är Guds barn. Fråga: ”Hur vet du att du är ett Guds barn?”

Hjälp barnen förstå läran (lyssna på vittnesbörd): Fråga barnen: ”Varför är det viktigt att ha ett vittnesbörd om att vi är Guds barn? Hur blir det lättare att göra goda val när vi har ett vittnesbörd?” Dela med dig av ditt vittnesbörd och inbjud några barn och vuxna att bära sina vittnesbörd om att vi alla är Guds barn.

Skriv ut