Primärs lektionsböcker och samlingsstunden
Oktober: Jag ska sprida evangeliet till alla Guds barn


Oktober

Jag ska sprida evangeliet till alla Guds barn

”Låt på samma sätt ert ljus lysa för människorna, så att de ser era goda gärningar och prisar er Fader i himlen” (Matt 5:16).

Komplettera förslagen som ges här med egna idéer. Planera varje vecka sätt att (1) förklara läran, (2) hjälpa barnen förstå den och (3) hjälpa dem att tillämpa den i sitt liv. Fråga dig själv: ”Vad behöver barnen göra för att lära sig och hur kan jag hjälpa dem känna Anden?”

Vecka 1: Jag kan vara missionär nu om jag lever efter evangeliet.

Förklara läran och hjälp barnen förstå (lyssna på en berättelse): Visa en bild av missionärer. Fråga barnen vad missionärerna gör. Dela med dig av följande berättelse eller en från Liahona: ”En dag knackade två missionärer på dörren till ett hem. En kvinna som hette fru Jansson kom och öppnade. Missionärerna berättade att de var från Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga. Fru Jansson bjöd in missionärerna och sade till dem att hon ville veta mer om kyrkan. … Fru Jansson berättade för missionärerna att hon tidigare bott granne med en familj som tillhörde kyrkan. Hon sade att barnen i den familjen alltid hade varit så artiga och vänliga. De var renhåriga mot alla och behandlade andras egendom med respekt. Fru Jansson sade att hon skulle vilja lära sig mer om en kyrka som lärde de här barnen att vara så goda och trevliga grannar” (Primär 2, s. 52). Fråga: ”På vilket sätt var barnen som bodde granne med fru Jansson missionärer?” Förklara att vi är missionärer när vi lever efter evangeliet. Be barnen säga med dig: ”Jag kan vara missionär nu om jag lever efter evangeliet”, och betona ordet nu.

Vecka 2: Jag kan vara missionär nu om jag lever efter evangeliet.

Hjälp barnen förstå läran (sjunga en sång och samtala om evangelieideal): Tillverka 13 kort med orden ”Mina evangelieideal” på. Dela ut några av korten till barnen och låt dem skicka korten mellan sig medan alla sjunger ”Jag skulle vilja vara missionär” (BS, s. 90). När sången tar slut låter du varje barn som håller i ett kort att högt läsa evangelieidealet och sedan berätta hur han eller hon kan vara missionär nu genom att leva efter det evangelieidealet. Upprepa och använd olika kort varje gång.

Bild
barn som sjunger

Barnen lär sig och kommer ihåg en lärdom lättare om de får sjunga om den. De lär sig också lättare om de får se en bild eller göra några rörelser i samband med musiken.

Hjälp barnen tillämpa läran (sätta upp mål): Be varje barn att välja ett evangelieideal som de ska försöka efterleva bättre under den närmsta veckan. Be dem skriva eller rita en bild av idealet på ett papper och titta på det varje dag, som en påminnelse. Be dem berätta om sina upplevelser under nästa lektion.

Vecka 3: Jag kan sprida evangeliet till släktingar och vänner.

Förklara läran (lyssna på en berättelse): Läs före Primär äldste Robert C. Oaks tal från oktoberkonferensen 2000, ”Hur vi kan dela med oss av evangeliet” (se Liahona, jan. 2001, s. 81–82). Återge berättelsen om apelsinjuicen för barnen. Förklara att evangeliet är mycket godare än apelsinjuice och att vi alla borde dela med oss av det till andra. Låt barnen säga: ”Jag kan sprida evangeliet till släktingar och vänner.”

Hjälp barnen förstå läran (lyssna på gästtalare): Be en missionär eller en återvänd missionär att tala om hur barnen kan sprida evangeliet till andra (till exempel vara goda förebilder, bjuda med vänner till Primär och bära sina vittnesbörd) och hur deras ansträngningar att sprida evangeliet hjälper deras himmelske Fader och missionärerna.

Hjälp barnen tillämpa läran (lyssna på en berättelse och dela tankar): Påminn barnen om att de kan vara missionärer nu. Berätta om ett tillfälle då du eller någon du känner har delat med sig av evangeliet. Be barnen stå upp en i taget och säga ett ord i meningen: ”Jag kan dela med mig av evangeliet.” Be barnet som säger ”evangeliet” att fundera på hur han eller hon kan sprida evangeliet till släkt eller vänner. Fortsätt så länge som tiden tillåter.

Vecka 4: Mitt vittnesbörd stärks när jag delar med mig av evangeliet.

Bild
en burk med vatten och karamellfärg

Åskådningsundervisning skapar intresse och fokuserar barnens uppmärksamhet på en evangelieprincip.

Förklara läran (se en åskådningsundervisning): Fyll en genomskinlig burk med vatten. Förklara att varje gång vi delar med oss av evangeliet blir vårt vittnesbörd starkare. Häll en droppe karamellfärg i burken. Ge några exempel på hur vi kan dela med oss av evangeliet, och häll i en droppe till av samma karamellfärg för varje exempel. Påpeka att på samma sätt som färgen blir starkare för varje droppe karamellfärg, blir vårt vittnesbörd starkare varje gång vi delar med oss av evangeliet.

Bild
skrivtavla

Hjälp barnen förstå läran (samtala om vittnesbörd): Lägg följande saker i en påse: en bild av Jesus Kristus, en bild av Joseph Smith, en bild av den nuvarande profeten, en Mormons bok och orden ”den sanna kyrkan”. Skriv ordet vittnesbördpå tavlan och fråga barnen vad ett vittnesbörd är. Diskutera deras svar. Återge följande berättelse: ”En ung flicka var rädd för att bära sitt vittnesbörd för att hon kände sig osäker på sina känslor. Men hon visste att det var viktigt, så en dag ställde hon sig modigt upp och bar sitt vittnesbörd och listade fem saker som hon trodde på. När hon var färdig kändes det bra och hon visste att hennes vittnesbörd hade blivit starkare.” Låt barnen ta reda på vilka fem saker hon hade ett vittnesbörd om genom att ta upp saker ur påsen som du har förberett. Samtala om varje föremål och sätt upp dem längst fram i klassrummet.

Hjälp barnen tillämpa läran (berätta om exempel): Låt varje barn ge ett exempel på hur han eller hon skulle kunna dela med sig av evangeliet. Varje gång ett barn nämner ett sätt häller du i en droppe karamellfärg i vattenburken för att visa att vårt vittnesbörd kan stärkas när vi delar med oss av evangeliet. (Om du har en stor Primär kan det vara bra att göra det här i grupper så att alla barn får möjlighet att delge sina tankar.)

Skriv ut