Primärs lektionsböcker och samlingsstunden
September: Jag ska tjäna Gud av allt mitt hjärta, all makt, själ och förmåga


September

Jag ska tjäna Gud av allt mitt hjärta, all min makt, själ, och förmåga

”Du skall älska Herren, din Gud, av allt ditt hjärta och all din makt, själ och förmåga, och du skall tjäna honom i Jesu Kristi namn” (L&F 59:5).

Komplettera förslagen som ges här med egna idéer. Planera varje vecka sätt att (1) förklara läran, (2) hjälpa barnen förstå den och (3) hjälpa dem att tillämpa den i sitt liv. Fråga dig själv: ”Vad behöver barnen göra för att lära sig och hur kan jag hjälpa dem känna Anden?”

Vecka 1: Jesus Kristus lärde oss hur vi kan tjäna andra.

Förklara läran (titta på bilder): Visa några bilder på när Jesus Kristus tjänar andra. Använd till exempel EB nr 41, 42, 46, 47 och 55. Be barnen beskriva vad som händer på varje bild. Påpeka att Jesus tjänar andra på varje bild. Skriv på tavlan: ”Jesus Kristus lärde oss hur vi kan tjäna andra.”

Hjälp barnen förstå läran (läsa skriftställen och framföra rollspel): Låt barnen turas om att spela upp ett av de behov som beskrivs i Matteus 25:35–36. Ett barn kan till exempel låtsas vara hungrig, törstig, en främling eller sjuk. Be de andra barnen att gissa vilket behov det handlar om och sedan spela upp hur de kan tjäna någon som har det behovet. Läs Matteus 25:35–40 tillsammans och be barnen att titta efter vem Jesus Kristus säger att vi tjänar när vi tjänar andra.

Bild
ett barn som låtsas vara hungrig

Hjälp barnen tillämpa läran: Ge barnen ett pappersark och be dem skriva namn eller rita bilder av personer som de kan tjäna, och hur de kan tjäna de här personerna. Uppmuntra dem att visa sina papper för sin familj hemma.

Vecka 2: Profeter och apostlar visar oss hur vi kan tjäna.

Förklara läran: Visa bilder av Mose, kung Benjamin, Joseph Smith och Thomas S. Monson. Berätta för barnen att de här profeterna, precis som alla profeter och apostlar, visar oss hur vi kan tjäna andra.

Hjälp barnen förstå läran (leka en gissningslek): Förbered ledtrådar för hur Mose, kung Benjamin, Joseph Smith och Thomas S. Monson visar oss hur vi kan tjäna. Några ledtrådar om president Monson skulle till exempel kunna vara: ”Jag besökte änkor i min församling regelbundet”, ”När jag var pojke gav jag en annan pojke en av mina älsklingsleksaker”, och ”Jag besöker ofta personer som ligger på sjukhus.” Du kan använda följande skriftställen för att förbereda ledtrådarna. Mose: 2 Mos. 2:16–17; 1 Nephi 17:24–29. Kung Benjamin: Mosiah 2:12–19. Joseph Smith: Joseph Smith — Historien 1:62, 67; L&F 135:3. Thomas S. Monson: Nordstjärnan, sep. 1994, s. 12–17; dec. 1995, s. 2–4; Liahona, nov. 2006, s. 56–59.

Välj tre barn att föreställa de här profeterna och be dem läsa upp ledtrådarna för de andra barnen. Be barnen att räcka upp handen när de tror att de vet vem profeten är. Be dem sedan att leta rätt på bilden av den profeten. Gör samma sak med de andra profeterna.

Bild
barn som är utklädda till profeter

Enkla utklädningskläder som mantlar och hattar kan göra dramatiseringen mer intressant. Dramatiseringar hjälper barnen att få en större förståelse av evangeliets principer och berättelser ur skrifterna.

Hjälp barnen tillämpa läran (lyssna på konferensen): Be barnen att titta på eller lyssna till generalkonferensen nästa månad. Uppmuntra dem att lyssna efter berättelser som handlar om att tjäna andra. Ge dem möjligheter att berätta vad de lärt sig.

Vecka 3 och 4: När jag tjänar andra, tjänar jag Gud.

Bild
barn som skriver på skrivtavlan

Förklara läran (lära sig ett skriftställe utantill): Hjälp barnen att lära sig den sista delen av Mosiah 2:17 utantill genom att skriva på tavlan: ”När ni är i era medmänniskors tjänst, är ni endast i er Guds tjänst.” Låt barnen upprepa meningen två eller tre gånger. Be ett barn sudda ut ett eller två ord och be barnen upprepa meningen igen. Fortsätt tills det inte finns några ord kvar på tavlan.

Hjälp barnen förstå (lyssna på praktikfall): Studera under bön president Dieter F. Uchtdorfs tal från 2010 års aprilkonferens ”Ni är mina händer” (se Liahona, maj 2010, 68–70, 75). Fråga barnen hur vi tjänar Gud när vi tjänar människor i vår omgivning (vi gör det som han hade gjort om han hade varit här). Återge en berättelse om eller en personlig erfarenhet av tjänande och förklara hur den välsignade både givaren och mottagaren. (Du kan hitta historier om tjänande i Liahona.) Förbered några praktikfall som hjälper barnen förstå hur de kan tjäna andra. Till exempel: ”Anna snubblade och föll på väg hem från skolan och hennes böcker och papper hamnade huller om buller på marken. David stannade för att hjälpa henne att plocka upp böckerna.” ”Marias granne kämpade med att försöka bära in matkassar i huset medan hennes bebis skrek. Maria hjälpte henne att bära in matkassarna.” Be barnen spela upp de här praktikfallen och att tala om vem som blev betjänad (både mottagaren av tjänsten och Gud).

Hjälp barnen förstå läran (spela memory): Leta fram eller rita bilder av personer som barnen kan tjäna, såsom föräldrar, syskon, en mor- eller farförälder, en vän eller en granne. Gör kopior av de här bilderna och spela memory med dem. När ett barn får ett par, be då honom eller henne att ge ett exempel på hur man kan tjäna personen på bilden. Skriv upp barnens tankar på tavlan. För några förslag på hur man kan tjäna, se Primär 4, s. 166.

Bild
memory-spel

Lekar och spel gör lektionerna varierade, låter barnen samspela med varandra och förstärker den evangelieprincip som du undervisar om på ett roligt sätt.

Skriv ut