Verslaving
Stap 3: Vertrouwen in God


“Stap 3: Vertrouwen in God,” Verslavingsherstelprogramma: Leidraad verslavingsherstel en genezing (2005), 13–20

“Stap 3,” Verslavingsherstelprogramma, 13–20

Stap 3

Vertrouwen in God

Beginsel: Besluit uw wil en leven toe te vertrouwen aan de hoede van God, de eeuwige Vader, en zijn Zoon, Jezus Christus.

Stap 3 is de beslissende stap. In de eerste twee stappen werden we ons bewust wat we niet voor onszelf konden doen en wat God voor ons moest doen. En in stap 3 ontdekten we het enige dat wij voor God konden doen. We konden een besluit nemen om onszelf open te stellen voor Hem en ons hele leven — verleden, heden en toekomst — en onze wil aangaande ons leven aan Hem over te geven. Stap 3 was onze vrije keuze. Het was de belangrijkste keuze die we ooit hadden gedaan.

Ouderling Neal A. Maxwell van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft ooit het volgende gezegd over deze uiterst belangrijke beslissing: ‘De onderwerping van onze wil is in feite het enige [persoonlijke] wat we op Gods altaar kunnen leggen. Dat is een harde leer, maar ze is waar. De vele andere dingen die we God geven, hoe aardig dat ook van ons is, zijn in feite zaken die Hij ons al heeft gegeven, die Hij ons dus eigenlijk heeft geleend. Maar als we ons beginnen te onderwerpen door onze eigen wil op te laten gaan in die van God, dan pas geven we Hem echt iets!’ (‘Insights from My Life’, Ensign, augustus 2000, p. 9.)

President Boyd K. Packer van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft zijn beslissing om zijn wil aan God over te geven, en de vrijheid die hij door die beslissing kreeg, als volgt beschreven: ‘Ik deed misschien wel de belangrijkste ontdekking van mijn leven, een die leidde tot mijn grootste voornemen ooit, toen ik eindelijk zo veel vertrouwen kreeg in God dat ik mijn keuzevrijheid aan Hem kon overgeven — zonder enige dwang of druk, volkomen vrijwillig en helemaal uit mijzelf, zonder bedrog, en zonder enige verwachting van meer dan slechts het voorrecht. Om in figuurlijke zin je keuzevrijheid, die waardevolle gave waarvan de Schriften zeggen dat die onmisbaar is voor het leven, aan te bieden en te zeggen: “Ik zal doen wat U zegt” betekent dat je er naderhand achter komt dat je ze daardoor juist in sterkere mate bezit.’ (Obedience, Brigham Young University Speeches of the Year [7 december 1971], p. 4.)

Toen wij stap 3 deden, zagen we in dat het waar was dat ons herstel veel meer door de Heer kwam dan door ons. Hij bewerkstelligde het wonder toen we Hem uitnodigden in ons leven. Stap 3 was een beslissing om toe te laten dat God ons herstelde en verloste. Het was een beslissing om Hem de leiding over ons leven te geven — waarbij we uiteraard in gedachten hielden dat Hij altijd onze keuzevrijheid respecteert. Zo besloten we ons leven in zijn handen te leggen door dit geestelijk georiënteerde herstelprogramma te blijven volgen.

Toen we voor het eerst herstelbijeenkomsten bijwoonden, voelden we ons misschien onder druk gezet of gedwongen om daar te zijn, maar om stap 3 te zetten, moesten we beslissen dat we zelf actie zouden ondernemen. We zagen in dat zo’n grote verandering in ons leven onze eigen beslissing moest zijn. Het ging er niet om wat onze ouders hadden gedaan, wat ze toen deden, noch om wat ze wilden. Het ging er ook niet om wat onze huwelijkspartner, familieleden of vrienden dachten, voelden, deden of niet deden. We zagen in dat wij bereidwillig moesten zijn om nuchter te blijven ongeacht wat anderen dachten of kozen. Onze bereidwilligheid was het stevige fundament dat ons herstel in evenwicht hield. Lezend in het Boek van Mormon ontdekten we in Alma 5:13 een krachtige uitspraak die stap 3 onderschreef: ‘Zij verootmoedigden zich en stelden hun vertrouwen in de ware en levende God.’

Toen we die stap deden, waren we doodsbang voor het onbekende. Wat zou er gebeuren als we ons verootmoedigden en ons leven en onze wil volledig aan God overgaven? Velen van ons hadden een erg moeilijke jeugd gehad en waren doodsbang om zo kwetsbaar als een klein kind te worden. We waren er door ervaringen uit het verleden van overtuigd dat een vast voornemen schier onmogelijk was gezien de gekte om ons heen in de wereld. We hadden al te veel mensen van hun voornemens zien af stappen. We hadden er zelf te veel laten schieten. Het beste dat sommigen onder ons konden doen, was proberen het advies van onze herstelde vrienden op te volgen: ‘Gebruik niet. Ga naar bijeenkomsten. Vraag hulp.’ Wie eerder al de stappen van herstel hadden gedaan, nodigden ons uit om te experimenteren met deze nieuwe levenswijze. Ze wachtten geduldig tot we bereid waren de deur een klein beetje open te doen voor God.

De Heer geeft ons dezelfde uitnodiging: ‘Ik sta aan de deur en Ik klop. Indien iemand naar mijn stem hoort en de deur opent, Ik zal bij hem binnenkomen en maaltijd met hem houden en hij met Mij’ (Openbaring 3:20).

Aanvankelijk waren onze pogingen belachelijk en aarzelend. We bleven de Heer vertrouwen schenken en het weer terugnemen. We maakten ons zorgen dat Hij misnoegd zou zijn wegens het feit dat we niet consequent waren en dat Hij zijn steun en liefde aan ons zou onttrekken. Maar dat deed Hij niet.

Geleidelijk aan stonden we de Heer toe om zijn geneeskracht te tonen en ons te laten zien hoe veilig het is om Hem te volgen. Uiteindelijk besefte ieder van ons dat we niet alleen onze verslaving op moesten geven, maar dat we ook onze hele wil en ons leven aan God moesten overgeven. Toen we dat deden, ondervonden we dat Hij geduldig onze onhandige pogingen aanvaardde om alles aan Hem over te geven.

Ons vermogen om verleiding te weerstaan, is nu geworteld in onze voortdurende onderwerping aan de wil van de Heer. Wij uiten onze behoefte aan de kracht die ons door de verzoening van de Heiland ter beschikking staat en wij beginnen te voelen dat die kracht ons sterkt tegen de volgende verleiding. Wij hebben geleerd om te leven naar de voorwaarden van de Heer.

Zoals ouderling Maxwell al opmerkte, is deze onderwerping aan de Heer een harde leer. Hij vereist dat wij ons aan het begin van elke dag opnieuw aan zijn wil wijden, en soms zelfs van uur tot uur of van moment tot moment. Zijn wij daartoe bereid, dan ondervinden wij de genade of de kracht die ons in staat stelt te doen wat wij zelf niet kunnen.

Voortdurend onderwerpen aan Gods wil vermindert conflicten en geeft ons leven meer zin. Kleinigheden zoals files brengen ons niet meer van streek. We zijn niet meer bang voor schuldeisers. We aanvaarden verantwoordelijkheid voor onze handelingen. We aanvaarden en behandelen anderen zoals we zelf behandeld willen worden, zoals de Heiland ons allemaal zou behandelen. Onze ogen, verstand en hart staan eindelijk open voor de waarheid dat het sterfelijk leven moeilijk is en dat het ons altijd verdriet en frustratie kan brengen, maar ook geluk.

We onderwerpen ons dagelijks opnieuw aan de Heer en zijn wil. Dat is wat de meesten onder ons bedoelen als we zeggen: ‘Eén dag tegelijk.’ We hebben besloten om de koppigheid en het egoïsme die ten grondslag lagen aan onze verslaving te laten varen en nog eens 24 uur te genieten van de rust en de kracht die we krijgen door op God te vertrouwen en op zijn goedheid, macht en liefde.

Actiestappen

Woon de avondmaalsdienst bij; overdenk en hernieuw de doopverbonden

Stap 3 doen en God in alles vertrouwen kan net zo zijn als een nieuwe bril opzetten en alles anders zien. Door uw beslissing om uw wil aan God over te geven, begint u de troost en de vreugde te voelen die u krijgt door uw streven en inzet om de wil van uw hemelse Vader te doen.

De doop en het avondmaal stellen uw liefde voor, en overgave aan, Jezus Christus voor. U sluit een verbond om zijn naam op u te nemen, Hem altijd indachtig te zijn, Hem te volgen en zijn geboden te onderhouden ‘opdat [u] zijn Geest altijd bij [u mag] hebben’ (Moroni 4:3; zie ook Moroni 5:2; LV 20:77, 79).

Bespreek uw verslaving en uw beslissing om de wil van God te volgen met uw bisschop of gemeentepresident. Doe uw best om elke week naar de avondmaalsdienst te gaan. Luister tijdens de dienst goed naar de avondmaalsgebeden en denk aan de gaven die u uw hemelse Vader aanbiedt. Neem u vervolgens opnieuw voor om zijn wil voor uw leven te aanvaarden en te volgen door aan het avondmaal deel te nemen, als uw bisschop of gemeentepresident dat goed vindt.

Maakt u vooruitgang in het herstelproces, dan merkt u dat u bereidwilliger wordt om het offer van de Heiland te erkennen. Vervolgens begint u te ervaren dat het echt waar is dat ‘geen ding zal bij God onmogelijk zijn’ (SV, Lucas 1:37).

Besluit op God te vertrouwen en Hem te gehoorzamen; verander wat u kunt veranderen; aanvaard wat u niet kunt veranderen

Deze woorden — aangepast overgenomen uit ‘Serenity Prayer’ van Reinhold Niebuhr — kunnen u helpen om te beslissen God te vertrouwen en Hem te gehoorzamen: ‘God, geef mij de sereniteit om de dingen te aanvaarden die ik niet kan veranderen, de moed om de dingen te veranderen die ik wél kan veranderen, en de wijsheid om het verschil te zien.’

Met sereniteit kunt u de realiteit van uw toestand aanvaarden als u erop vertrouwt dat God u kan helpen. Met sereniteit kunt u aanvaarden dat u weliswaar geen invloed hebt op de keuzes en daden van anderen, maar dat u wél kunt besluiten hoe u reageert op de situaties waar u in terecht komt.

Met moed kunt u besluiten om op uw Vader in de hemel te vertrouwen en naar zijn wil te handelen. U kunt uw wil en uw leven overlaten aan zijn goede zorgen. U kunt besluiten om te doen wat Hij vraagt en zijn geboden te onderhouden.

U kunt misschien niet alles in uw leven veranderen, maar u kunt wel uw bereidheid veranderen om op God te vertrouwen en Hem te gehoorzamen. Leert u op Hem vertrouwen, dan zult u inzien dat het zijn plan voor u is om te volgen wat Alma ‘het grote plan van geluk’ noemt (Alma 42:8). Zelfs in beproevingen en moeilijkheden zult u ondervinden dat de Heer ‘alle dingen doet medewerken ten goede voor hen, die God liefhebben’ (Romeinen 8:28) en zijn geboden onderhouden (zie ook LV 90:24; 98:3; 100:15; 105:40).

Studie en begrip

De volgende schriffteksten kunnen u helpen bij stap 3. Gebruik de teksten en de vragen bij het mediteren, studeren en schrijven. Denk eraan dat u eerlijk en concreet bent bij het schrijven.

In overeenstemming met de wil Gods

‘Verzoent u met de wil van God en niet met de wil van de duivel en het vlees; en bedenkt, wanneer gij met God zijt verzoend, dat gij alleen in en door de genade Gods wordt behouden’ (2 Nephi 10:24).

  • Bedenk wat het inhoudt om in harmonie met Gods wil te leven. Bedenk hoe zijn kracht u kan helpen als u zich tot Hem wendt. Hoe vindt u het om God richting te laten geven aan uw leven?

  • Wat weerhoudt u ervan om Hem dat te laten doen?

U onderwerpen aan de wil van God

‘En nu geschiedde het dat de lasten die Alma en zijn broeders waren opgelegd, licht werden gemaakt; ja, de Heer versterkte hen, zodat zij hun lasten met gemak konden dragen, en zij onderwierpen zich welgemoed en met geduld aan de gehele wil des Heren’ (Mosiah 24:15).

  • De Heer had de lasten van Alma en zijn volk kunnen wegnemen, maar in plaats daarvan sterkte Hij hen zodat zij ‘zodat zij hun lasten met gemak konden dragen’. Let op: ze klaagden niet, maar onderwierpen zich blijmoedig en geduldig aan de wil van de Heer. Schrijf over de ootmoed die nodig is om onmiddellijke verlichting te willen maar toch bereid te zijn om af te wachten terwijl een last geleidelijk aan lichter wordt gemaakt.

  • Wat houdt het in om u te onderwerpen aan God? Hoe doet u dat?

  • Hoe vindt u het om u bereidwillig te onderwerpen aan de tijdsindeling van de Heer voor uw verandering?

  • Hoe kunt u de moed opvatten om het te blijven proberen totdat u vrij bent van uw lasten?

Vasten en bidden

‘Niettemin vastten en baden zij dikwijls, en werden steeds sterker in hun ootmoed, en steeds onwrikbaarder in het geloof in Christus, waardoor hun ziel met vreugde en vertroosting werd vervuld, ja, zodat hun hart gereinigd en geheiligd werd, welke heiliging tot stand kwam door de overgave van hun hart aan God’ (Helaman 3:35).

  • In dit vers wordt een volk beschreven dat hun hart overgaf aan God. Hoe bent u door vasten beter in staat om uw hart over te geven aan God en u te onthouden van uw verslaving?

  • Bedenk hoe belangrijk het is om te bidden op momenten van verleiding. Schrijf op hoe u door gebed ootmoediger wordt en meer geloof in Christus krijgt.

  • Hoe sterk is uw bereidheid om uw hart over te geven aan God in plaats van u bij verleiding over te geven aan uw verslaving?

U voor God verootmoedigen

‘Hij bevrijdde hen, omdat zij zich voor zijn aangezicht verootmoedigden; en omdat zij Hem krachtig aanriepen, bevrijdde Hij hen uit hun knechtschap; en aldus werkt de Heer in alle omstandigheden met zijn macht onder de mensenkinderen en strekt de arm der barmhartigheid uit naar hen die hun vertrouwen in Hem stellen’ (Mosiah 29:20).

  • Wat weerhoudt u ervan God ‘krachtig aan te roepen’ om bevrijding volgens zijn wil?

  • Wat heeft u er in het verleden van weerhouden om dat te vragen?

  • Hoe kunt u leren om op God te vertrouwen?

  • U verootmoedigen is iets wat u besluit te doen. Satan kan proberen om u te laten geloven dat God misschien wel anderen heeft geholpen, maar dat Hij u niet zal helpen omdat u hulpeloos en hopeloos bent. Zie in dat dit een leugen is. In werkelijkheid bent u een kind van God. Hoe kunt u zich verootmoedigen als u dat inziet?

De keuze om aan uw herstel te beginnen

‘En nu wil ik dat gij ootmoedig zijt, en onderworpen en zachtmoedig, gezeggelijk, een en al geduld en lankmoedigheid, matig in alle dingen, te allen tijde nauwgezet in het onderhouden van de geboden Gods; dat gij om alle dingen vraagt die gij nodig hebt, zowel geestelijke als stoffelijke; en God altijd dankt voor alle dingen die gij ontvangt’ (Alma 7:23).

  • Stap 3 is een keuze. Herstel vindt plaats door Gods kracht, maar pas als u ervoor hebt gekozen Hem om hulp te vragen. Als u die beslissing neemt, gaan de kanalen open waardoor zijn kracht u toe kan vloeien. Bedenk dat ootmoed, geduld, zachtmoedigheid en dergelijke allemaal keuzes zijn. De laatste eigenschap die in de schrifttekst wordt genoemd, is dankbaarheid. Hoe draagt dankbaarheid bij aan ootmoed?

  • Welke andere eigenschappen noemt Alma?

  • Welke van die eigenschappen bezit u niet?

  • Welke kunt u meteen aan gaan werken? Wat kunt u doen om er meteen aan te beginnen?

Als een kind worden

‘Want de natuurlijke mens is een vijand van God, en is dat vanaf de val van Adam geweest, en zal dat voor eeuwig en altijd zijn, tenzij hij zich overgeeft aan de ingevingen van de Heilige Geest en de natuurlijke mens aflegt en een heilige wordt door de verzoening van Christus, de Heer, en wordt als een kind: onderworpen, zachtmoedig, ootmoedig, geduldig, vol liefde, gewillig zich te onderwerpen aan alles wat de Heer goeddunkt hem op te leggen, ja, zoals een kind zich aan zijn vader onderwerpt’ (Mosiah 3:19).

  • Velen van ons zijn liefdeloos behandeld door ouders of voogden. Daarom kan ‘als een kind worden’ moeilijk en zelfs beangstigend zijn. Als u onverwerkte problemen met een ouder hebt gehad, wat kunt u dan doen om uw gevoelens voor uw ouder te scheiden van die voor God?

  • Ook al hebt u problemen met uw aardse ouders, u kunt toch op uw hemelse Vader en de Heiland vertrouwen als volmaakte vaders. Waarom kunt u op uw hemelse Vader en de Heiland vertrouwen en uw leven overgeven aan Hen?

Communiceren met God

‘[Jezus] knielde neder en bad deze woorden: Vader, indien Gij wilt, neem deze beker van Mij weg; doch niet mijn wil, maar de uwe geschiede!’ (Lucas 22:41–42.)

  • In dit gebed toonde de Heiland zijn bereidheid om zich te onderwerpen aan de Vader. Hij sprak zijn verlangens uit maar voerde vervolgens de wil van zijn Vader uit. Bedenk wat een zegen het is om God over uw gevoelens te kunnen vertellen. Als u bedenkt dat Hij begrip heeft voor uw aarzeling, uw pijn of wat het ook is dat u voelt, hoe helpt u dat dan om te zeggen ‘uw wil geschiede’ en het te menen?

Afdrukken