Seminarie en instituut
Les 26: Aan God rekenschap afleggen


Les 26

Aan God rekenschap afleggen

Inleiding

Profeten en apostelen hebben gewaarschuwd dat ‘degenen die het verbond van huwelijkstrouw schenden, hun partner of kinderen mishandelen, of hun taken in het gezin niet nakomen, […] op een dag aan God rekenschap moeten afleggen.’ (‘Het gezin: een proclamatie aan de wereld’, Liahona, november 2010, 129.) Deze les verduidelijkt dat deze ernstige overtredingen van Gods wet in dit leven en in het hiernamaals gevolgen hebben. Ze benadrukt ook dat de verzoening van Jezus Christus de bekeerlijke ziel hoop en genezing biedt.

Achtergrondinformatie

Lessuggesties

Mattheüs 18:1–6; Leer en Verbonden 42:22–25; 93:39–44

Schending van het verbond van huwelijkstrouw, mishandeling, en taken in het gezin niet nakomen

Herinner de cursisten eraan dat ze in de vorige lessen over belangrijke gezinstaken geleerd hebben, waaronder: (1) man en vrouw dienen elkaar lief te hebben, (2) kinderen moeten in geloof en rechtschapenheid opgevoed worden, en (3) ouders behoren in de behoeften van hun gezin te voorzien.

  • Wat kan er in een gezin gebeuren als de huwelijkspartners of ouders die taken verwaarlozen?

Laat een cursist de achtste alinea van ‘Het gezin: een proclamatie aan de wereld’ voorlezen om te verduidelijken wat hedendaagse profeten over het belang van het nakomen van gezinstaken gezegd hebben. Benadruk dit beginsel: ‘Degenen die het verbond van huwelijkstrouw schenden, hun partner of kinderen mishandelen, of hun taken in het gezin niet nakomen, [moeten] op een dag aan God rekenschap afleggen.’

  • Wat betekent het dat mensen die deze overtredingen begaan aan God rekenschap moeten afleggen? (Op de dag des oordeels zullen we voor God staan en rekenschap moeten afleggen voor de zonden waarvan we ons niet bekeerd hebben; zie Openbaring 20:11–15; 2 Nephi 9:15–16.)

Toon het volgende citaat van ouderling Dennis B. Neuenschwander van de Zeventig:

Afbeelding
Ouderling Dennis B. Neuenschwander

‘Onze toerekenbaarheid aan God, onze Vader en Schepper, is een van de meest fundamentele lessen van het evangelie.’ (‘The Path of Growth’, Ensign, december 1999, 15.)

  • Hoe kunnen we door het beginsel van toerekenbaarheid aan God voor ons gedrag geestelijk groeien?

Zet de volgende woorden boven drie kolommen op het bord:

Het verbond van huwelijkstrouw schenden

De huwelijkspartner of kinderen mishandelen

De taken in het gezin niet nakomen

Deel de klas op in drie groepen. Laat één groep Leer en Verbonden 42:22–25, een andere Mattheüs 18:1–6, en de laatste Leer en Verbonden 93:39–44 lezen. Vraag de cursisten om hun tekst in de juiste kolom op het bord te zetten. Laat ze ook zoeken naar woorden en zinsneden die aantonen dat die overtredingen ernstig zijn. Vraag de cursisten na verloop van tijd naar hun bevindingen. (Laat de cursisten antwoorden en zet de tekstverwijzingen onder de juiste kolomkop.)

  • Uit welke woorden en zinsneden in deze teksten leren we over de ernstige aard van die overtredingen?

U kunt de kolomkoppen een voor een aanwijzen en de volgende vragen stellen. Zet de antwoorden van de cursisten onder de juiste kolomkop.

  • Welke houding of welk gedrag kan ertoe leiden dat iemand deze overtreding begaat? (Bij mishandeling kan dat bijvoorbeeld zijn: ongeduldig zijn met anderen, de neiging hebben om anderen te bekritiseren, en foute stereotypen over mannen en vrouwen geloven.)

  • Wat voor raad zou je iemand met zo’n houding of gedrag geven?

  • Hoe kan een lid van de kerk zo’n houding of gedrag veranderen? (Laat de cursisten antwoorden en verduidelijk dat als we evangeliebeginselen toepassen, zoals bekering, christelijk dienstbetoon, medeleven, geduld, en vergeving, we een beroep op de instaatstellende kracht van de verzoening kunnen doen.)

2 Korinthe 5:17–21

Hoop op bekering, vergeving en verandering

Getuig dat het evangelie van Jezus Christus het personen en gezinnen mogelijk maakt om te slagen en een goed leven te leiden. We maken echter allemaal verkeerde keuzes en die kunnen soms verstrekkende gevolgen voor onszelf en anderen hebben. Gelukkig is er hoop.

Leg uit dat sommige leden van de kerk het slachtoffer van anderen zijn — zoals een ontrouwe huwelijkspartner of een mishandelende huwelijkspartner of ouder — en dat ze zich afvragen wat ze aan hun situatie kunnen doen. Laat een cursist het volgende citaat van ouderling Richard G. Scott van het Quorum der Twaalf Apostelen voorlezen:

Afbeelding
Ouderling Richard G. Scott

‘Als u bent misbruikt, zal Satan u proberen te overtuigen dat er geen oplossing is. Hij weet echter heel goed dat die er wel is. Satan weet dat genezing komt door de niet-aflatende liefde van onze hemelse Vader voor elk van zijn kinderen. Hij weet ook dat de kracht van genezing deel uitmaakt van de verzoening van Jezus Christus. Hij stelt dan ook alles in het werk om u te scheiden van uw Vader en zijn Zoon. Laat Satan u niet overtuigen dat u niet te helpen bent.’ (‘De verwoestende gevolgen van mishandeling genezen’, Liahona, mei 2008, 41.)

  • Waarom probeert Satan slachtoffers van mishandeling te laten geloven dat er geen oplossing voor hun problemen is?

  • Wat kan het gevolg zijn als iemand gelooft dat er geen hoop of oplossing voor zijn of haar problemen is?

Lees de raad en het getuigenis van ouderling Richard G. Scott voor:

Afbeelding
Ouderling Richard G. Scott

‘Ik getuig dat ik slachtoffers ken van ernstige mishandeling die het zware proces van volledige genezing hebben doorgemaakt door de kracht van de verzoening. Nadat haar eigen problemen waren opgelost door haar geloof in de genezende kracht van de verzoening, vroeg een jonge vrouw die ernstig was misbruikt door haar vader om nog een gesprek met mij. Ze kwam terug met een ouder echtpaar. Ik kon merken dat ze veel van die twee mensen hield. Haar gezicht straalde van geluk. Zij begon met: “Ouderling Scott, dit is mijn vader. Ik hou van hem. Hij maakt zich zorgen over sommige dingen die in mijn vroege kindertijd zijn gebeurd. Ik heb er geen last meer van. Kunt u hem helpen?” Wat een krachtige bevestiging van de genezende macht van de Heiland! Zij leed niet meer onder de gevolgen van mishandeling omdat ze een juist begrip had van zijn verzoening, voldoende geloof had en zijn wet gehoorzaamde. Als u de verzoening nauwgezet bestudeert en geloof oefent dat Jezus Christus de macht heeft om te genezen, kunt u diezelfde vreugdevolle bevrijding ervaren. […]

‘Het genezingsproces kan beginnen met de hulp van een zorgzame bisschop of ringpresident of een wijze professionele hulpverlener. Als u een gebroken been had, zou u het toch ook niet zelf spalken? Bij ernstige mishandeling kan professionele hulp eveneens uitkomst bieden.” (‘De verwoestende gevolgen van mishandeling genezen’, 40–42.)

  • Hoe kan de geïnspireerde raad van ouderling Scott een slachtoffer van mishandeling helpen?

Toon het volgende citaat van president Boyd K. Packer (1924–2015) van het Quorum der Twaalf Apostelen en laat een cursist het voorlezen:

Afbeelding
President Boyd K. Packer

‘De barmhartigheid en genade van Jezus Christus zijn niet beperkt tot degenen die actief of passief zondigen, maar omvatten de belofte van eeuwige vrede aan allen die Hem en zijn leringen willen aanvaarden en volgen. Zijn barmhartigheid is de grote, genezende kracht, zelfs voor de getroffen onschuldigen.’ (‘De reden voor onze hoop’, Liahona, november 2014, 7.)

  • Hoe biedt de verzoening van Jezus Christus hoop en genezing? (Laat de cursisten antwoorden en verduidelijk dit beginsel: iedereen die Jezus Christus en zijn leringen volgt, kan dankzij zijn barmhartigheid en genade genezing en eeuwige vrede ontvangen.)

Lees samen 2 Korinthe 5:17–21 om de cursisten te leren dat de verzoening van Jezus Christus mensen kan helpen die anderen mishandelen of op een andere manier kwaad berokkenen.

  • Wat houdt het in om ‘een nieuwe schepping’ in Christus te worden? (Mogelijk antwoord: als wij ijverig Gods geboden onderhouden, zegent Hij ons met gaven van de Geest, die goddelijke eigenschappen zijn. Die gaven brengen fundamentele veranderingen in ons teweeg en we worden nieuwe schepselen die meer op God lijken.)

  • Hoe gebeurt dat volgens vers 21? (Jezus was vrij van zonde, maar Hij nam onze zonden op Zich, zodat wij op voorwaarde van bekering dankzij Hem rechtschapen kunnen worden. Hij werd een plaatsvervangend offer voor ons. Als we ons bekeren en zijn voorbeeld volgen, kunnen we een beroep op zijn kracht doen om nieuwe schepselen te worden.)

  • Wat betekent het woord verzoend in vers 18? (‘Verzoening is het proces waarmee de mens bevrijd wordt van zijn zondige staat en geestelijke duisternis, en waarmee hij teruggebracht wordt in een staat van harmonie en eenheid met de Godheid. Dankzij de verzoening zijn God en de mens geen vijanden meer.’ [Bruce R. McConkie, Doctrinal New Testament Commentary, 3 delen (1965–1973), deel 2, 422.])

Vraag de cursisten of ze iemand kennen die de hoop en genezing van de verzoening van Jezus Christus ervaren heeft. Nodig een paar cursisten uit om er iets over te vertellen als ze zich er goed bij voelen en als de voorvallen niet te persoonlijk zijn.

Lees het volgende citaat voor van ouderling Jeffrey R. Holland van het Quorum der Twaalf Apostelen:

Afbeelding
Ouderling Jeffrey R. Holland

‘Ik weet niet of er iemand in dit grote publiek is die wellicht de boodschap van vergiffenis, vervat in [de gelijkenis van de arbeiders in de wijngaard; zie Mattheüs 20:1–15], nodig heeft, maar hoezeer u ook achterop bent geraakt, hoeveel kansen u ook denkt gemist te hebben, hoeveel fouten u ook denkt gemaakt te hebben, of hoezeer u ook denkt dat het u ontbreekt aan talent, of hoever u ook denkt weg te zijn van huis, familie en God, ik getuig tot u dat u niet buiten het bereik van de goddelijke liefde bent. Het is voor u niet mogelijk om verder in de duisternis weg te kruipen dan het oneindige licht van Christus’ verzoening kan schijnen. […]

‘Als u dus verbonden hebt gesloten, kom die dan na. Als u geen verbonden hebt gesloten, sluit ze dan. Als u ze wel hebt gesloten en ze hebt gebroken, bekeer u dan en herstel ze. Het is nooit te laat zolang de Meester van de wijngaard zegt dat er tijd is. Luister alstublieft naar de ingevingen van de Heilige Geest die u nu, op dit moment, influistert dat u het zoenoffer van de Heer Jezus Christus dient te aanvaarden om de vruchten te kunnen plukken van zijn arbeid.’ (‘De arbeiders in de wijngaard’, Liahona, mei 2012, 33.)

Nodig de cursisten uit om op te schrijven wat de Heilige Geest vandaag tot hen bevestigd heeft.

Leesstof voor de cursisten

Afdrukken