Seminarie en instituut
Les 15: Het eeuwig huwelijk


Les 15

Het eeuwig huwelijk

Inleiding

Het eeuwig huwelijk is essentieel voor de verhoging in de hoogste graad van het celestiale koninkrijk, en kan alleen bereikt worden als we in de tempel door een verzegelaar met het juiste gezag verzegeld worden en vervolgens de gesloten verbonden nakomen. Deze les bevestigt opnieuw dat met de juiste persoon, op de juiste plek en door het juiste gezag trouwen de belangrijkste beslissing is die we ooit zullen nemen.

Achtergrondinformatie

Lessuggesties

Leer en Verbonden 132:1–24

De leer van het eeuwig huwelijk

Leg uit dat vanaf de begindagen van de kerk het belang van het huwelijk benadrukt is. In de leer van het eeuwig huwelijk werd echter pas in het Nauvootijdperk door de profeet Joseph Smith onderwezen. Toon het volgende citaat van ouderling Parley P. Pratt (1807–1857) van het Quorum der Twaalf Apostelen, waarin hij beschrijft hoe hij zich voelde toen hij vernam dat het huwelijk eeuwig kon zijn. Vraag een cursist het voor te lezen:

Afbeelding
Ouderling Parley P. Pratt

‘Van [Joseph Smith] vernam ik dat mijn eigen lieve vrouw voor tijd en alle eeuwigheid aan mij verbonden kon worden. […] Van hem heb ik geleerd dat we die liefde kunnen ontwikkelen en er tot in de eeuwigheid in kunnen groeien en vooruitgang maken, terwijl het resultaat van ons eeuwig samenzijn nakomelingen zal zijn, zo talrijk als de sterren aan de hemel of het zand aan de oever van de zee. […] Ik had eerder liefgehad, maar ik wist niet waarom. Maar nu had ik lief — met een zuiverheid — een intensiteit van verheven gevoelens.’ (Autobiography of Parley P. Pratt, red. Parley P. Pratt jr. [1938], 297–298.)

  • Wat voor invloed had die nieuwe kennis op de gevoelens van ouderling Pratt voor zijn vrouw?

Leg uit dat veel van de leerstellingen van de Heer over het eeuwig huwelijk in Leer en Verbonden 132 staan. Vraag een cursist Leer en Verbonden 132:19 voor te lezen. Laat de klas meelezen en op de voorwaarden voor een eeuwig huwelijk letten.

  • Aan welke voorwaarden moet voldaan worden zodat een huwelijk eeuwig kan zijn? (De cursisten dienen het volgende te begrijpen: het huwelijk is eeuwig voor mensen die door Gods woord gehuwd zijn, van wie het huwelijk door de Heilige Geest der belofte verzegeld is, en die zich aan het verbond houden.)

  • Wat betekent ‘zich aan het verbond houden’? (De voorwaarden van het huwelijksverbond nakomen. Als een man en een vrouw een eeuwig huwelijk aangaan, doen ze elkaar en God plechtige beloften. Ze beloven dat ze eeuwig van elkaar zullen houden en elkaar met volledige trouw zullen dienen. Ze beloven God plechtig dat ze de voorwaarden van hun tempelverbonden zullen nakomen.)

  • Wat houdt het in om ‘door de Heilige Geest der belofte’ verzegeld te zijn? (U kunt uitleggen dat de Heilige Geest der belofte een van de titels van de Heilige Geest is. De Heilige Geest heeft veel titels, waaronder Trooster en Openbaarder. Elk van die titels verwijst naar een van zijn specifieke taken of functies.)

Om de titel Heilige Geest der belofte te verduidelijken, toont u het volgende citaat en vraagt u een cursist het voor te lezen:

‘De Heilige Geest is tevens de Heilige Geest der belofte (zie Handelingen 2:33). Hij bevestigt de rechtschapen handelingen, verordeningen en verbonden van de mensen als aanvaardbaar voor God. De Heilige Geest der belofte getuigt tot de Vader dat de heilsverordeningen op de juiste wijze zijn verricht en dat de bijbehorende verbonden zijn nagekomen. (Zie Gids bij de Schriften, ‘Heilige Geest der belofte’, scriptures.lds.org.)

  • Hoe verduidelijkt dit citaat dat er voor de verhoging meer nodig is dan alleen in de tempel verzegeld zijn? Wat is er nog meer vereist? (We moeten rechtschapen leven en alle heilsverordeningen trouw blijven, waaronder de doop, het avondmaal, priesterschapsordeningen en tempelverordeningen. Alleen als we getrouw blijven, getuigt de Heilige Geest tot de Vader dat we onze verbonden nakomen.)

Om het eeuwig huwelijk te verduidelijken kunt u aan de hand van het volgende schema het eeuwig en burgerlijk huwelijk met elkaar vergelijken. Zet dit schema op het bord:

Afbeelding
marriage diagram

Deel de klas op in tweetallen. Laat de ene cursist Leer en Verbonden 132:15–18 en de andere Leer en Verbonden 132:19–24 bestuderen. Laat de cursisten op woorden en zinsneden letten die de omstandigheden van een burgerlijk huwelijk en de zegeningen van een eeuwig huwelijk beschrijven.

Vraag de cursisten na verloop van tijd hun bevindingen aan elkaar te vertellen. Vraag dan:

  • Hoe verschillen na de dood de omstandigheden van wie een burgerlijk huwelijk heeft met die van wie een eeuwig huwelijk heeft? (U kunt de antwoorden van de cursisten in het schema op het bord zetten. U kunt uitleggen dat de omstandigheden in de verzen 20–24 vergelijkbaar zijn met de beloofde zegeningen van het verbond van Abraham [zie Genesis 17:1–7; 22:17].)

Als antwoord op deze vraag kunt u het volgende citaat van ouderling Cree‑L Kofford van de Zeventig voorlezen:

Afbeelding
Elder Cree-L Kofford

‘Het gezag voor de beloften in een celestiaal huwelijk komt van God, en als u die beloften niet nakomt, komen de gevolgen ook van God. In een burgerlijk huwelijk is het gezag voor de beloften tussen de bruid en bruidegom hun integriteit. Daar blijft het bij. Het kan niets meer zijn. Het gezag komt van de mens en niet van God.’ (‘Marriage in the Lord’s Way, Part One’, Ensign, juni 1998, 9.)

  • Waar denk je aan als je de omstandigheden op het bord vergelijkt?

  • Wat voor zegeningen heb je gezien in het gezin van mensen die in de tempel getrouwd zijn en ernaar streven hun verbonden na te komen? Wat doen die echtparen om hun verbonden na te komen? (U kunt tijdens de bespreking dit citaat over het huwelijk van ouderling L. Whitney Clayton van de Zeventig voorlezen: ‘Geen enkele andere relatie [kan] zoveel vreugde geven, zoveel goeds [teweegbrengen] of zoveel persoonlijke ontwikkeling […] opleveren.’ [‘Het huwelijk: kijken en leren’, Liahona, mei 2013, 83.])

Leg uit dat Leer en Verbonden 132 ook instructies van de Heer over het meervoudig huwelijk bevat. De Heer gaf de heiligen het gebod van het meervoudig huwelijk als onderdeel van de herstelling van alle dingen (zie Handelingen 3:21; LV 132:45). Leden van de kerk leefden die wet tot 1890 na, toen de Heer aan president Wilford Woodruff openbaarde dat Hij dat niet meer van de leden vereiste. Laat een cursist het volgende citaat van president Gordon B. Hinckley (1910–2008) voorlezen om het standpunt van de kerk inzake het meervoudig huwelijk in deze tijd te verduidelijken:

Afbeelding
President Gordon B. Hinckley

‘Als wij erachter komen dat een van onze leden een meervoudig huwelijk heeft, wordt hij of zij geëxcommuniceerd, de zwaarste straf die de kerk kan opleggen. […] Meer dan een eeuw geleden heeft God duidelijk aan zijn profeet Wilford Woodruff geopenbaard dat het meervoudig huwelijk afgeschaft moest worden, wat inhoudt dat het nu tegen Gods wet is. Zelfs in landen waar de burgerlijke wet of de godsdienstige wetten het meervoudig huwelijk toelaten, leert de kerk dat het huwelijk monogaam moet zijn, en accepteert men geen nieuwe leden met een meervoudig huwelijk.’ (‘What Are People Asking about Us? Ensign, november 1998, 71–72.)

Als de cursisten vragen over het meervoudig huwelijk hebben, verwijst u ze naar Gospel Topics, ‘Plural Marriage in The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints’, lds.org/topics.

Leer en Verbonden 131:1–4

Hoe belangrijk het is om voor een eeuwig huwelijk te kiezen

Laat een cursist Leer en Verbonden 131:1–4 voorlezen. Vraag de klas op te zoeken waarom het belangrijk is dat we trouwen op de manier die de Heer geboden heeft.

  • Wat voor zegeningen ontvangen we als we het nieuw en eeuwigdurend huwelijksverbond aangaan? (Zorg ervoor dat de cursisten dit beginsel begrijpen: als we het nieuw en eeuwigdurend huwelijksverbond aangaan, kunnen we in de hoogste graad van het celestiale koninkrijk verhoogd worden. Leg uit dat nieuw in deze context betekent dat dit verbond in deze bedeling opnieuw hersteld is. Het woord eeuwigdurend betekent dat dit verbond altijd in stand blijft en dat het in de voorsterfelijke wereld als onderdeel van het heilsplan is ingesteld. Het is sinds Adam onderdeel van het evangelie van Jezus Christus. Over het woord vermeerdering heeft de profeet Joseph Smith gezegd dat wie de hoogste graad van het celestiale koninkrijk beërft, ‘zich zal blijven vermenigvuldigen en kinderen in de celestiale heerlijkheid hebben.’ [In History of the Church, deel 5, 391.])

Toon de volgende citaten van ouderling Russell M. Nelson en vraag een cursist ze voor te lezen:

Afbeelding
Ouderling Russell M. Nelson

‘[Verlossing] betekent verlost worden van de lichamelijke en de geestelijke dood. […] [Verhoging] betekent de hoogste staat van geluk en heerlijkheid in de celestiale sfeer halen.’ (‘Heil en verhoging’, Liahona, mei 2008, 8.)

‘Verlossing mag dan een individuele kwestie zijn, maar verhoging is een gezinsaangelegenheid. Alleen wie in de tempel zijn getrouwd en hun huwelijk door de Heilige Geest der belofte hebben laten verzegelen, blijven na de dood elkaars huwelijkspartner en ontvangen de hoogste heerlijkheidsgraad, oftewel verhoging.’ (‘Het celestiale huwelijk’, Liahona, november 2008, 92.)

  • Waarom is het eeuwig huwelijk zo belangrijk? (Als de Geest u ertoe aanzet, kunt u benadrukken dat er in deze tijd een slechte trend is om niet te trouwen omdat men bepaalde zaken zoals een carrière belangrijker vindt dan het vervullen van Gods plan. Door niet te trouwen, laten ze zegeningen aan hen voorbijgaan die God hun nu en in de eeuwigheid wil geven.)

  • Waarom geeft een tempelhuwelijk echtparen meer mogelijkheden tot geluk dan een burgerlijk huwelijk of ongehuwd samenwonen?

Alle heiligen zullen uiteindelijk de zegening van een eeuwig huwelijk genieten als ze volgens de normen leven. Laat een cursist het volgende citaat van president Howard W. Hunter (1907–95) voorlezen om dat te verduidelijken:

Afbeelding
President Howard W. Hunter

‘Geen enkele zegening, inclusief de zegening van een eeuwig huwelijk en gezin, zal de getrouwen ontzegd worden. Hoewel het wat langer kan duren — misschien zelfs tot na dit sterfelijke leven — tot sommigen deze zegening ontvangen, zal deze hun niet ontzegd worden.’ (‘The Church Is for All People’, Ensign, juni 1989, 76.)

  • Wie kent er mensen die in de tempel willen trouwen, maar daar nog geen gelegenheid toe gehad hebben? Hoe kan de belofte in de uitspraak van president Hunter die mensen helpen?

Vraag de cursisten tot slot een van deze of beide vragen schriftelijk te beantwoorden:

  • Wat voor beslissingen neem ik nu al die tot mijn verzegeling in de tempel kunnen leiden?

  • In welke opzichten moet ik veranderen of groeien om in de tempel te kunnen trouwen?

Vraag enkele cursisten wat ze doen om zich op een tempelhuwelijk voor te bereiden. Getuig dat als een man en vrouw de verbonden nakomen die ze bij hun tempelverzegeling gesloten hebben, ze eeuwig samen zullen zijn. Vertel hoe die kennis u tot zegen is.

Leesstof voor de cursisten

Afdrukken