2005
Et levende og ægte vidnesbyrd
August 2005


BUDSKAB FRA DET FØRSTE PRÆSIDENTSKAB

Et levende og ægte vidnesbyrd

Til vore møder synger vi ofte en af mine yndlingssalmer, »Fra Himlens høje hvælv«. Teksten er skrevet af Parley P. Pratt for mere end 150 år siden.1 Den repræsenterer hans fremstilling af en bemærkelsesværdig bogs mirakuløse fremkomst. Dette efterår er det præcis 176 år siden, at denne bog for første gang blev sat og trykt på en trykpresse i Palmyra i New York.

Det er inspirerende at erfare, hvordan Parley Pratt hørte om den bog, som han senere skrev denne salme om. I august 1830 rejste han som lægprædikant fra Ohio til det østlige New York. I Newark ved Erie-kanalen forlod han båden og vandrede 16 km ind i landet, hvor han mødte en baptistpræst, ved navn Hamlin. Denne fortalte ham »om en bog, en mærkelig bog, EN MEGET MÆRKELIG BOG! … Han sagde, at denne bog gav sig ud for oprindeligt at være skrevet enten på guld eller messingplader af en gren af Israels stammer, og at den skulle være fundet, og oversat af en ung mand i nærheden af Palmyra i staten New York, ved hjælp af åbenbaringer eller englebetjening. Jeg spurgte ham, hvor man kunne få fat i bogen. Han lovede, at jeg skulle få lov at læse i den næste dag, hjemme hos ham … Næste dag gik jeg hjem til ham, og for første gang så jeg ›MORMONS BOG‹ – denne bøgernes bog … som blev det vigtigste middel i Guds hænder, til at lede hele min fremtidige kurs i livet.

Jeg åbnede den med iver og læste titelbladet. Derpå læste jeg vidnesbyrdet af adskillige vidner i forbindelse med måden, hvorpå den var blevet fundet og oversat. Derefter begyndte jeg at læse dens indhold fra en ende af. Jeg læste hele dagen. Det var en byrde for mig at spise. Jeg havde ingen lyst til mad. Det var besværligt for mig at sove, da natten kom, for jeg ville hellere læse end sove.

Mens jeg læste, hvilede Herrens ånd over mig, og jeg vidste og forstod, at bogen var sand, på en lige så enkel og umiskendelig vis, som en mand forstår og ved at han eksisterer«2

Dengang var Parley Pratt 23 år. Læsningen af Mormons Bog påvirkede ham så dybt, at han snart blev døbt og medlem af Kirken, og han blev én af dens mest effektive og magtfulde forkæmpere. I løbet af sin tjenestegerning rejste han fra kyst til kyst i det nuværende USA, ind i Canada og til England. Han påbegyndte arbejdet på øerne i Stillehavet og var den første sidste dages hellige missionær, som satte foden på sydamerikansk jord. Da han i 1857 var missionær i Arkansas, blev han skudt ned bagfra og dræbt af en voldsmand. Han blev begravet ude på landet i nærheden af byen Alma, og på dette stille sted står hans gravsten – en afpudset granitblok. Teksten, til en af hans store profetiske salmer, er indgraveret i stenen, og i den har han fremsat sit syn på det værk, han var engageret i:

Nu dagen gryr, og mørkets magt

må vige fra den ganske jord,

Nu stråler lyset i sin pragt …

med herlighed fra Herren stor …

De mørke sky’r forsvinde vil,

og sandheds lys skal skinne ud.

Når vantro ej er mere til …

skal hele jorden prise Gud.3

Parley Pratts oplevelse med Mormons Bog var ikke enestående. Da den første udgave af bogen udkom, gik det første eksemplar fra hånd til hånd og blev læst, og stærke mænd og kvinder i hundredvis blev så dybt rørt, at de i årene derefter opgav alt, hvad de ejede for at følge budskabet, og i de følgende år var der ikke så få, der gav deres liv for det vidnesbyrd, de bar i deres hjerte, om sandheden af denne bemærkelsesværdige bog.

I dag, 176 år efter at den første udgave udkom, læses Mormons Bog i større omfang end nogensinde tidligere i dens historie. Mens der blev trykt 5000 eksemplarer af førsteudgaven, så distribueres der i dag omtrent 5.000.000 eksemplarer om året, og bogen eller uddrag af den trykkes for tiden på mere end 106 sprog.

Dens tiltrækningskraft er lige så tidløs som sandheden, lige så udbredt som menneskeheden. Det er den eneste bog, som indeholder et løfte om, at læseren ved guddommelig kraft og med vished kan få at vide, at den er sand.

Dens oprindelse er mirakuløs. Når beretningen om dens oprindelse fortælles til én, som ikke kender den, er den næsten ikke til at tro på. Men bogen er her, man kan holde den i sine hænder, man kan læse den. Ingen kan bestride dens eksistens. Enhver anstrengelse for at redegøre for dens oprindelse, udover Joseph Smiths beretning, har vist sig at mangle substans. Det er en optegnelse om det fordums Amerika. Den er den nye verdens hellige skrift, lige så sikkert som at Bibelen er den gamle verdens hellige skrift. Hvert værk omtaler det andet. De har hver især inspirationens ånd og kraft til at overbevise og omvende. Tilsammen bliver de til to vidner, som går hånd i hånd og vidner om at Jesus er Kristus, den levende Guds opstandne og levende Søn.

Mormons Bog er en optegnelse om nationer, som for længst er forsvundet. Men i sine beskrivelser af problemerne i nutidens samfund, er den lige så aktuel som morgenavisen, men med hensyn til hvordan disse problemer løses langt mere klart og inspirerende.

Jeg kender intet andet skrift, der med så stor tydelighed fortæller om de tragiske konsekvenser, der rammer de samfund, som følger en kurs, der er i modstrid med Guds befalinger. På dens sider følger vi beretningen om to forskellige civilisationer, der blomstrede i den vestlige verden. De begyndte hver for sig som en lille nation, hvor folket levede i frygt for Herren. Men med deres velstand fulgte voksende onder. Folk gav efter for ambitiøse og intrigante lederes rænker. Ledere som undertrykte dem med høje skatter, som beroligede dem med tomme løfter, og som tolererede – ja endog opmuntrede til løsagtigt og vellystigt levned, som førte dem ud i frygtelige krige, der resulterede i millioners død og i den endelige og totale udslettelse af to store civilisationer på to forskellige tidspunkter.

Ingen anden hellig skrift illustrerer så klart den kendsgerning, at når mennesker og nationer lever i frygt for Gud og er lydige mod hans befalinger, får de fremgang og vækst, men når de lader hånt om ham og hans ord, sker der et forfald, og hvis det ikke stoppes ved retfærdighed, vil det føre til afmagt og død. Mormons Bog bekræfter ordsproget i det Gamle Testamente: »Retfærdighed løfter et folk, som synd er folkenes skændsel« (Ordsp 14:34).

Himlens Gud talte til disse folk i Amerika gennem profeter, som fortalte dem, hvor de kunne finde virkelig tryghed: »Se, dette er et udvalgt land, og det folk, der besidder det, skal være fri for trældom, fangenskab og for alle andre folk under himlen, dersom de blot vil tjene landets Gud, som er Jesus Kristus« (Ether 2:12).

Samtidig med at Mormons Bog med stor kraft udtaler sig om spørgsmål vedrørende vores moderne samfund, så er dens budskab et storslående og gribende vidnesbyrd, om at Jesus er Kristus, den lovede Messias – Han, der vandrede på Palæstinas støvede veje, som helbredte de syge, underviste i frelsens lærdomme, døde på korset på Golgata og på tredjedagen kom frem fra graven og viste sig for mange. Før han steg til himmels, besøgte han folket i den vestlige verden, som han tidligere havde omtalt: »Og jeg har andre får, som ikke hører til denne fold; også dem bør jeg lede, og de skal høre min røst; og der skal blive én hjord, én hyrde« (Johannes 10:16)

Bibelen har i århundreder stået alene om at vidne om Jesus fra Nazaret og hans guddommelighed. Nu har vi desuden endnu et mægtigt vidne, som er fremkommet for at »overbevise jøder og ikke-jøder om, at Jesus er Kristus, den evige Gud, som åbenbarer sig for alle folk« (titelbladet i Mormons Bog).

Som tidligere nævnt er det på denne årstid præcis 176 år siden, at den første udgave af Mormon Bog, som var blevet oversat ved »Guds gave og kraft« (Mormons Bogs titelblad) blev sat og trykt på en lille trykpresse i Palmyra i delstaten New York. Udgivelsen var en forløber for organiseringen af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige, som fandt sted den 6. april 1830.

Vi studerede Mormon Bogs i Søndagsskolen sidste år. Ikke desto mindre vil jeg komme med en udfordring til Kirkens medlemmer over hele verden og vore venner overalt om at læse eller genlæse Mormons Bog. Hvis I vil læse lidt mere en halvandet kapitel om dagen, vil I kunne læse bogen færdig, inden året er omme. Hen mod slutningen af dens 239 kapitler finder I en udfordring, som profeten Moroni skrev, da han fuldførte sit værk for næsten 16 århundreder siden. Han sagde:

»Og jeg formaner jer til at erindre disse ting; thi tiden kommer snart, da I skal vide, at jeg ikke lyver; thi I skal se mig for Guds domstol, og Gud Herren vil sige til jer: Forkyndte jeg jer ikke mine ord, som blev skrevet af denne mand, ligesom en råber fra de døde, ja, som en, der taler ud af støvet? …

Og Gud skal vise jer, at det, jeg har skrevet, er sandt« (Moroni 10:27, 29).

Jeg kan uden forbehold love jer, at hvis I hver især vil følge denne enkle anvisning, uanset hvor mange gange I allerede har læst Mormons Bog, så vil I have Herrens ånd i jeres hjem i større målestok. Jeres beslutning om at være lydige mod hans bud vil forstærkes, og I vil få et større vidnesbyrd om, at Guds Søn er en levende virkelighed.

FORSLAG TIL SAMTALEEMNER FOR HJEMMELÆRERNE

Overvej om I i forvejen skulle tale med familiens overhoved om præsident Hinckleys udfordring om at læse hele Mormons Bog inden årets udgang. Bed familiens overhoved om at drøfte udfordringen med familiens medlemmer, inden I kommer på hjemmelærerbesøg.

Efter at have bedt og læst dette budskab, fremlægger du det på en måde, som får dem, du underviser, til at tage aktivt del i samtalen. Her er nogle eksempler:

  1. Drøft de løfter, som præsident Hinckley giver til dem, der fuldfører det mål at læse eller genlæse Mormons Bog.

  2. Lad familiens medlemmer fortælle deres yndlingshistorie eller yndlingsskriftsted fra Mormons Bog. Tal om, hvordan familien kan forbedre deres forståelse og studium af Mormons Bog. Bær vidnesbyrd om de velsignelser, vi kan opnå ved regelmæssigt at studere Mormons Bog.

  3. Vis familien din Mormons Bog med understregede skriftsteder. Lad dem med deres egne ord forklare, hvorfor Mormons Bog er så betydningsfuld. Fortæl dem, hvorfor den betyder meget for dig. Læs sammen beretningen om, hvordan Parley P. Pratt fik et vidnesbyrd om, at bogen er sand. Bær dit vidnesbyrd om Mormons Bog. Du skulle måske overveje at vise uddrag af den kirkeproducerede film Mormons Bog: En uvurderlig skat (findes på Inspirerende videofilm – 56670 110).

NOTER

  1. Se Salmer og sange, nr. 6.

  2. Autobiography of Parley P. Pratt, red. Parley P. Pratt Jr., 1938, s. 36-37.

  3. »Nu dagen gryr«, Salmer og sange, nr. 1.

Udskriv