2008
Profetieën over Christus’ komst: adventskalender
December 2008


Profetieën over Christus’ komst

Adventskalender

U kunt zich op Kerstmis voorbereiden door te lezen hoe anderen zich toen op Hem hebben voorbereid.

Vele profeten in de Bijbel en het Boek van Mormon voorzegden de geboorte en bediening van Jezus Christus honderden jaren vóór die werkelijk plaatsvonden. Voor de twaalf dagen vóór Kerstmis bevat deze adventskalender tekstverwijzingen over de geboorte en het leven van de Heiland, alsmede wat je kunt doen om christelijker te zijn. Lees elke dag een tekst en probeer, zo je wilt, de corresponderende daad uit te voeren. Na toestemming van je ouders kun je de ideeën op deze kalender op de gezinsavond gebruiken.

President Thomas S. Monson heeft gezegd: ‘Kunnen we eventjes de kerstcatalogi met hun dure cadeaus opzij leggen. Laten we ook de bloemen voor moeder, de mooie stropdas voor vader, de leuke pop, de trein die fluit, de langverwachte fiets en de boeken en video’s even vergeten, en ons richten op de blijvende geschenken die God ons geeft.’1

Als de kersttijd achter de rug is, houd dan wat je geleerd hebt in je hart en in je achterhoofd en vier het hele jaar door Kerstmis door anderen te dienen.

13 december

Jesaja, een profeet uit het Oude Testament, profeteerde dat uit een reine vrouw de Zoon van onze hemelse Vader geboren zou worden. Dit schreef hij ruim zevenhonderd jaar voor die geboorte plaatsvond.

‘Zie, de jonkvrouw zal zwanger worden en een zoon baren; en zij zal hem de naam Immanuël geven’ (Jesaja 7:14; zie ook 2 Nephi 17:14).

‘Want een Kind is ons geboren, een Zoon is ons gegeven, en de heerschappij rust op zijn schouder en men noemt hem Wonderbare Raadsman, Sterke God, Eeuwige Vader, Vredevorst’ (Jesaja 9:6; zie ook 2 Nephi 19:6).

Kies na gebed een vriend of vriendin, of een lid uit de wijk of gemeente, uit. Leg in het geheim een klein cadeautje voor hem of haar klaar, zoals een traktatie, een schriftgedachte of een kerstkaart.

14 december

Nephi zag in een visioen de maagd Maria en het kindje Jezus:

‘En hij zeide tot mij: Zie, de maagd die gij aanschouwt, is de moeder van de Zoon Gods, naar het vlees.

‘En het geschiedde, dat ik zag dat zij in de Geest werd weggevoerd; en nadat zij enige tijd in de Geest weggevoerd was geweest, sprak de engel tot mij, zeggende: Kijk!

‘En ik keek en zag wederom de maagd, een kind in haar armen dragende.

‘En de engel zeide tot mij: Zie het Lam Gods, ja, namelijk de Zoon van de eeuwige Vader!’ (1 Nephi 11:18–21).

Maak een lijstje van zaken die je zou willen geven in plaats van wat je met de kerst zou willen krijgen.

15 december

Profeten hebben van Christus’ zending op aarde getuigd. De profeet Abinadi, die ongeveer 150 v.C.leefde, heeft het als volgt verwoord:

‘En waar aldus het vlees aan de Geest wordt onderworpen, of de Zoon aan de Vader, die één God zijn, ondergaat Hij verleiding, zonder er aan toe te geven, maar duldt, dat Hij door zijn volk wordt bespot, en gegeseld, en uitgeworpen, en verloochend.

‘En na dit alles, na vele machtige wonderen onder de mensenkinderen te hebben verricht, (…)

“… ‘zal Hij worden weggeleid, gekruisigd en gedood, waardoor het vlees aan de dood onderworpen wordt, en de wil des Zoons geheel opgaat in de wil van de Vader’ (Mosiah 15:5–7).

Maak een kersttraktatie en geef die aan een gezin in je wijk of gemeente. Geven draagt bij tot de eendracht en vriendschap in de wijk.

16 december

Alma profeteerde het volgende aan het volk van Gideon rond het jaar 83 v.C.:

‘De zoon Gods komt op het oppervlak der aarde. (…)

‘En zie, Hij wordt geboren uit Maria (…); en zij is een maagd, een kostbaar en uitverkoren vat; en zij zal worden overschaduwd en zwanger worden door de macht van de Heilige Geest, en een zoon baren, ja, namelijk de Zoon Gods.

‘Hij zal uitgaan en pijnen en smarten en allerlei verzoekingen doorstaan; en dit geschiedt, opdat het woord moge worden vervuld, dat zegt: Hij zal de pijnen en krankheden van zijn volk op Zich nemen.

‘En Hij zal de dood op Zich nemen, om de banden des doods, die zijn volk binden, los te maken; en Hij zal hun zwakheden op Zich nemen, opdat zijn binnenste met barmhartigheid zal worden vervuld’ (Alma 7:9–12).

Schenk een goede daad aan een hulpbehoevende. Kijk samen met je familie hoe de hulp het beste kan worden gebracht.

17 december

Jezus Christus heeft alle kinderen Gods lief en zal er nooit een vergeten. Ezechiël heeft geprofeteerd dat de Heer een herder is en zijn verloren schapen bijeen zal brengen.

‘Want zo zegt de Here Here: Zie, Ik zal zelf naar mijn schapen vragen en naar hen omzien;

‘zoals een herder naar zijn kudde omziet, wanneer hij te midden van zijn verspreide schapen is, zo zal Ik naar mijn schapen omzien en ze redden uit alle plaatsen. (…)

‘Ik zal ze midden uit de volken doen uittrekken, (…) en ze naar hun eigen land brengen; Ik zal ze weiden op de bergen van Israël’ (Ezechiël 34:11–13).

Breng tijd door met een jongere broer of zus, familielid of vriend. Lees hem of haar het kerstverhaal in Lucas 2 voor.

18 december

Hoewel Jezus Christus volmaakt was, moest Hij zich toch laten dopen om alle gerechtigheid te vervullen. Lees de profetie van Lehi, die is opgetekend door Nephi:

‘En mijn vader zeide dat hij [Johannes de Doper] in Betabara zou dopen, aan de overkant van de Jordaan; en hij zeide ook dat hij met water zou dopen; dat hij zelfs de Messias met water zou dopen.

‘En wanneer hij de Messias met water had gedoopt, zou hij zien en getuigen dat hij het Lam Gods had gedoopt, dat de zonden der wereld zou wegnemen’ (1 Nephi 10:9–10).

Schenk tijd en aandacht aan een zieke, bejaarde of een weduwe in je wijk of buurt. Vraag hem of haar te vertellen over een bijzondere Kerstmis.

19 december

De Lamaniet Samuël heeft de tekenen van Jezus’ geboorte geprofeteerd:

‘Zie, hij zeide tot hen: Zie, ik geef u een teken; want er komen nog vijf jaar, en zie, dan komt de Zoon Gods om allen te verlossen die in zijn naam zullen geloven.

“… Er zullen grote lichten aan de hemel zijn, zodat er in de nacht voor zijn komst geen duisternis zal zijn, zodat het de mensen zal toeschijnen dat het dag is. …

‘En zie, er zal een nieuwe ster verrijzen, zoals gij er nog nooit een hebt gezien; en ook dat zal u tot teken zijn’ (Helaman 14:2–3, 5).

Schrijf in je dagboek wat Kerstmis voor jou betekent en welke kersttradities er in jouw familie zijn.

20 december

Vóór Christus’ geboorte kreeg Maria bezoek van Gabriël.

‘In de zesde maand nu werd de engel Gabriël van God gezonden naar een stad in Galilea, genaamd Nazaret,

‘tot een maagd, die ondertrouwd was met een man, genaamd Jozef, uit het huis van David, en de naam der maagd was Maria.

‘En toen hij bij haar binnengekomen was, zeide hij: Wees gegroet, gij begenadigde, de Here is met u. (…)

“…‘Want gij hebt genade gevonden bij God.

‘En zie, gij zult zwanger worden en een zoon baren, en gij zult Hem de naam Jezus geven’ (Lucas 1:26–28, 30–31).

Ga met familie en vrienden langs de deur in de buurt om kerstliederen te zingen of zing samen thuis kerstliederen.

21 december

Nephi, de kleinzoon van Helaman, wachtte in geloof op de komst van de Heer. Maar de ongelovigen zeiden: ‘De tijd is verstreken en de woorden van Samuël zijn niet vervuld; uw vreugde en uw geloof daarin zijn dus tevergeefs geweest’ (3 Nephi 1:6).

Toen gebeurde het dat Nephi ‘uitging en zich ter aarde neerboog en zijn God krachtig aanriep ten behoeve van zijn volk’ (v. 11).

De Heer zei tegen Nephi: ‘Hef uw hoofd op en wees goedsmoeds; want zie, de tijd is gekomen, en deze nacht wordt het teken gegeven, en morgen kom Ik in de wereld om de wereld te tonen dat Ik alles zal vervullen wat Ik bij monde van mijn heilige profeten heb laten spreken’ (v. 13).

Dank je hemelse Vader in je gebeden voor de gave van zijn Zoon.

22 december

De profetieën over Christus’ geboorte gaan ten slotte in vervulling.

‘En het geschiedde dat de woorden die tot Nephi kwamen, werden vervuld zoals zij waren gesproken. (…)

‘En er waren er velen — die de woorden van de profeten niet hadden geloofd — die ter aarde vielen en als dood bleven liggen, (…) want het teken dat was gegeven, was er reeds. (…)

‘En het geschiedde dat er die gehele nacht geen duisternis was, maar dat het zo licht was alsof het midden op de dag was. (…)

‘En het geschiedde ook dat er een nieuwe ster verscheen, volgens het woord’ (3 Nephi 1:15–16, 19, 21).

Jezus Christus heeft ons het grootste geschenk van alle gegeven, zijn leven. Toon je ouders je waardering door hun een briefje te schrijven, waarin je hen bedankt voor alles wat ze voor je hebben gedaan.

23 december

In de nacht van Christus’ geboorte is er een engel aan de rechtschapen herders in Betlehem verschenen om het nieuws van Christus’ geboorte te verkondigen.

‘En zij baarde haar eerstgeboren zoon en wikkelde Hem in doeken en legde Hem in een kribbe, omdat voor hen geen plaats was in de herberg.

‘En er waren herders in diezelfde landstreek, die zich ophielden in het veld en des nachts de wacht hielden over hun kudde.

‘En opeens stond een engel des Heren bij hen en de heerlijkheid des Heren omstraalde hen, en zij vreesden met grote vreze.

‘En de engel zeide tot hen: Weest niet bevreesd, want zie, ik verkondig u grote blijdschap, die heel het volk zal ten deel vallen:

‘U is heden de Heiland geboren, namelijk Christus, de Here, in de stad van David’ (Lucas 2:7–11).

Neem je voor om blijer en liever te zijn.

24 december

Wij christenen zijn het hele jaar rond getuige van Jezus Christus door geloof en goede werken. Joseph Smith en Sidney Rigdon hebben als volgt getuigd:

‘En nu, na de vele getuigenissen die van Hem zijn gegeven, is dit het getuigenis, het laatste van alle, dat wij van Hem geven: dat Hij leeft!

‘Want wij zagen Hem, namelijk ter rechterhand Gods; en wij hoorden de stem, die getuigenis gaf, dat Hij de Eniggeborene des Vaders is —

‘dat door Hem en in Hem en uit Hem de werelden worden en werden geschapen, en dat de bewoners daarvan voor God gewonnen zonen en dochters zijn’ (LV 76:22–24).

Geef je getuigenis van de Heiland bij de volgende geschikte gelegenheid, zoals een vasten-en-getuigenisdienst.

Noot

  1. Thomas S. Monson, ‘Gaven om te koesteren’, Liahona, december 2006, p. 4.

Illustraties Scott Greer

Afdrukken