2008
Vraag en antwoord
December 2008


Vraag en antwoord

‘Wat kan ik doen om in mijn gebeden niet altijd hetzelfde te zeggen en met meer gevoel te bidden?’

De Schriften verduidelijken dat omhaal van woorden het probleem is (zie Matteüs 6:7). Soms zul je belangrijke zaken in je gebeden moeten herhalen, maar als je bidt zonder erbij na te denken, communiceer je niet echt met je hemelse Vader. Om nietszeggende gebeden te mijden, zul je met ‘oprechte bedoeling’ moeten leren bidden (zie 2 Nephi 31:13; Moroni 7:9; 10:4) — namelijk eerlijk en met de bedoeling om in geloof te handelen.

In 3 Nephi baden Jezus’ discipelen ‘zonder ophouden’, maar toch ‘gebruikten [zij] geen omhaal van woorden, want hun werd gegeven wat zij moesten bidden’ (3 Nephi 19:24). De Heilige Geest zal je helpen met je gebeden en ze meer betekenis geven (zie Romeinen 8:26). Ook helpt het als je er tijd voor vrijmaakt en een rustig plekje kiest.

Bedenk ten slotte waar je allemaal over kunt bidden. Elke dag ontvang je vele zegeningen en je hebt in veel situaties hemelse hulp nodig. Dank je hemelse Vader voor je zegeningen en vraag om wat je nodig hebt. Je kunt bidden om vergeving, hulp in beproevingen, een groter getuigenis, en bescherming tegen verleiding.

Onzelfzuchtige gebeden

Soms als we bidden, denk ik dat we zelfzuchtig zijn — dat we alleen aan onszelf denken en wat wij willen. Denk aan anderen en ook aan hun behoeften. Tel elke zegening en dank er je hemelse Vader voor. Gebed is meer dan alleen onze behoeften en klachten kenbaar maken aan onze hemelse Vader, we moeten ook naar Hem luisteren. Hoe kunnen we openbaring ontvangen als we Hem zeggen wat we willen en daarna snel in bed te springen? Vraag Hem wat Hij vindt dat je moet doen. Daar word je een beter persoon van.

Rebecah W. (16) Idaho (VS)

Laat de Heilige Geest je leiden

Neem de tijd om te bedenken waar je dankbaar voor bent en wat je het hardste nodig hebt in je leven. De Geest zal je daarin leiden en zal je antwoorden en suggesties aan de hand doen in de vorm van ideeën, gedachten en ingevingen. Je zou die gedachten en ideeën ook in een dagboek kunnen opschrijven om er later op terug te vallen.

Ouderling Sebo (21), zendingsgebied Houston (Texas, VS)

Denk na over je dag

Als ik ’s avonds bid, denk ik na over wat ik in de Schriften heb gelezen. Ik overdenk wat ik goed heb gedaan en waarin ik mij kan verbeteren. Ik kan mijn hemelse Vader vragen om mij te helpen met de problemen van die dag. Ik vraag Hem om mij te zegenen dat ik altijd zijn raad indachtig zal zijn en mij de kracht te geven die op te volgen. Aangezien elke dag anders is, zelfs als er een bepaalde regelmaat is, gebeurt er altijd wel wat. En daarom hebben we altijd iets anders te vragen of dankbaar voor te zijn als we nadenken over onze dag.

Kétia F. (20), Palmas (Brazilië)

Bid hardop

Kies een tijd en plaats waarop je alleen kunt zijn en hardop kunt bidden. Als je hardop bidt, is het veel persoonlijker en van meer betekenis. Daardoor wordt het gemakkelijker om niet steeds hetzelfde te zeggen en voorkom je dat je je gedachten er niet bij kunt houden. Dan heeft het meer weg van een gesprek met je hemelse Vader.

Ouderling Marra (20), zendingsgebied Colorado Springs (Colorado, VS)

Bidden en daarna luisteren

Als je meer op de Heer wilt vertrouwen en nauwer contact met Hem wilt hebben, denk dan na over wat je wilt en kniel neer in gebed. Stel je je hemelse Vader voor en praat met Hem als je Vader, wat Hij is. Vertel Hem alles wat je voelt. Heb een oprecht gesprek, wees eerlijk. Vertrouw op Hem, dank Hem, vraag Hem om vergeving, geniet van zijn gezelschap, verwoord je liefde voor Hem, en luister dan goed of je antwoord krijgt.

Raúl A. (20), Mexico-Stad (Mexico)

Bid specifiek

Nadenken, als is het maar een paar minuten om je gedachten en oprechtste verlangens op een rijtje te zetten, leidt ertoe dat je je meer zult concentreren op wat je gaat zeggen tegen je hemelse Vader. Denk aan je familieleden en anderen die behoefte hebben aan jouw gebeden. Er zijn zoveel mensen die hulp, leiding en bescherming nodig hebben.

Specifiek en gedetailleerd bidden over bepaalde zegeningen, kan het ‘Wilt u mij met een goede dag zegenen’ veranderen in ‘Wilt U mij leiden in mijn beslissingen om zo anderen een goed voorbeeld te kunnen stellen.’ Dat zijn de gebeden die betekenis voor je hebben, omdat ze christelijker zijn — zoals we behoren te bidden.

Hannah T. (14), Maryland (VS)

Foto van president Monson Busath Photography

Afdrukken