2008
Zeg mij, vertel mij al wat u weet
December 2008


Participatieperiode

Zeg mij, vertel mij al wat u weet

‘En wij spreken over Christus, wij verheugen ons in Christus, wij prediken Christus, wij profeteren over Christus, en wij schrijven volgens onze profetieën’ (2 Nephi 25:26).

Al de verhalen van Jezus hoor ik zo graag.

Wilt u mij weer over Hem vertellen vandaag?

Hoe Hij de boze machten bestreed;

zeg mij, vertel mij al wat u weet.

‘Al de verhalen van Jezus’, (Kinderliedjes, 57)

Wat zijn jouw lievelingsverhalen over Jezus? Vind je het verhaal over zijn geboorte mooi? Heb je gelezen hoe Hij de storm op zee stilde? Wist je dat Hij een blinde man genas en zijn vriend Lazarus uit de dood opwekte? Heb je gelezen hoeveel Hij van kinderen hield?

De verhalen over Jezus staan in de Schriften. Nephi, een profeet uit het Boek van Mormon, heeft geschreven: ‘En wij spreken over Christus, wij verheugen ons in Christus, wij prediken Christus, wij profeteren over Christus, en wij schrijven volgens onze profetieën’ (2 Nephi 25:26). Onze hemelse Vader gebood de profeten om van zijn Zoon, Jezus Christus, te getuigen en de kronieken heilig te houden, zodat we Jezus kunnen leren kennen.

De profeten moedigen ons aan om elke dag in de Schriften te lezen. Lees in de maand december over Jezus’ geboorte en de wonderen die Hij deed. Spreek met je ouders over de kostbare gave van de verzoening. Lees de verhalen van Jezus, dan zul je zijn liefde voor jou voelen. Dan zal jouw getuigenis van zijn evangelie groeien.

Spelletje

Zoek elke dag in december een tekst op die voor die dag op de kleine platen op pagina K4 staat en lees de verhalen van Jezus. Kleur daarna de Schriften voor die dag. Bij elke dag staat ook een plaat uit Evangelieplaten (EP) die bij het verhaal past. Vertel jouw lievelingsverhaal over Jezus aan je ouders en je broertjes en zusjes.

Ideeën voor de participatieperiode

  1. Vóór de participatieperiode vergroot u de plaat uit Jeugdwerk 6, les 46, p. 211. Houd aan het begin van de participatieperiode een bijbel en een boek-van-mormon omhoog. Laat de kinderen zeggen welke boeken het zijn. Speel een eenvoudig raadspelletje door bijvoorbeeld de naam van een profeet te noemen en de kinderen te vragen in welk boek de leringen van die profeet voorkomen. Hang de uitvergrote kopie van p. 211 aan het bord. Noem het wekelijkse evangeliebeginsel: ‘De profeten voorzegden dat Jezus Christus op aarde zou komen.’ Lees de namen van de vijf profeten op de uitvergrote kopie en zeg wanneer zij op aarde waren. Vraag de kinderen uit welke boek, de Bijbel of het Boek van Mormon, elke profeet komt. Nodig ieder kind afzonderlijk uit of wijs dat aan klassen toe om de volgende teksten op te zoeken: Jesaja 7:14; 9:6; Micha 5:2; 1 Nephi 11:18–21; Alma 7:9–10; en Helaman 14:1–6. Geef ieder kind een kopie van het uitreikblad om te kleuren. Geef uw getuigenis dat de Schriften het woord van God zijn en dat zij getuigen van de geboorte van Jezus Christus.

  2. Schrijf het wekelijkse evangeliebeginsel op het bord en lees het samen op: ‘Hun profetieën gingen in vervulling. Jezus Christus werd geboren en de rechtschapen mensen verheugden zich.’ Leg het woord profetie uit. Maak gebruik van toneelspel om de kinderen meer begrip te geven over de gebeurtenissen die in de Bijbel en het Boek van Mormon tijdens Jezus’ geboorte hebben plaatsgevonden (zie ‘Toneel’, Onderwijzen — geen grotere roeping [1999], pp. 165–166). Behandel teksten uit Lucas 2 en 3 Nephi 1:8–21. Herhaal het wekelijkse evangeliebeginsel. Vraag de kinderen na te denken over de verhalen van Jezus’ geboorte in de Bijbel en het Boek van Mormon. Noem enkele rechtvaardigen die blij waren met zijn geboorte. Maak de kinderen duidelijk dat er tegenwoordig ook rechtvaardigen zijn die blij zijn als ze de geboorte van Jezus vieren. Bespreek manieren waarop wij blij kunnen zijn als we zijn geboorte vieren. Leer de kinderen het refrein van ‘Komt allen tezamen’, lofzang 139. Geef uw getuigenis over de schriftelijke verslagen van Jezus’ geboorte.

Afdrukken