2009
Grundlaget for lykke
juni 2009


Fællestid

Grundlaget for lykke

»Vellykkede … familier bygges på og fastholdes ved tro, bøn, omvendelse [og] tilgivelse« (»Familien: En proklamation til verden«).

Et grundlag eller en grundvold er en fast, sikker bund, som man kan bygge noget på. De fleste bygninger og huse er bygget på grundvolde eller fundamenter.

Da de sidste dages hellige begyndte at lægge grundvolden til templet i Salt Lake City, anvendte de flere lag sandstensblokke. Det tog dem fem år at bygge den 2,5 meter dybe grundvold. Da de hellige hørte, at soldater var på vej, dækkede de grundvolden eller fundamentet til med jord. Da man senere fjernede jorden igen, var fundamentet flækket og slået skævt. De hellige vidste, at et revnet fundament ikke kunne understøtte templet. Så de fjernede sandstensfundamentet og erstattede det med store granitblokke. Da det stærke fundament var på plads, begyndte arbejderne at opføre templets mure.

Nøjagtig ligesom templet havde brug for en stærk grundvold af granit, har din familie brug for en stærk grundvold at bygge på. Herren har sagt: »Byg på min klippe, som er mit evangelium« (L&P 11:24). Jesu Kristi evangelium omfatter tro, bøn, omvendelse og tilgivelse. Når I bygger på de principper, får I en solid grundvold, så du og din familie står stærkt.

Aktivitet

Tag side L14 ud af bladet. Klip kortene ud. Anbring billedkortene i en stak og ordkortene i en anden stak. Træk et kort fra hver stak. Hvis kortene hører sammen, skal du fortælle, hvordan du kan hjælpe din familie ved at gøre netop det, der står på dem, og så beholder du stikket. Hvis kortene ikke hører sammen, begynder du to nye stakke af de kort, der ikke passer sammen. Fortsæt spillet, så alle får lov at trække kort. Når de første to stakke er væk, blander I de to andre stakke og fortsætter spillet, indtil alle kort er væk.

Forslag til fællestid

  1. Tro på Herren Jesus Kristus styrker mig og min familie. Hjælp børnene med at lære sætningen udenad: »… hvis I derfor har tro, har I håb om det, som ikke ses, men som er sandt« (Alma 32:21). Fremvis Evangelisk kunst nr. 240 (Jesus Kristus) og forklar, at tro på Jesus Kristus vil sige, at vi tror på, at han lever, selv om vi ikke kan se ham. Vi stoler på ham og stræber efter at holde hans bud. Inden fællestid finder du historier og billeder, som illustrerer, hvordan tro på Jesus Kristus har hjulpet mennesker med at holde budene i vanskelige situationer. For eksempel: Evangelisk kunst nr. 102 (Arken bygges), 112 (David slår Goliat ihjel), 114 (Daniel afviser kongens kød og vin), 125 (Esther), 210 (Jesus og fiskerne), 301 (Lehis familie forlader Jerusalem), 313 (De 200 unge krigere). Giv hver klasse et billede og bed lærerne om at fortælle historierne og påpege, hvordan folkene viste deres tro. Lad hver klasse tænke over en situation, som de kunne komme i, og hvor de måtte vise tro. Bed dem om at drøfte, hvordan tro på Jesus Kristus kunne hjælpe dem i den situation. Lad hver klasse fortælle deres skriftstedshistorie og deres nutidige situation. Syng »Jeg vil følge ham i tro« (Liahona, feb. 2003, s. L16)

  2. Bøn styrker mig og min familie. Vis børnene en lille elektrisk anordning eller et billede af en. Forklar, at den kun kan få strøm, når stikket er sat i en strømkilde. Fortæl børnene, at vi også skal forbindes til en »strømkilde« for at modtage åndelig kraft. Vor himmelske Fader er vores kilde til åndelig kraft, og vi kan blive forbundet med ham ved bøn. Fremvis billederne 7-13 (dreng, der beder) eller 1-9 (pige, der beder) fra Primarys billedpakker og fortæl, at vi kan bede vor himmelske Fader om at hjælpe os med vore problemer og beslutninger. Fortæl historien om Mosija, der bad om hjælp til at vide, om han skulle lade sine sønner prædike for lamanitterne (se Mosi 28:1-6). Bed børnene om at samarbejde om at finde Herrens svar i vers 7. Fortæl historien om Joseph Smith, der bad for at få at vide, hvilken kirke, han skulle tilslutte sig (se JS-H 1:7-18). Bed børnene om igen at samarbejde om at finde Herrens svar i vers 19. Fortæl en personlig oplevelse og bær dit vidnesbyrd om, hvordan dine bønner er blevet besvaret. Giv børnene en opfordring til at bede deres personlige bønner hver dag i denne uge.

Illustrationer: Beth M. Whittaker

Læse skrifterne

Bed

Arbejd

Leg

Tjen

Gå i kirke

Familieaften

Spisetid

Udskriv