2009
Bøn og den blå horisont
juni 2009


Budskab fra Det Første Præsidentskab

Bøn og den blå horisont

Billede
President Dieter F. Uchtdorf

Noget af det, som jeg holdt allermest af, da jeg fløj, var at lette fra en mørk og regnfuld lufthavn, stige op gennem de tykke og truende vinterskyer, og så pludselig bryde igennem den mørke dis og stejlt stige op i det klare solskin og den endeløse blå himmel.

Jeg forbløffedes ofte over, hvor meget den fysiske handling minder om vores liv. Hvor ofte finder vi os ikke omgivet af truende skyer og uvejr og spekulerer på, om mørket nogensinde forsvinder? Kunne vi dog bare hæve os fra livets kaos og bryde igennem til et sted, hvor der hersker fred og ro.

Medlemmer af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige ved, at noget sådant er muligt; der findes en måde at hæve sig over hverdagens turbulens på. Den kundskab, forståelse og vejledning, som vi modtager fra Guds ord og fra nutidig profetisk vejledning viser os præcis, hvordan vi skal gøre det.

Opdrift

For at få et fly i luften må man skabe opdrift. Inden for aerodynamikken sker opdriften, når en luftmasse bevæger sig hen over en flyvinge på en sådan måde, at trykket under vingen er større end trykket over vingen. Når opdriften bliver større end tyngdekraftens træk, hæver flyet sig fra jorden og begynder at flyve.

Vi kan også skabe opdrift i vores åndelige liv. Når den kraft, der skubber os mod himlen, er større end de fristelser og bekymringer, som trækker os ned, kan vi stige til vejrs og svæve ind i Åndens rige.

Ordbøgerne definerer opdrift som noget, der løfter eller leder fra en lavere til en højere tilstand; den kraft, der kan hæve en til et nyt niveau eller en ny højde; en løftende kraft, der modvirker tyngdekraften.1

Salmisten sætter målet endnu højere: »Jeg løfter mine øjne mod bjergene, hvorfra kommer min hjælp? »Min hjælp kommer fra Herren« (Sl 121:1-2).

Vi løfter vore øjne mod himlens Gud ved at dyrke vores personlige åndelighed. Vi gør det ved at leve i harmoni med Faderen, Sønnen – vor Frelser – og Helligånden. Vi gør det ved at være oprigtigt »underdanig, sagtmodig, ydmyg, tålmodig, fuld af kærlighed, villig til at indordne [os] alt det, som Herren finder det tjenligt at pålægge [os], ligesom et barn underordner sig sin far« (Mosi 3:19).

Det retskafne hjertes oprigtige bøn

Skønt der er mange evangeliske principper, som kan hjælpe os til at opnå opdrift, ville jeg gerne fokusere på ét især. Bøn er et af evangeliets principper, som kan skabe opdrift. Bøn rummer kraften til at hæve os fra vore jordiske bekymringer op gennem fortvivlelsens skyer og mørke til en klar og strålende horisont.

En af de største velsignelser og privilegier og muligheder, vi har som børn af vor himmelske Fader, er, at vi kan kommunikere med ham. Vi kan tale med ham om vore erfaringer, prøvelser og velsignelser. Vi kan lytte efter og modtage himmelsk vejledning fra Helligånden. Vi kan fremføre vore anmodninger for himlen og modtage en vished om, at vore bønner er blevet hørt, og at han vil besvare dem som en kærlig og vis Fader.

Bønner, der når længere end loftet, er dem, som kommer fra hjertet og undgår fortærskede gentagelser eller tankeløse ordstrømme. Vore bønner bør udspringe af vores inderste længsel efter at være ét med vor himmelske Fader.

Hvis en bøn fremføres i tro er den altid acceptabel i Guds øjne. Hvis du nogensinde føler, at du ikke kan bede, så er det netop der, du skal bede og udøve tro. Nefi forkyndte det ligeud: »For hvis I ville lytte til den Ånd, der lærer mennesket at bede, da ville I vide, at I skal bede; for den onde ånd … lærer det, at det ikke skal bede« (2 Ne 32:8).

Præsident Harold B. Lee (1899-1973) forkyndte: »Det retskafne hjertes oprigtige bøn åbner døren for ethvert menneske til guddommelig visdom og styrke til det, som han i retfærdighed stræber efter« 2

Bliver bønner besvaret? Det bevidner jeg, at de gør.

Kan vi modtage guddommelig hjælp, visdom og støtte fra den himmelske sfære? Igen bevidner jeg med vished, at det er tilfældet.

Lydighed sikrer os svar på vore bønner. I Det Ny Testamente kan vi læse, at »hvad vi end beder om, får vi af ham, fordi vi holder hans bud og gør det, som behager ham« (1 Joh 3:22).

Svarene på vore bønner kommer i Herrens egen tid. Til tider kan vi blive fortvivlede over, at Herren har udskudt svaret på vore bønner. I sådanne tilfælde skal vi forstå, han ved det, som vi ikke ved. Han ser det, som vi ikke ser. Stol på ham. Han ved, hvad der gavner hans barn mest, og da han er en fuldkommen Gud, besvarer han vore bønner fuldkomment og i det rigtige øjeblik.

I andre tilfælde kan svaret på vore bønner komme øjeblikkeligt. I en åbenbaring, som profeten Joseph Smith modtog i Kirtland i 1831, erfarede han: »Den, som beder i Ånden, beder i overensstemmelse med Guds vilje; derfor bliver det gjort, ligesom han beder om« (L&P 46:30, fremhævelse tilføjet). Hvilket vidunderligt løfte!

Et nyt udsyn

Bøn er en himmelsk gave, som skal hjælpe os til at opnå åndelig opdrift. Den styrker og fremmer vores forhold til Gud. Er det ikke utroligt, at vi kan samtale med universets største kilde til visdom og medfølelse, når som helst og hvor som helst vi ønsker det?

Daglig enkel, oprigtig og kraftig bøn løfter vores liv til et højere åndeligt niveau. I vore bønner priser vi Gud, vi takker ham, bekender vore svagheder, fremfører vores behov og udtrykker inderlig hengivenhed over for vor himmelske Fader. Når vi udfører denne åndelige øvelse i Jesu Kristi, vor Forløsers, navn, begaves vi med øget inspiration, åbenbaring og retskaffenhed, som igen fører himlens strålende lys ind i vores liv.

Jeg tænker tilbage til min tid som pilot og på de tidspunkter, hvor tætte skyer og truende tordenvejr fik alt til at se mørkt og dystert ud. Men uanset hvor trist det hele så ud fra mit jordiske synspunkt, så vidste jeg, at oven over skyerne skinnede solen klart som en glitrende ædelsten i et ocean af blå himmel. Jeg havde ikke tro på, at det var tilfældet – jeg vidste det. Jeg vidste det, fordi jeg selv havde oplevet det. Jeg var ikke henvist til at stole på andres teorier eller overbevisninger. Jeg vidste det.

Jeg ved, at den åndelige opdrifts princip kan løfte os op over livets indre uvejr, ligesom den aerodynamiske opdrift kan løfte os op over de ydre jordiske uvejr.

Og jeg ved noget andet. Skønt det var en fantastisk oplevelse at bryde gennem skyerne og flyve ud mod den blå horisont, så var det intet i sammenligning med de undere, som vi kan opleve, hvis vi opløfter vores hjerte i ydmyg og oprigtig bøn.

Bøn hjælper os til at overvinde uvejrsstunder. Den giver os et glimt af den blå himmel, som vi ikke kan se fra vores jordiske ståsted, og den åbenbarer et andet udsyn for os – en herlig åndelig horisont, der er fuld af håb og vished om de strålende velsignelser, som Herren har lovet dem, der elsker og følger ham.

Noter

  1. Se for eksempel Merriam-Webster’s Collegiate Dictionary, 11. udgave (2003), »lift«, 718-719.

  2. Harold B. Lee, Stand Ye In Holy Places, 1974, s. 318.

Bøn er en himmelsk gave, som skal hjælpe os til at opnå åndelig opdrift. Den styrker og fremmer vores forhold til Gud.

Til venstre: Fotografi © Dynamic Graphics, Inc.

Til venstre: Fotoillustration: Craig Dimond, © IRI; til højre: fotografi © IRI

Udskriv