2010
Ajankohtainen vielä nykyäänkin
Tammikuu 2010


Ajankohtainen vielä nykyäänkin

Oletko sitä mieltä, että Vanha testamentti on liian kivikautinen opettamaan sinulle mitään? Mietipä uudelleen.

Vaikka Vanhan testamentin sanasto, aika ja kulttuuri ovat hyvin erilaisia kuin nykyään, saatat yllättyä siitä, kuinka paljon voit oppia Vanhasta testamentista. Rukoilemalla ja tutkimalla voit löytää Vanhan testamentin kertomuksista periaatteita, jotka voivat soveltua elämääsi nykyään. Tässä on monista esimerkeistä ainoastaan yhdeksän:

  1. Egyptin Joosef pakeni kiusausta (ks. 1. Moos. 39:12). Pakeneminen pois kiusauksen luota on aina helpompaa kuin synnin ja parannuksen tekeminen.

  2. Joosef antoi anteeksi muille, jopa veljilleen, jotka olivat myyneet hänet orjaksi (ks. 1. Moos. 45). Annatko sinä anteeksi muille, etenkin oman perheesi jäsenille?

  3. Herra antoi joka päivä israelilaisten ravinnoksi mannaa (ks. 2. Moos. 16:15). Herra on antanut myös monia asioita ravitakseen meidän henkeämme: rukouksen, pyhät kirjoitukset, sakramentin, temppelit.

  4. Luvussa 2. Moos. 28 kerrotaan yksityiskohtaisesti, kuinka Aaronin ja muiden pappeudenhaltijoiden tulee pukeutua. Herra pyysi heitä pukeutumaan tietyllä tavalla muistuttaakseen heitä heidän jumalanpalveluksensa tärkeistä osista. Kun sinä menet kirkkoon tai temppeliin, kuinka pukeutumistapasi vaikuttaa kunnioitukseesi ja jumalanpalvelukseesi?

  5. Suuri osa Kolmatta Mooseksen kirjaa kertoo uhraamisesta ja sen siunauksista. Sinun uhrauksesi – ajan, kykyjen tai rahan – tuovat sinulle taivaan siunauksia.

  6. Samuelin esimerkistä opimme, miten tärkeää on kuunnella Herran ääntä ja tunnistaa se (ks. 1. Sam. 3:4–10). Kun opit tunnistamaan Pyhän Hengen kuiskaukset ja noudattamaan niitä, elämäsi tulee paremmaksi.

  7. Nuoren Daavidin valinnat osoittivat hänen uskovan, että ”Israelilla on Jumala” (1. Sam. 17:32–51). Sinun valintasi osoittavat, uskotko Jumalaan vai et.

  8. Daniel toimi vastoin kuninkaan käskyä, ja hänet tavattiin rukoilemasta (ks. Dan. 6:11). Kuinka usein sinut tavataan rukoilemasta – silloinkin kun se tuntuu vaikealta?

  9. Naaman oppi, että saamme voimaa, kun olemme kuuliaisia profeetalle (ks. 2. Kun. 5:1–14). Nykyajan profeettojen ja apostolien neuvojen noudattaminen tuo Herran voiman sinunkin elämääsi.

Kuningas Nebukadnessar heitti kolme israelilaista tuleen. Mutta kun kuningas katsoi tuleen, hän näki ”neljä miestä kävelemässä vapaina tulen keskellä – – ja neljäs näyttää aivan jumalolennolta” (Dan. 3:24–25). Kun tutkit Vanhaa testamenttia, näet Jumalan kulkevan lastensa kanssa. Heidän kokemuksensa voivat opettaa sinulle, kuinka voit olla parempi Jumalan poika tai tytär.

Hengen kuunteleminen (yllä vasemmalla), rukoileminen silloinkin kun se on vaikeaa (yllä) ja profeetan neuvojen noudattaminen (alla) ovat vain muutamia niistä opetuksista, joita voimme saada Vanhasta testamentista.

Vasemmalla: Michael T. Malmin teos Egyptin Joosef; kuvitus Ted Henninger; oikealla: Harry Andersonin teos Herra kutsuu Samuel-pojan; Simon Harmon Vedderin teos Daniel kuningas Nebukadnessarin edessä; Paul Mannin teos Naaman parantuu spitaalista

Tulosta