2010
Handlingsfriheten är nödvändig för vår eviga utveckling
Juni 2010


Vad vi tror på

Handlingsfriheten är nödvändig för vår eviga utveckling

Vår himmelske Fader har gett oss handlingsfrihet. Förmågan vi har fått att välja själva är en nödvändig del av frälsningsplanen.

I det förjordiska rådet i himlen presenterade vår himmelske Fader sin plan som innefattade handlingsfrihetens princip. Lucifer gjorde uppror och ”försökte omintetgöra människans handlingsfrihet” (Mose 4:3). Följden blev att han och de som följde honom kastades ut. Resten av oss valde vår himmelske Faders plan, vilket gjorde att vi fick möjlighet att komma till jorden och få en fysisk kropp. Den gav oss också en Frälsare, Jesus Kristus, som skulle sona våra synder. Vi kunde få förlåtelse genom att omvända oss. Vi ropade av glädje (se Job 38:7)!

Det sätt som vi använder handlingsfrihetens gåva på under jordelivet leder till vår eviga lycka eller bedrövelse. Skrifterna lär oss att ”det finns en lag, oåterkalleligen fastställd i himlen … på vilken alla välsignelser är baserade” (L&F 130:20) — och för olydnad mot den lagen finns också ett straff bestämt (se Alma 42:22). När vi därför väljer vårt handlingssätt väljer vi också följderna av våra handlingar (se Gal 6:7). Följderna kanske inte är omedelbara, men de kommer alltid. När vi väljer att följa Guds bud leder det till frid och evigt liv. När vi väljer att falla för Satans frestelser leder det till synd och hjärtesorg.1

Profeten Josua i Gamla testamentet var ett exempel för oss när han sade: ”Välj i dag vem ni vill tjäna … men jag och mitt hus, vi vill tjäna HERREN” (Jos 24:15).

  1. Vårt jordeliv är en prövotid när vi visar hur vi vill använda vår handlingsfrihet (se Abraham 3:25).

  2. Det måste finnas ”en motsats till allting” så att vi kan se skillnad mellan gott och ont. Det ger oss möjligheten att välja. (Se 2 Nephi 2:11–16; L&F 29:39.)

  3. Vår himmelske Fader gav var och en av oss Kristi ljus så att vi kan skilja mellan gott och ont (se Moroni 7:12–17).

  4. När vi väljer vad vi ska göra, oavsett om det är bra eller dåligt, väljer vi också följderna som kommer av våra handlingar (se 5 Mos 11:26–28; 30:15–20; Gal 6:7; Upp 22:12).

  5. Eftersom vi har tillåtelse att handla av oss själva är vi ansvariga för våra handlingar (se Helaman 14:30–31).

  6. När vi väljer att följa Guds bud ökar våra möjligheter och vi får större frihet (se 2 Nephi 2:27; L&F 58:26–28; 93:20).

  7. När vi väljer att inte följa Guds bud minskar våra möjligheter och vi kan falla offer för ogudaktighet (se 2 Nephi 2:29; Joh 8:34).

  8. Vår himmelske Fader ”skall inte tillåta att [vi] frestas över [vår] förmåga, utan … skall … bereda en utväg” förutsatt att vi står emot frestelsen (1 Kor 10:13).

  9. Vi måste ödmjuka oss och ständigt be så att vi kan stå emot frestelserna (se Alma 13:28).

Slutnot

  1. Se Stå fast i din tro (2004), s. 66.

Efter fallet hade Adam och Eva ”moralisk handlingsfrihet eller förmåga att välja mellan gott och ont. Detta gjorde det möjligt för dem att lära och utvecklas. Det gjorde det också möjligt för dem att göra felaktiga val och att synda” (se Predika mitt evangelium [2005], s. 49).

Fotoillustrationer Matthew Reier om inget annat anges; fotografi av jorden © Corbis; Adam och Eva drivs ut ur Edens lustgård, av Gary Kapp; fotoillustration av man och polis, Robert Casey

Skriv ut