2010
Byggd på Klippan
Juni 2010


Evangelieklassiker

Byggd på Klippan

Bild
Elder Orson F. Whitney

År 1847 befalldes kyrkans medlemmar, under president Brigham Youngs ledarskap, att organisera sig i kompanier på hundra, femtio och tio personer, som förberedelse för den långa och ansträngande oxspannsfärden till Saltsjödalen.

Och nu vill jag ställa några frågor: Skulle det vara vist eller förnuftigt av någon i dag att försöka genomföra det som krävs i den uppenbarelsen? Vad skulle du tycka om en man, i en tid av järnvägar och bilar och flygplan, som spände för ett oxspann här i Utah och sedan började färdas mot Missourifloden? …

Det jag vill understryka är följande: Vi är ett progressivt folk, för vi är Guds folk, och därför har vi rätt att använda de här moderna metoderna, de här förbättrade vetenskapliga resurserna, som Herren har tillhandahållit och lagt i våra händer för att vi ska främja hans underbara verk …

Vad gör oss annorlunda?

För många år sedan kom en lärd pastor från en annan kyrka till Utah … och jag samtalade med honom. Han hade varit på ett ”mormonsakramentsmöte” och hade mycket kritik att komma med vad gäller vår metod att administrera Herrens nattvard, särskilt att vi använder vatten i stället för vin vid sådana tillfällen. Han sade att han ryste när han såg folk dricka vattnet. Och han underströk det faktum, för det är ett faktum, att Frälsaren enligt Bibeln använde vin när han instiftade sakramentet bland judarna, och att han förkunnade att det var hans blod eller att det representerade hans blod. Jag kan tillägga att Mormons bok också framhåller att Frälsaren använde vin när han instiftade sakramentet bland nephiterna.

Min … vän hade, vare sig han visste det eller inte, berört det stora utmärkande grunddraget som skiljer Guds kyrka från alla andra kyrkor under solen. Medan de är grundade på böcker och traditioner och människobud, är denna kyrka byggd på Kristi klippa, på principen om omedelbar och fortsatt uppenbarelse. Sista dagars heliga gör inte något för att det råkar stå i en bok. De gör inte något för att Gud har sagt till judarna att de skulle göra det. Inte heller gör de något eller låter bli att göra något på grund av instruktioner som Kristus gav nephiterna.

Allt som görs av denna kyrka görs därför att Gud, som talar från himlen i vår tid, har befallt kyrkan att göra det … Det är så Kristi kyrka är inrättad. Om vi använder vatten i stället för vin till Herrens nattvard så är det för att Kristus har befallt det.

Guds verk fortsätter

Gudomlig uppenbarelse anpassar sig till människans omständigheter och situationer, och förändring efter förändring följer därpå, allteftersom Guds framåtskridande verk fortsätter mot sitt slutmål. Det finns ingen bok som är så stor eller bra att den kan presidera över denna kyrka.

När jag säger detta, gör jag det med all tillbörlig respekt för Guds skrivna ord, det som står tryckt i böckerna, varav en del kan vara föråldrat eftersom det uppfyllt sitt syfte och lagts på hyllan, medan den andra delen är kraftfull, full av liv och tillämplig på vår nuvarande situation — vår nuvarande utvecklingsnivå. Men även denna del måste tolkas på rätt sätt. Ingen bör förespråka vad som står i böckerna om det motsäger Guds språkrör, som talar för honom och tolkar hans ord. Att göra så är att föredra döda ord framför det levande oraklet, vilket alltid är en falsk inställning.

Det Herren sade till judarna och nephiterna för 2 000 år sedan, eller det han sade till kyrkans medlemmar för 50 eller 60 år sedan, har ingen som helst kraft i dag om det inte överensstämmer med nutida uppenbarelser, med Herrens senaste instruktioner till sitt folk genom sina utvalda eller utnämnda tjänare. Och de som bortser från detta faktum kan lätt få problem. Det är det senaste ordet från Gud som måste hörsammas, framför alla tidigare uppenbarelser, hur sanna de än må vara.

Samme Gud som uppmanar oss att göra så eller så i dag kan dra tillbaka befallningen i morgon, utan att vara föränderlig eller inkonsekvent. [Vår] lagstiftande församling, som träffas vartannat år, avskaffar gamla lagar eller stadgar som har uppfyllt sitt syfte, men ingen skulle komma på tanken att beskylla lagstiftarna för inkonsekvens eller självmotsägelser. Hur kan då Gud anses vara inkonsekvent om han säger en sak i dag och ändrar det i morgon eller nästa månad eller nästa år, för att det ska passa ändrade omständigheter?

Han befallde Abraham att döda sin son, och Abraham skulle just göra det när samme Gud sade: ”Lyft inte din hand mot pojken” [1 Mos. 22:12]. Abraham var förpliktad … att lyda den andra befallningen i stället för den första. Och han hade varit en lagbrytare om han inte hade gjort det.

Vi måste hålla takten

Jag kan fortsätta med det här temat i alloändlighet, men avslutar nu med följande tanke. Guds verk är progressivt. Det ändrar sitt utseende men aldrig sina principer. Sanningarna som det grundas på är eviga och oföränderliga, men det finns många föreskrifter som ändras och ändras och ändras, allteftersom Guds verk går vidare. Det eviga evangeliet är mer än en nödutgång, en väg ut ur en farlig situation. Det är den gudomliga planen för människans utveckling, vägen mot fullkomlighet. Och evangeliets anda är en anda av förbättring, av framåtskridande.

Guds verk fortsätter att gå framåt, men följer du och jag med det? … Hur kan vi hålla jämn takt med Herrens verk? Det finns bara ett sätt, och det är att göra det som han har befallt oss och låta sådant som han förbjudit vara ogjort …

O, mina bröder och systrar i Kristi kyrka! Låt oss vara medvetna och aktiva … Fortsätt arbeta för Gud, så att anden i hans verk må vara med er och vägleda er längs den väg som ”växer sig klarare och klarare fram till den fullkomliga dagen” [se L&F 50:24].

Herren Jesus Kristus, av Del Parson

Isak på offeraltaret, av Jerry Harston, © IRI

Skriv ut